SISÄLTÖ MIIKKAN BLOGI

Vinkit markkinointiin ja liiketoiminnan kehittämiseen!

hakukoneoptimointi kuollut

Onko hakukoneoptimointi kuollut?

Hakukoneiden algoritmit ja sen myötä myös digimarkkinointi muuttavat muotoaan tiiviiseen tahtiin. Muutoksien takia kokenutkin hakukoneoptimoija joutuu aika ajoin miettimään toiminta- ja lähestymistapojaan uusiksi. 

Ne jotka eivät jaksa tai viitsi opetella uusia niksejä, saattavatkin aika ajoin julistaa hakukoneoptimoinnin kuolleeksi. Totuus on kuitenkin se, että hakukoneoptimointi ei ole kuollut. Se on vain vaihtanut – ja tulee jatkossakin vaihtamaan muotoaan, jotta Google pystyy palvelemaan hakuja tekeviä henkilöitä entistäkin paremmin.

Miten hakukoneoptimointi on muuttunut?

Yksi merkittävimmistä muutoksista viime vuosien aikana on ollut se, että pelkkä avainsanan toistaminen sivuilla ei enää enää nosta haluttuja sivuja Googlen etusivulle. Tällä viittaamme aikoinaan vallinneeseen tapaan toteuttaa hakukoneoptimointia, jossa esimerkiksi lenkkarikauppias saattoi kirjoittaa sivuilleen artikkelin, joka sisälsi vähintään 20 lenkkari-sanan mainintaa.

Nykyään tuo samainen lenkkarikauppias joutuu ottamaan useita eri tekijöitä huomioon, sen sijaan että hän keksisi vain mahdollisimman monta keinoa syöttää sana lenkkari sivuilleen. 

Syy muutokseen on, että Google on kehittänyt algoritmejään mittaamaan ennen kaikkea asiakaskokemuksen laatua.

Google analysoi asiakaskokemusta mittaamalla muun muassa:

  • Viihtyikö asiakas sivuillasi (vierailun kesto)
  • Ohjattiinko asiakas eteenpäin sivuillasi (…vai palasiko hän hakukoneeseen etsimään tietoa uudelleen?)
  • Toimiko sivustosi asiakkaasi laitteella (erityisesti mobiili tarkkailun alla)
  • Pitikö asiakkaasi odottaa kauan sivusi latautumista
  • …ja niin edelleen

Nykyään hakukoneoptimoinnissa siis pärjää se, joka pystyy laadukkaimmalla tavalla palvelemaan sivustovierailijaansa.

Hakukoneoptimoinnin käsitteitä

Mitä on hakukoneoptimointi? – Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan työtä, jonka tarkoituksena on nostaa tietty sivu mahdollisimman ylös hakutuloksissa, tehden linkistä samalla mahdollisimman houkuttelevan. Blogistamme ”Hakukoneoptimoinnin hyödyt” voit lukea lisää hakukoneoptimoinnin tärkeydestä.

Mitä on SEO? – Hakukoneoptimoinnista käytetään usein lyhennettä SEO, joka tulee englanninkielisistä sanoista search engine optimization.

Mitä on SEM? – SEM:illä tarkoitetaan hakukonemarkkinointia, joka sisältää sekä hakukoneoptimointia että hakusanamainontaa (esim. Google Ads). Lyhenne tulee sanoista search engine marketing.

Mitä on SEA? – Lyhenne SEA tarkoittaa digimarkkinoinnin yhteydessä hakusanamainontaa, kuten esimerkiksi Google Ads tai Bing Ads. Lyhenne tulee sanoista search engine advertising.

Hakukonenäkyvyyden parantaminen tehokkaasti

Kumpaan sinun kannattaa satsata, hakukoneoptimointiin vai hakusanamainontaan? 

Tällainen kysymys nousee usein esiin, kun keskustelemme potentiaalisten asiakkaiden kanssa hakukonenäkyvyyden parantamisesta. Kysymys on hyvä, mutta kun asiaa lähdetään miettimään tarkemmin, huomataan että SEO ja SEA eivät sulje toisiaan pois. 

Päinvastoin, ne vain täydentävät toisiaan, jotta sivustosi näkyisi hakukoneissa mahdollisimman monelle potentiaaliselle asiakkaalle.

Me Sisältö Miikkalla teemme hakukoneoptimointia tuloshakuisesti. Mikäli tarvitset jeesiä hakukoneoptimointiin, lue lisää palveluistamme Hakukoneoptimointi sivuiltamme.

Hakusanamainonnan hyvät ja huonot puolet

Hakusanamainontaa ovat muun muassa Google- ja Bing-mainokset. Termillä siis viitataan maksettuun mainontaan.

Hakusanamainonnan plussia:

  • Nopeampi tapa saada tuloksia, näkyvyys voidaan ostaa vaikka saman tien
  • Mikäli myyt useita eri tuotteita/palveluita, niiden kaikkien huippuunsa optimointi on todella haastavaa ja aikaa vievää
  • Pystyt ostamaan itsellesi potentiaalisia ostavia asiakkaita, silloin kun he ovat ostohousut jalassa

Hakusanamainonnan miinuksia:

  • Kun lopetat mainoksien ostamisen, asiakasvirta tyrehtyy
  • Jatkuva kuluerä

Hakukoneoptimoinnin hyvät ja huonot puolet

Hakukoneoptimoinnilla voidaan viitata sivuston tekniseen ja sisällölliseen optimointiin.

Hakukoneoptimoinnin plussia:

  • Kun työ tehdään hyvin, tuloksista hyödytään pitkään (ja ilman lisäkuluja)
  • Hakukoneoptimointi nostaa sivuston kokonaisvaltaista näkyvyyttä kaikilla hakusanoilla
  • Ihmiset pitävät orgaanisia hakukonetuloksia luotettavampina kuin ostettuja mainoksia

Hakukoneoptimoinnin miinuksia:

  • Tuloksissa kestää aikaa – puhutaan viikoista tai jopa kuukausista

Yhdessä paras

Kuten jo mainittua, SEO + SEA ovat toisiaan tukevia toimenpiteitä, kun tavoitteena on mahdollisimman hyvä ja kattava näkyvyys hakukoneissa. 

Vahvistaaksemme väitteemme, kuvitellaan seuraava esimerkki: 

Lenkkareita myyvä verkkokauppa voisi ostaa mainoksia hakusanoille kuten “nike lenkkarit” tai “adidas ultraboost 20”. Näiden hakusanamainosten kautta he saisivat todennäköisesti ostoaikeissa olevia asiakkaita sivuilleen shoppailemaan.

Samaan aikaan taas osa potentiaalisista ostajista miettii “miten valita oikeanlaiset lenkkarit”. Mikäli sinulla olisi lenkkarikauppiaana joko aihetta käsittelevä blogi tai myyntisivu, olisit aika vahvoilla voittamaan kyseisen asiakkaan itsellesi.

Tehokkain – ja myös pitkän tähtäimen ihanne hakukonenäkyvyyden parantamiseksi on siis hyödyntää SEM:iä eli hakukonemarkkinointia kokonaisvaltaisesti.

Miten tehostaa hakukoneoptimointia?

Hakukoneoptimoinnin suurin heikkous on se, että tulokset tulevat näkyviin vasta pitkässä juoksussa. Millä keinoin tuloksia saataisiin hieman nopeutettua?

Annamme alla pari esimerkkiä siitä, kuinka olemme kamppailleet hitaita tuloksia vastaan muun muassa Koti Puhtaaksi kanssa.

Esimerkki 1. Rich snippetit

Kuten jo pariin kertaan mainittua, Googlen algoritmit arvostavat asiakaskokemusta yli kaiken. Siksi Google ottaa avosylin vastaan ja boostaa tehostetummin sellaisia sivuja, joiden lähdekoodiin on lisätty erilaisia rich snippetteja. 

Alla olevassa esimerkissä olemme tehneet Koti Puhtaaksille ns. usein kysytyt kysymykset -scheman, jonka avulla pystytään näyttämään sivuilla olevia kysymys-vastaus-pareja jo hakutuloksissa.

Näiden avulla voidaan nostaa blogi tai uusi sivu jopa parissa viikossa Googlen etusivulle, mikäli sivuston tekninen puoli on kunnossa.

Esimerkki 2. Ennakoiva sisällön suunnittelu ja tuottaminen.

Oletko avaamassa uutta palvelua tai julkistamassa uutta tuotetta? 

Julkaise sisällöltään timanttinen sivu jo ennen kuin tuote/palvelu on saatavilla. Koti Puhtaaksi on esimerkiksi ollut hakutermillä “kotisiivous oulu”, hakutulosten ykkönen jo monta kuukautta, vaikka heidän Oulun toimisto avataan vasta kesällä. 

Tällä taktiikalla, Koti Puhtaaksi Oulun henkilöstön kalenterit on jo valmiiksi täynnä, kun heidän toimintansa alkaa Oulussa, toivon mukaan kesäkuun alussa.

Paljonko hakukoneoptimointi maksaa?

Eri sivustot ovat hyvin eri vaiheessa hakukoneoptimoinnin suhteen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vaadittavat työmäärät vaihtelevat huimasti. Toisille pitää tehdä iso liuta teknisiä muutoksia alkuun, joihin voi mennä jopa kymmeniä tunteja. Toisten kanssa taas päästään suoraan suunnittelemaan ja toteuttamaan parempaan näkyvyyteen tähtäävää hakukonestrategiaa. 

Myös hinnoittelussa on eroa, kun toiset toimijat myyvät SEO ja SEM:iä kiinteinä paketteina ja osa jatkuvana tekemisenä. Olemme kirjoittaneet hinnoittelusta laajemman artikkelin, johon pääset käsiksi klikkaamalla tästä

Entä se tärkein, paljonko hakukoneoptimointi maksaisi teille? 

Klikkaa tästä ja tilaa ilmainen SEO. Analyysin yhteydessä katsomme läpi nykytilanteenne ja palaamme sitten arvioiden ja korjausehdotusten kanssa asiaan. Saat siis kuluitta toimintaohjeet, miten voit parantaa näkyvyyttä.

Mikäli haluat ulkoistaa toimenpiteet niin räätälöimme SEO:n ja SEM:in budjettisi ja tavotteidesi mukaan. Mikäli budjettisi ei jousta niin laadimme suunnitelman, jota voidaan lähteä toteuttamaan pala kerrallaan. Tällöin tehtävien osalta edetään prioriteettijärjestyksessä, eli analysoidaan, millä toimella on aina suurin positiivinen vaikutus liiketoiminnallesi.

Yhteenveto

Laadukkaasti toteutettu SEO vaatii aikaa ja työtä. Lähes poikkeuksetta sivuston ja sen sisällön hiominen huippukuntoon, saavat kuitenkin aikaan lumipalloefektin, joka kantaa todennäköisesti pitkälle tulevaisuuteen.

Esimerkiksi Koti Puhtaaksi kanssa, lähdimme liikkeelle siitä, että laitoimme hieman isompana kertaprojektina ns. pohjan kuntoon. Nyt olemme siinä tilanteessa, vähän reilua vuotta myöhemmin, että nettisivujen kävijämäärä on noussut 5k → 30k.

Nyt kun julkaisemme strategisesti suunniteltuja blogeja, ne löytyvät tiensä Googlen kärkisijoille jo parin – kolmen viikon kuluttua, tuoden lisää potentiaalisia asiakkaita sivuille.

Verkkokauppojen perustamisen yhteydessä on tärkeää heti alusta asti huomioida hakukoneoptimoinnin hyvät käytännöt. Teemme rakentamiimme Shopify– ja Woocommerce verkkokauppoihin aina hyvän pohjan orgaanisen liikenteen menestykselle.

Haluatko tietää, mitä hakukoneoptimointi maksaisi teidän sivuille? Klikkaa tästä, niin koluamme sivustosi läpi ja palaamme asiaan suunnitelman kerran – täysin ilmaiseksi!

Laske nettisivujen hinta

Laskurimme avulla selvität nettisivujen hinnan kätevästi.
Aloita valitsemalla verkkosivujen tyyppi.

Pienyrittäjän nettisivut soveltuvat hyvin aloittavalle tai pienelle, mutta kasvuhakuiselle yritykselle.

Räätälöidyt nettisivut suunnitellaan huolellisesti yrityksen brändin sekä markkinointitarpeiden mukaisesti.

Kerro meille tarpeestasi!

Palaamme sinulle pikimmiten.

Soita

WhatsApp

Sähköposti

Lähetä viesti

Ota yhteyttä

Soita

WhatsApp

Sähköposti

Lähetä viesti

Kiinnostaisiko tietää, paljonko nettisivut maksavat?

Laskurimme avulla selvität nettisivujen hinnan kätevästi. Kokeile nyt!