google ads ohje

Google Ads -ohje – Miten tehdä Google-mainontaa?

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Google-mainonnassa et maksa mainosten näyttökerroista, vaan mainoksen klikkauksista, kun kiinnostunut asiakas siirtyy mainonnan kautta yrityksesi verkkosivuille.

Mitä on Google-mainonta?

Google-mainonta eli SEM (Search Engine Marketing) kattaa kaiken Googlen hakukoneessa ja Display-verkostossa näkyvän maksetun mainonnan. Google-mainonnassa on muutamia vaihtoehtoja; voit tehdä hakusanamainontaa, kuvamainoksia display verkostoon tai vaikka videomainoksen Youtubeen. 

Suomalaiset tekevät n. 30 miljoonaa Google hakua päivittäin etsiessään tuotteita ja palveluja verkosta. Google-mainonnan rikkaus piilee siinää, että voit kohdentaa mainoksesi juuri ostoaikeissa oleville asiakkaille. Googlessa pyörii myös paljon tiedon etsijöitä, jotka eivät ole aikeissa ostaa tuoteittasi tai palveluitasi. Avainsanoilla ja kohdennuksella saat mainoksesi näkyviin ostohousut jaloissa oleville henkilöille, jolloin et maksa turhasta.

Google hakusanamainonta

Hakusanamainonta perustuu nimenovaan avainsanoihin, joilla asiakkaat hakevat tiettyä tuotetta tai palvelua. Kun joku kohdealueellasi tekee haun määrittämälläsi avainsanalla, mainos näkyy hänelle Googlen hakutuloksissa.

Mikä on Google Display-verkosto ja miten se toimii?

Googlen Display-verkosto näyttää kuvallisia bannerimainoksia. Display-verkostossa kohdennus onnistuu paljon tarkemmin kuin missään muussa kanavassa ja pystyt tekemään myös jälleenmarkkinointia henkilöille, jotka ovat jo vierailleet sivustollasi. Display verkoston kautta voit myös tehdä videomainoksia, jotka näkyvät miljoonille ihmisille Youtubessa.

Miten aloitan Google-mainonnan?

Google mainonnassa pääset alkuun kirjautumalla Google Ads -palveluun. Painamalla “Aloita nyt” Pääset luomaan itsellesi Google Ads -tilin. Huom! Google Ads -tilin luomiseen tarvitsen Gmail sähköpostin. Mikäli sinulta puuttuu sellainen, aloita prosessi luomalla itsellesi Gmail -sähköpostiosoite.

Jotta pääset tekemään mainontaa, Google Ads -tili vaatii määrityksen. Voit saman tien aloittaa Google Adsin käytön luomalla älykkään mainoskampanjan tai mikäli haluat määrittää kampanjan itse mahdollisimman yksityiskohtaisesti, klikkaa alhaalta “Tutustu muihin kampanja-asetuksiin ja työkaluihin”, niin pääset eteenpäin.

Näin aloitat Google Adsin käytön:

Voit myös ohittaa kampanjan luonnin kokonaan ja siirtyä määrittämään tilin muita tietoja klikkaamalla ensin “Tutustu muihin kampanja asetuksiin ja työkaluihin” ja jälkeen “Luo tili ilman kampanjaa”.

Tämän jälkeen vahvista yrityksen tiedot ja siirry eteenpäin Google Ads hallintapaneeliin.

Kampanjan ja mainosten luominen

Nyt päästään vihdoin itse asiaan, eli itse kampanjan luomiseen. Seuraamalla alla olevia ohjeita pääset käynnistämään ensimmäisen Google-Ads kampanjasi.

Aloita kampanjan luominen valitsemalla kampanjaasi sopiva tavoite. Sähköposteja keräävälle palveluyritykselle liidit ovat hyvä tavoite kampanjalle, kun taas sukkia myyvälle verkkokaupalle sopii niin liidit kuin myynti tavoitteeksi.

Tavoitteen valinnan jälkeen pääset valitsemaan kampanjatyypin, jotka määrittelevät missä asiakaat näkevät mainoksesi ja minkälaisia ominaisuuksia sinulla on käytettävissäsi kampanjaa luodessa. Tässä artikkelissa haluamme keskittyä nimenomaan hakusanamainontaan, joten valitaan kampanjatyypiksi “Haku”.

Määritä vielä ne tapahtumat, joilla haluat saavuttaa asetetun tavoitteen. Se voi olla esim. verkkosivustokäynti tai suora puhelu mainoksesta. Mikäli haluat kerätä liidejä suoraan Googlesta, voit valita “Liidien luontilomakkeiden lähetykset”.

Jotta pystyt seuraamaan konversiota mahdollisimman tarkasti, sinun tulee asentaa Google Ads -seurantakoodi eli tägi verkkosivuillesi. Konversioseurannalla pystyt tehokkaasti seuraamaan, kuinka tehokkaasti tietyn mainoksen klikkaukset ovat johtaneet asettamaasi toimintokehotukseen esim. sähköpostilistalle liittymiseen tai ostokseen verkkokaupasssa. 

Yksityiskohtaiset ohjeet seurantakoodin lisäämisestä löydät Googlen ohjekeskuksen artikkelista “Verkkosivuston konversioseurannan määrittäminen”. 

Valitse kampanja asetukset

Nimeä kampanja tunnistettavasti, jotta löydät sen nopeasti, mikäli sinulla on useita erilaisia kampanjoita päällekäin. Vaikka tekisit pelkkää hakusanamainontaa, voit valita silti hakuverkoston lisäksi myös display verkoston, jotta et menetä yhtään potentiaalisia asiakkaita.

Esimerkkinä toimii Putkiremonttiyritys x. Heidän Putkiremontit pk-seutu kampanjalla on tarkoitus kerätä liidejä. Kampanjan alle luodaan kaksi mainosryhmää, joilla tavoitellaan eri asiakkaita; putkiremontit omakotitaloasujilla ja putkiremontit taloyhtiöille.

Kohdentaminen

Tässä kohtaa pääset määrittämään sen, kenet haluat mainoksillasi tavoittaa. Valitse siis sijainti, kieli ja määrittele yleisö.

Pro tip: Suomessa asuu paljon ihmisiä, jotka käyttävät puhelintaan muulla kuin suomen kielellä. Valitsemalla suomen yleisimmät kielet, näyt myös niille, joilla on puhelimen ja selaimen oletuskielenä jokin muu kuin suomenkieli.

Yleisö kohdassa voit valita ne yleisöt, joita haluat mainoksillasi tavoitella. Mikäli teet kampanjaa ensimmäistä tai toista kertaan, niin kannattaa keskittyä vain ensimmäiseen kolmeen kriteeriin, ja valita sieltä ne tärkeimmät ominaisuudet. 

Kun olet määrittänyt kohderyhmän, pääset määrittämään budjetin sekä hinnoittelustrategian. Budjetin voit itse päättää ihan vapaasti, mutta Google-mainonnassa kannattaa muistaa kuitenkin kohtuus. Hakusanamainontaan saat uppoamaan helposti satoja euroja, jotka eivät tuota mitään. Mikäli olet vasta aloitteleva tekijä, aloita pienemmällä summalla ja nosta sitä, mikäli tehdyt mainokset lähtevät performoimaan hyvin.

Hinnoittustrategiassa kannattaa luottaa Googlen omaan tekoälyyn, joka usein määrittää sinulle valmiiksi sopivan strategian. Mikäli konversio tapahtuma on määritetty, kannattaa klikkausten sijasta keskittyä konversioihin.

Lopuksi pääset määrittämään mainoslaajennuksia. Näiden kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä olet tällä hetkellä kampanja-tasossa. Mainoslaajennukset kannattaa määrittää mainosryhmä kohtaisesti, koska silloin voit tehdä niistä paljon kohdennetumpia. 

Pro tip: Jos sinulla on vain yksi puhelinnumero koko yritykselle ja haluat sen näkyvän jokaisessa mainoksessa, voit määritä se näkymään puhelulaajennuksella kampanja-tasossa.

Mainosryhmät ja mainokset

Tämän jälkeen pääset luomaan mainosryhmiä. Mikäli kampanjasi sisältää useita eri kohdistuksia, esim. B2B ja B2C, niin tee niille erilliset mainosryhmät. Näihin mainosryhmiin voit luoda kohderyhmälle sopivat mainokset.

Kun mainosryhmät on luotu, pääset luomaan mainoksia. Tässä maltti on valttia, ja kannattaa noudattaa Googlen antamia sananmäärärajoituksia. Muuten mainoksesi näyttävät huonolta Googlen hakutuloksissa.

Tekstimainokset

Kirjoita tekstimainoksiin 3 otsikkoa, joista viimeinen on yrityksesi nimi. Kuvaus tekstit kannattaa olla joko sivuiltasi poimittua tai palvelusta referoitua tekstiä. Näissä kannattaa olla hyvin tarkka, sillä mitä paremmin kirjoitat tekstin, sitä enemmän vierailijoita saat. Google myös tykkää siitä, että mainoksesi vastaa sivusi sisältöä.

Responsiiviset hakumainokset

Tee yksi tai useampi responsiivinen hakumainos. Näissä mainoksissa pääset luomaan usean otsikon ja kuvaustekstin, joita Google sekoittelee sopivuuden mukaan. Responsiiviset hakumainokset toimivat usein paremmin kuin tekstimainokset, joten näihin kannattaa panostaa huolella.

Yksisanaisia otsikoita kannattaa välttää. Google-mainoksissa voit myös hieman leikitellä, mikäli puhetyyli on kohderyhmääsi sopiva. Nykyään jotkin yritykset käyttävät myös emojeita Google-mainoksissa. Emojit ovat kuitenkin vastaan Google-mainonnan guidelineja, joten jos yrität niitä käyttää, mainoksesi tullaan kieltämään lähes 100% varmuudella.

Lopuksi paina tallenna mainos ja jatka eteenpäin. Mainokset julkaistaan ja pääset etenemään Google Adsin yleiseen näkyvään, jossa näkyy mainosten statistiikka.

Lopuksi

Huhhuh. Olipa aikamoinen rupeama, mutta selvisit hienosti loppuun asti! Nyt vain odottelemaan kampanjan tuloksia. Muista kuitenkin, että Google Ads ei ole mikään pikaratkaisu, vaan toimiva kampanja vaatii pitkäjänteistä seurantaa ja optimointia. 

Takana on myös tekoäly, joka vaatii aikaa oppiakseen. Odottele siis rauhassa ja annan muutaman viikon kulua, ennen kuin alat tekemään isompia muutoksia.

Mikäli et halua enää tehdä samaa uudestaan tai kampanjasi ei lähde toivotulla tavallaa toimimaan, voit olla meihin yhteydessä. Me Sisältö Miikkalla olemme Google-mainonnan ammattilaisia ja olemme tehneet sitä asiakkaillemme jo vuosia erinomaisin tuloksin.

Yhtenä esimerkkinä toimikoon salaojaremontti yritys, jolle teimme nyt korona keväänä kahden kuukauden ajan Google-mainontaa. Asiakas määritti kuukausibudjetikseen 1500€ eli yhteensä mainontaan käytettiin 3000€. Tämän kahden kuukauden jakson aikana he saivat 80 kartoituskäyntiä. Kartoituskäynnit saatiin käännettyä tehokkaasti kaupaksi ja useamman työmiehen keikkakalenteri täyttyi vuoden loppuun saakka. Liikevaihtoa kampanja tuotti yritykselle hieman alle 500 000€. 

Voit jättää meille yhteydenottopyynnön sivun alalaidassa olevasta lomakkeesta tai laittaa meille sähköpostia osoitteeseen [email protected].

Usein kysyttyä Google-mainonnasta

Google Ads, aiemmin Google AdWords, on Googlen tarjoama markkinointialusta, jolla yritykset voivat mainostaa tuotteitaan ja palveluitaan Googlen hakukoneessa, YouTubessa ja muilla verkkosivustoilla.

Googlen Display-verkosto näyttää kuvallisia bannerimainoksia. Display-verkostossa kohdennus onnistuu paljon tarkemmin kuin missään muussa kanavassa ja pystyt tekemään myös jälleenmarkkinointia henkilöille, jotka ovat jo vierailleet sivustollasi. Display verkoston kautta voit myös tehdä videomainoksia, jotka näkyvät miljoonille ihmisille Youtubessa.

Google Adsissa on muutamia peruskampanjatyyppejä:

  1. Haku-kampanjat: Haku-kampanjoiden mainokset ovat useimmiten tekstimainoksia. Niitä näytetään Googlen hakutulossivuilla, kun joku hakee tarjoamiesi kaltaisia tuotteita tai palveluita tietyillä hakusanoilla.
  2. Display-verkoston kampanjat: Display-verkostossa tapahtuu yleisesti ottaen kuvallista mainontaa. Display mainoksia näytetään verkkosivustoilla ja sovelluksissa, joita asiakkaasi käyttävät.
  3. Videokampanjat: Tavallisesti 6:n tai 15 sekunnin pituiset videomainokset näkyvät juuri ennen Youtube-videota tai sen aikana.

Google Ads palveluun kirjautuminen on täysin ilmaista. Jokaiseen kampanjaan saat määritettyä itse budjetin, joka toimii rajana sille, kuinka paljon rahaa kampanjaan menee. 

Se, kuinka paljon laitat rahaa haluat laittaa Google Adsiin, määrittyy täysin omien resurssiesi mukaan. Google Adsiin ei ole mitään minimibudjettia, mutta luonnollisesti pienemmällä budjetilla näyttökoertojen määrä on rajoitetumpi. Google Ads veloittaa käyttäjien reagoinnista mainokseesi eli esim. kun heklikkaavat mainostasi ja käyvät sivustollasi tai soittavat yritykseesi.

Google-mainonta ei sovi kaikille yrityksille, sillä jotain palveluita tai tuotteita ei vain ole järkevää mainostaa hakukoneessa. Mikäli mietit Google-mainonnan sopivuutta sinun yrityksellesi, ota meihin yhteyttä. Annamme mielellämme apua Google-mainontaan. 

Syötä yhteystietosi alle, niin me tehdään sinulle ILMAINEN SEO-analyysi (arvo 249€ + alv).

* Palaamme sinulle 48 tunnin kuluessa valmiin analyysin kanssa.

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Miikka Linna - Perustaja

Miikka Linna - Perustaja

Sisältö Miikkan perustajana olen iloinen, että löysit tiesi sivustollemme. Me haluamme auttaa sinua kasvattamaan liiketoimintaasi digitaalisia kanavia pitkin. Toivottavasti löydät sivultamme, mitä etsit.?

Syötä yhteystietosi alle, niin me tehdään
sinulle ILMAINEN SEO-analyysi (arvo 249€ + alv)

* Palaamme sinulle 48 tunnin kuluessa valmiin analyysin kanssa.

Tilaa ILMAINEN SEO-analyysi!

(arvo 195€ + alv)

Hei! Haluaisitko saada täysin ILMAISEN SEO-analyysin verkkosivuistasi?

(arvo 195€ + alv)

Ota rohkeasti yhteyttä!

Soita tai laita viestiä, me autamme sinua mielellämme!​

Syötä yhteystietosi alle, niin me tehdään sinulle ILMAINEN SEO-analyysi (arvo 249€ + alv).

* Palaamme sinulle 48 tunnin kuluessa valmiin analyysin kanssa.

Kiinnostaisiko tietää, kuinka paljon nettisivut maksavat?

Laskurimme avulla selvität nettisivujen hinnan kätevästi. Kokeile nyt!