SISÄLTÖ MIIKKAN BLOGI

Vinkit markkinointiin ja liiketoiminnan kehittämiseen!

Google Ads mainonta

Google Ads mainonta : Miten tehdä Google mainontaa 2023?

Tämä Google Ads opas kertoo täsmälleen miten Google mainonta toimii. Löydät tarkat Google Ads ohjeet kuvineen, jotta mainonnan aloittaminen olisi sinulle helpompaa. Aloitetaan kuitenkin kertaamalla, mitä Google Ads mainonta on. Jos et halua tehdä mainontaa itse, voit ottaa meihin yhteyttä

Mitä Google Ads mainonta on?

Google Ads eli Google-mainonta tarkoittaa mainosten pyörittämistä Googlen hallinnoimilla alustoilla tai heidän kumppaneidensa alustoilla. Googlen hallinnoimia alustoja ovat esimerkiksi Googlen haku, Gmail ja Youtube. Googlen kumppaneiden alustoja ovat esimerkiksi eri aplikaatiot ja verkkosivustot. Mainokset itsessään jakautuvat vielä hakumainoksiin ja display-mainoksiin, joista lisää myöhemmin artikkelissa.

Google mainonta ohjeet ja Google Ads ohjeet

Miksi Google Ads mainonta on niin tehokasta?

Google Ads mainonta on yksi tehokkaimpia tapoja tavoittaa yrityksesi tuotteita ja palveluita tarvitsevat henkilöt. Esimerkiksi Google haun mainokset näkyvät ainoastaan relevanttia hakua vastaan Googlen hakutuloksissa ja maksat ainoastaan mainoksen klikkauksista, kun kiinnostunut asiakas siirtyy mainoksen kautta yrityksesi verkkosivuille.

Voisin vielä mässäillä tähän hieman paljastamalla maailman ja Suomen hakutilastoja. Koko maailmassa tehdään keskimäärin noin 30 miljardia Google-hakua päivittäin ja pelkästään Suomessa hakuja tehdään noin 30 miljoonaa päivittäin. Tästä jokainen voi ynnäillä yhteen, kuinka käytetty hakukone meillä on aiheena ja miten hyödyllistä on, että yrityksesi löytyy sille relevanteista hauista. Lue alta meidän Google Ads ohjeet tehokkaaseen mainontaan.

eIkö nettisivusi tuota liidejä?

Selvitä tehokkaiden nettisivujen hinta nopeasti ja täysin maksutta.
Aloita valitsemalla verkkosivujen tyyppi.

Pienyrittäjän nettisivut soveltuvat hyvin aloittavalle tai pienelle, mutta kasvuhakuiselle yritykselle.

Räätälöidyt nettisivut suunnitellaan huolellisesti yrityksen brändin sekä markkinointitarpeiden mukaisesti.

Mitä on Google-mainonta?

Google-mainonta eli SEM (Search Engine Marketing) kattaa kaiken Googlen hakukoneessa ja Display-verkostossa näkyvän maksetun mainonnan. Google-mainonnassa on muutamia vaihtoehtoja; voit tehdä hakusanamainontaa, kuvamainoksia display verkostoon tai vaikka videomainoksen Youtubeen. 

Suomalaiset tekevät n. 30 miljoonaa Google hakua päivittäin etsiessään tuotteita ja palveluja verkosta. Google Ads mainonnan rikkaus piilee siinä, että voit kohdentaa mainoksesi juuri ostoaikeissa oleville asiakkaille. Googlessa pyörii myös paljon tiedon etsijöitä, jotka eivät ole aikeissa ostaa tuoteittasi tai palveluitasi. Avainsanoilla ja kohdennuksella saat mainoksesi näkyviin ostohousut jaloissa oleville henkilöille, jolloin et maksa turhasta.

Google hakusanamainonta

Google ads hakusanamainonta perustuu nimenovaan avainsanoihin, joilla asiakkaat hakevat tiettyä tuotetta tai palvelua. Kun joku kohdealueellasi tekee haun määrittämiesi avainsanojen kanssa, mainos näkyy hänelle Googlen hakutuloksissa. 

Avainsanoja löydät Google Adsistä löytyvällä avainsanasuunnittelijalla, josta löytyy myös jokaiselle avainsanalle erikseen kuukausittaiset hakumäärät. Nämä Google hakutilastot antavat myös hyviä ideoita myös kotisivun tekstien aiheiksi. 

Mikä on Google Display-verkosto ja miten se toimii?

Googlen Display-verkosto näyttää kuvallisia bannerimainoksia. Display-verkostossa kohdennus onnistuu paljon tarkemmin kuin missään muussa kanavassa ja pystyt tekemään myös jälleenmarkkinointia henkilöille, jotka ovat jo vierailleet sivustollasi. Display verkoston kautta voit myös tehdä videomainoksia, jotka näkyvät miljoonille ihmisille Youtubessa.

Miten aloitan Google-mainonnan?

Google mainonnassa pääset alkuun kirjautumalla Google Ads -palveluun. Painamalla “Aloita nyt” Pääset luomaan itsellesi Google Ads -tilin. Huom! Google Ads -tilin luomiseen tarvitsen Gmail sähköpostin. Mikäli sinulta puuttuu sellainen, aloita prosessi luomalla itsellesi Gmail -sähköpostiosoite.

Jotta pääset tekemään mainontaa, Google Ads -tili vaatii määrityksen. Voit saman tien aloittaa Google Adsin käytön luomalla älykkään mainoskampanjan tai mikäli haluat määrittää kampanjan itse mahdollisimman yksityiskohtaisesti, klikkaa alhaalta “Tutustu muihin kampanja-asetuksiin ja työkaluihin”, niin pääset eteenpäin.

Näin aloitat Google Adsin käytön:

Google ads

Voit myös ohittaa kampanjan luonnin kokonaan ja siirtyä määrittämään tilin muita tietoja klikkaamalla ensin “Tutustu muihin kampanja asetuksiin ja työkaluihin” ja jälkeen “Luo tili ilman kampanjaa”.

Google ads mainonta

Google ads mainonta adwords

Tämän jälkeen vahvista yrityksen tiedot ja siirry eteenpäin Google Ads hallintapaneeliin.

Google ads vahvista yrityksesi tiedot

Kampanjan ja mainosten luominen

Nyt päästään vihdoin itse asiaan, eli itse kampanjan luomiseen. Seuraamalla alla olevia ohjeita pääset käynnistämään ensimmäisen Google Ads kampanjasi.

Google ads suomi aloita kampanja

Aloita kampanjan luominen valitsemalla kampanjaasi sopiva tavoite. Sähköposteja keräävälle palveluyritykselle liidit ovat hyvä tavoite kampanjalle, kun taas sukkia myyvälle verkkokaupalle sopii niin liidit kuin myynti tavoitteeksi.

Google ads hinta liidit

Tavoitteen valinnan jälkeen pääset valitsemaan kampanjatyypin, jotka määrittelevät missä asiakaat näkevät mainoksesi ja minkälaisia ominaisuuksia sinulla on käytettävissäsi kampanjaa luodessa. Tässä artikkelissa haluamme keskittyä nimenomaan Google Ads hakusanamainontaan, joten valitaan kampanjatyypiksi “Haku”.

Google ads hakusanamainonta

Määritä vielä ne tapahtumat, joilla haluat saavuttaa asetetun tavoitteen. Se voi olla esim. verkkosivustokäynti tai suora puhelu mainoksesta. Mikäli haluat kerätä liidejä suoraan Googlesta, voit valita “Liidien luontilomakkeiden lähetykset”.

Google ads verkkosivustokäynnit

Jotta pystyt seuraamaan konversiota mahdollisimman tarkasti, sinun tulee asentaa Google Ads -seurantakoodi eli tägi verkkosivuillesi. Konversioseurannalla pystyt tehokkaasti seuraamaan, kuinka tehokkaasti tietyn mainoksen klikkaukset ovat johtaneet asettamaasi toimintokehotukseen esim. sähköpostilistalle liittymiseen tai ostokseen verkkokaupasssa. 

Yksityiskohtaiset ohjeet seurantakoodin lisäämisestä löydät Googlen ohjekeskuksen artikkelista “Verkkosivuston konversioseurannan määrittäminen”. 

Google fi ads konversiotapahtuma

Valitse kampanja asetukset

Nimeä Google Ads kampanja tunnistettavasti, jotta löydät sen nopeasti, mikäli sinulla on useita erilaisia kampanjoita päällekäin. Vaikka tekisit pelkkää hakusanamainontaa, voit valita silti hakuverkoston lisäksi myös display verkoston, jotta et menetä yhtään potentiaalisia asiakkaita.

Esimerkkinä toimii Putkiremonttiyritys x. Heidän Putkiremontit pk-seutu kampanjalla on tarkoitus kerätä liidejä. Kampanjan alle luodaan kaksi mainosryhmää, joilla tavoitellaan eri asiakkaita; putkiremontit omakotitaloasujilla ja putkiremontit taloyhtiöille.

Google ads liidi

Kohdentaminen

Tässä kohtaa pääset määrittämään sen, kenet haluat Google Ads mainoksillasi tavoittaa. Valitse siis sijainti, kieli ja määrittele yleisö.

Pro tip: Suomessa asuu paljon ihmisiä, jotka käyttävät puhelintaan muulla kuin suomen kielellä. Valitsemalla suomen yleisimmät kielet, näyt myös niille, joilla on puhelimen ja selaimen oletuskielenä jokin muu kuin suomenkieli.

Googl ads

Yleisö kohdassa voit valita ne yleisöt, joita haluat Google Ads mainoksillasi tavoitella. Mikäli teet kampanjaa ensimmäistä tai toista kertaan, niin kannattaa keskittyä vain ensimmäiseen kolmeen kriteeriin, ja valita sieltä ne tärkeimmät ominaisuudet. 

Google ads kampanja

Kun olet määrittänyt kohderyhmän, pääset määrittämään budjetin sekä hinnoittelustrategian. Budjetin voit itse päättää ihan vapaasti, mutta Google-mainonnassa kannattaa muistaa kuitenkin kohtuus. Hakusanamainontaan saat uppoamaan helposti satoja euroja, jotka eivät tuota mitään. Mikäli olet vasta aloitteleva tekijä, aloita pienemmällä summalla ja nosta sitä, mikäli tehdyt mainokset lähtevät performoimaan hyvin.

Hinnoittustrategiassa kannattaa luottaa Googlen omaan tekoälyyn, joka usein määrittää sinulle valmiiksi sopivan strategian. Mikäli konversio tapahtuma on määritetty, kannattaa klikkausten sijasta keskittyä konversioihin.

Google ads mainostaminen

Lopuksi pääset määrittämään mainoslaajennuksia. Näiden kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä olet tällä hetkellä kampanja-tasossa. Mainoslaajennukset kannattaa määrittää mainosryhmä kohtaisesti, koska silloin voit tehdä niistä paljon kohdennetumpia. 

Pro tip: Jos sinulla on vain yksi puhelinnumero koko yritykselle ja haluat sen näkyvän jokaisessa mainoksessa, voit määritä se näkymään puhelulaajennuksella kampanja-tasossa.

Google ads mainoslaajennukset

Mainosryhmät ja mainokset

Tämän jälkeen pääset luomaan mainosryhmiä. Mikäli Google Ads kampanjasi sisältää useita eri kohdistuksia, esim. B2B ja B2C, niin tee niille erilliset mainosryhmät. Näihin mainosryhmiin voit luoda kohderyhmälle sopivat mainokset.

Google ads mainoryhmä

Kun mainosryhmät on luotu, pääset luomaan mainoksia. Tässä maltti on valttia, ja kannattaa noudattaa Google Adsin antamia sananmäärärajoituksia. Muuten mainoksesi näyttävät huonolta Googlen hakutuloksissa.

Google Ads Tekstimainokset

Kirjoita tekstimainoksiin 3 otsikkoa, joista viimeinen on yrityksesi nimi. Kuvaus tekstit kannattaa olla joko sivuiltasi poimittua tai palvelusta referoitua tekstiä. Näissä kannattaa olla hyvin tarkka, sillä mitä paremmin kirjoitat tekstin, sitä enemmän vierailijoita saat. Google myös tykkää siitä, että mainoksesi vastaa sivusi sisältöä.

Google Ads Responsiiviset hakumainokset

Tee yksi tai useampi responsiivinen hakumainos. Näissä mainoksissa pääset luomaan usean otsikon ja kuvaustekstin, joita Google sekoittelee sopivuuden mukaan. Google Ads responsiiviset hakumainokset toimivat usein paremmin kuin tekstimainokset, joten näihin kannattaa panostaa huolella.

Yksisanaisia otsikoita kannattaa välttää. Google Ads mainoksissa voit myös hieman leikitellä, mikäli puhetyyli on kohderyhmääsi sopiva. Nykyään jotkin yritykset käyttävät myös emojeita Google-mainoksissa. Emojit ovat kuitenkin vastaan Google-mainonnan guidelineja, joten jos yrität niitä käyttää, mainoksesi tullaan kieltämään lähes 100% varmuudella.

Tekstimainonta Googleads

Lopuksi paina tallenna mainos ja jatka eteenpäin. Mainokset julkaistaan ja pääset etenemään Google Ads :in yleiseen näkyvään, jossa näkyy mainosten statistiikka.

entä sitten Google ads suositukset?

Google Ads antaa sinulle suosituksia tekemillesi mainoksille niiden tehokkuuden ja niille määritelluiden asetusten pohjalta. Näitä suosituksia markkinoidaan siten, että ne lisäävät mainoskampanjoidesi tehokkuutta. Niihin kannattaa kuitenkin suhtautua varauksella ja mielummin ottaa asiasta hieman selvää, ennen kuin vain klikkailet kaikki suositukset käyttöön.

Tämä siksi, että Google Ads mainonta toimii ”Pay per Click” -periaatteella ja Google kostuu kaikista eniten siitä, että se maksimoi mainostesi klikkausten määrän. Pelkkä mainoksen klikkaaminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sinä saisit siitä konversion. Näin ollen asetusten ja suositusten kanssa kannattaa pitää järki mukana, ja vaikka optimointipisteet eivät näyttäisikään 90%+ ei siitä välttämättä kannata huolestua. Varsinkaan, jos kysyntämäärät ovat sopivat ja liidien hinta pysyy kohtuullisella tasolla.

Vuosien kokemuksen pohjalta Google Ads antaa usein parhaat suositukset avainsanoihin liittyen. Jos mainostililtäsi on jäänyt jokin sana huomiotta, joka Googlen mielestä kuuluisi olla mainostesi avainsanana, voit lisätä sen helposti suosituksesta valitsemalla ”käytä”. Joskus myös ”maksimoi konversiot” voi olla järkevä suositus, mutta sen aktivoimisen jälkeen seuraisin tarkkaan CPA-hintoja ja liidien laatua. Voit jälkeen päin määrittää CPA-tavoitteen, eli tavoite hinnan per liidi, kun näet mihin hinta suurin piirtein asettuu.

Lopuksi

Huhhuh. Olipa aikamoinen rupeama, mutta selvisit hienosti loppuun asti! Nyt vain odottelemaan kampanjan tuloksia. Muista kuitenkin, että Google Ads ei ole mikään pikaratkaisu, vaan toimiva kampanja vaatii pitkäjänteistä seurantaa ja optimointia. 

Takana on myös tekoäly, joka vaatii aikaa oppiakseen. Odottele siis rauhassa ja annan muutaman viikon kulua, ennen kuin alat tekemään isompia muutoksia.

Mikäli et halua enää tehdä samaa uudestaan tai kampanjasi ei lähde toivotulla tavallaa toimimaan, voit olla meihin yhteydessä. Me Sisältö Miikkalla olemme Google Ads mainonnan ammattilaisia ja olemme tehneet sitä asiakkaillemme jo vuosia erinomaisin tuloksin.

Yhtenä esimerkkinä toimikoon salaojaremontti yritys, jolle teimme nyt korona keväänä kahden kuukauden ajan Google Ads mainontaa. Asiakas määritti kuukausibudjetikseen 1500€ eli yhteensä mainontaan käytettiin 3000€. Tämän kahden kuukauden jakson aikana he saivat 80 kartoituskäyntiä. Kartoituskäynnit saatiin käännettyä tehokkaasti kaupaksi ja useamman työmiehen keikkakalenteri täyttyi vuoden loppuun saakka. Liikevaihtoa kampanja tuotti yritykselle hieman alle 500 000€. 

Voit jättää meille yhteydenottopyynnön sivun alalaidassa olevasta lomakkeesta tai laittaa meille sähköpostia osoitteeseen info@sisaltomiikka.fi.

Muista myös

Kun alat rakentamaan Google Ads mainontaa kysynnän kasvattamiseksi, muista myös ottaa liidit talteen ja hyödyntää niitä myös ensikontaktin jälkeen vaikka niistä ei syntynytkään kauppaa. Sähköpostimarkkinointi on tehokas tapa pitää yhteyttä jo valmiiksi yrityksestäsi kiinnostuneisiin liideihin.

Tämä tarkoittaa käytännössä uutiskirjeiden lähettämistä, joilla on helppo tehdä ns. liidien nurturointia. Markkinoilla on lukuisia eri työkaluja, joiden kautta pystyt pitämään kasvavaan kontaktimnäärääsi helposti ja nopeasti yhteyttä. Meidän suosimat top 3 on listattu alle, ja näistä kaikki on helppo liittää verkkosivustoosi siten, ettei sinun tarvitse väkertää erikseen koodin kanssa. 

1. ACTIVECAMPAIGN

ActiveCampaign tarjoaa parhaimmillaan alustan koko markkinointiautomaation pyörittämiseen. ActiveCampaign tarjoaa myös maksuttoman kokeiluversion 14 päiväksi.

Palveluun pääset tutustumaan lisää täältä. 

2. CONVERTKIT

ConvertKit on pelkkään sähköpostimarkkinointiin erikoistunut työkalu, joka hoitaa virkansa tämän osalta erinomaisesti. ConvertKitin perusversio on maksuton.

Palveluun pääset tutustumaan lisää täältä.  

3. HUBSPOT

HubSpot on näistä vaihtoehdoista kallein, tosin perusversio on maksuton, mutta myös käyttäjäystävällisin ja ominaisuuksiltaan laajin. HubSpot sopii meidän mielestä parhaiten jo vähän isomman ja kehittyneemmän yrityksen toimintaan.

Hubspotin palveluun pääset tutustumaan tarkemmin täältä

Mikäli Google-mainonta ei tuota yrityksellesi, me osaamme auttaa!

Jätä yhteystietosi alla olevan painikkeen kautta, palaamme sinulle ensitilassa.

Usein kysyttyä Google-mainonnasta

Google Ads mainonta, aiemmin Google AdWords mainonta, on Googlen tarjoama markkinointialusta, jolla yritykset voivat mainostaa tuotteitaan ja palveluitaan Googlen hakukoneessa, YouTubessa ja muilla verkkosivustoilla. Google Ads markkinointi on tehokkaimmillaan silloin kun mainostettavat avainsanat kohdistetaan ostopolun loppupäässä oleviin sanoihin, jolloin asiakas on jo ostamassa tuotetta.

Googlen Display-verkosto näyttää kuvallisia bannerimainoksia. Display-verkostossa kohdennus onnistuu paljon tarkemmin kuin missään muussa kanavassa ja pystyt tekemään myös jälleenmarkkinointia henkilöille, jotka ovat jo vierailleet sivustollasi. Display verkoston kautta voit myös tehdä videomainoksia, jotka näkyvät miljoonille ihmisille Youtubessa. 

Google Adsissa on muutamia peruskampanjatyyppejä:

  1. Haku-kampanjat: Haku-kampanjoiden mainokset ovat useimmiten tekstimainoksia. Niitä näytetään Googlen hakutulossivuilla, kun joku hakee tarjoamiesi kaltaisia tuotteita tai palveluita tietyillä hakusanoilla.
  2. Display-verkoston kampanjat: Display-verkostossa tapahtuu yleisesti ottaen kuvallista mainontaa. Display mainoksia näytetään verkkosivustoilla ja sovelluksissa, joita asiakkaasi käyttävät.
  3. Videokampanjat: Tavallisesti 6:n tai 15 sekunnin pituiset videomainokset näkyvät juuri ennen Youtube-videota tai sen aikana.
  4. Näiden lisäksi mainostaminen Googlessa onnistuu Googlen Local Ads toiminnolla, jossa sijoitetaan mainoksia Google Maps tulosten yhteyteen.

Google Ads mainonta palveluun kirjautuminen on täysin ilmaista. Jokaiseen kampanjaan saat määritettyä itse budjetin, joka toimii rajana sille, kuinka paljon rahaa kampanjaan menee. 

Se, kuinka paljon laitat rahaa haluat laittaa Google Adsiin, määrittyy täysin omien resurssiesi mukaan. Google Adsiin ei ole mitään minimibudjettia, mutta luonnollisesti pienemmällä budjetilla näyttökoertojen määrä on rajoitetumpi. Google Ads veloittaa käyttäjien reagoinnista mainokseesi eli esim. kun heklikkaavat mainostasi ja käyvät sivustollasi tai soittavat yritykseesi.

Google Ads mainonta ei sovi kaikille yrityksille, sillä jotain palveluita tai tuotteita ei vain ole järkevää mainostaa hakukoneessa. Mikäli mietit sopiiko Google Ads mainonta sinun yrityksellesi, ota meihin yhteyttä. Annamme mielellämme apua Google Ads mainontaan. 

Laske nettisivujen hinta

Laskurimme avulla selvität nettisivujen hinnan kätevästi.
Aloita valitsemalla verkkosivujen tyyppi.

Pienyrittäjän nettisivut soveltuvat hyvin aloittavalle tai pienelle, mutta kasvuhakuiselle yritykselle.

Räätälöidyt nettisivut suunnitellaan huolellisesti yrityksen brändin sekä markkinointitarpeiden mukaisesti.

Kerro meille tarpeestasi!

Palaamme sinulle pikimmiten.

Soita

WhatsApp

Sähköposti

Lähetä viesti

Ota yhteyttä

Soita

WhatsApp

Sähköposti

Lähetä viesti

Kiinnostaisiko tietää, paljonko nettisivut maksavat?

Laskurimme avulla selvität nettisivujen hinnan kätevästi. Kokeile nyt!