Palvelun hinta

Hakukoneoptimoinnin hinta – Mistä hinta koostuu?

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Hakukoneoptimoinnin hinnoittelu on varmasti palvelua tarvitsevalle tai kaipaavalle yritykselle askarruttava seikka. Optimointia tarjoavia yrityksiä löytyy markkinoilta pilvin pimein ja näin ollen myös hinnoitteluun on jos jonkin näköisiä malleja.

Osa yrityksistä myyvät hakukoneoptimointia jatkuvana palveluna, osa kertaluontoisena ja sitten on yrityksiä jotka tarjoavat palvelua sekä jatkuvana, että kertaluontoisena. Molemmissa malleissa on puolensa, mutta usein pysyvien ja nousujohteisten Google sijoitusten takana on poikkeuksetta jatkuva hakukoneoptimointi.

Moni lukija, jolle hakukoneoptimointi on vähemmän tuttua touhua varmasti ihmettelee mikä näissä kahdessa on erona, joten avataan asiaa hieman.

Jatkuva hakukoneoptimointi

Jatkuvalla hakukoneoptimoinilla tarkoitetaan palvelua, jossa tehdään toistuvasti töitä sen eteen, että sijoitus Googlen hakutuloksissa yrityksellesi tärkeimmillä hakusanoilla olisi mahdollisimman korkea. Tämän lisäksi jatkuva hakukoneoptimointi pitää sisällään jatkotoimia, jotta yrityksesi myös säilyttäisi nämä saavutetut tulokset.

Hakukoneoptimointi kertaluontoisena palveluna

Hakukoneoptimointi antaa tuloksia myös kertaluontoisesti ostettuna. Tällaisessa palvelussa sivusto fiksataan sellaiseen kuntoon, että Googlen hakurobottien on sitä helpompi lukea. Sivuston sisäinen linkitys laitetaan kuntoon, sisältö optimoidaan parhailla mahdollisilla focus-hakusanoilla ja sivuston nopeus optimoidaan parhaaksi mahdolliseksi.

Kertaluontoinen palvelu sisältää usein myös strategista konsultointia Google sijoitusten ylläpitämiseksi ja parantamiseksi tulevaisuudessa.

Mitä hakukoneoptimoinnin hinta sisältää?

Aiemmassa blogitekstissä kirjoitimme yleisesti Google näkyvyyden parantamisesta. Ja kuten aiemmin mainitsin, hakukoneoptimointi hinnoitteluineen voidaan toteuttaa monella eri tavoin. Usein se tapahtuukin yhdistelemällä useita eri keinoja, joiden tavoitteena on nostaa sivuston sijoitusta hakutuloksissa.

Homman toteuttaminen itsessään ei ole lähelläkään minkäänlaista rakettitiedettä, mutta kaikki toimenpiteistä vaatii paljon työtä, ymmärrystä sekä aikaa. Monella yrityksellä näistä jokin on yleensä rajallista, tai siihen käytetty aika on pois omasta ydinliiketoiminnasta. Mikäli näin on, suosittelenkin uskomaan hakukoneoptimoinnin toteuttamisen ammattilaisen käsiin. Meidän palvelusta löydät lisätietoja sivulta hakukoneoptimointi Helsinki.

Hakukoneoptimoinnin hinta voi sisältää mm. seuraavia asioita:

 

1.Kattavan avainsanatukimuksen tekeminen

Hakusanojen analysointi ja avainsanatutkimus ovat oleellinen osa oikein tehtävää Google-näkyvyyden parantamista. Näin ollen niiden pitäisi kuulua myös jokaisen vähänkin järkevää hakukoneoptimointia tarjoavan yrityksen palveluun. Kun ollaan perillä millä sanoin ihmiset etsivät verkosta tuotteitasi tai palveluitasi, muuttuu optimoinnin teko huomattavasti helpommaksi.

2. Kilpailija-analyysi, yleensä muutamasta kymmeneen kilpailijaan

Kilpailijoiden benchmarkkaus tekee monesta näistä seitsemästä vaiheesta mukavampaa. Kun palvelun tarjoajana olemme tarpeeksi tarkasti perillä siitä mitä muut tekevät, tiedämme heti, mitä he jättävät huomiotta. Tämä vaihe vie yleensä jokin verran aikaa, mutta antaa arvokasta informaatiota tekemisen tueksi. Lisäksi tässä pelissä kukaan ei estä mallintamasta muita eikä myöskään pistämästä paremmaksi, kunhan sisältöä tai kuvia ei kopioida.

3. Sisällön optimointi yhtenäiseksi, relevantiksi sekä helposti jaettavaksi

Sivuston relevantti sisältö on oikeiden avainsanojen rinnalla yksi tärkeimpiä huomioitavia seikkoja hakukoneoptimointia tehdessä. Mikäli vierailija poistuu sivuilta melkein saman tien, on se merkki Googlelle ettei sivustosi tarjoa sitä mitä se haussa lupaa. Jokainen hyvää hakukoneoptimointia tuottava yritys haluaa myös huomioida tämän asiakkaiden projekteissaan.

Samoin sisällön yhdenmukaisuus, eli se että esimerkiksi blogi-sisältöä tuotetaan säännöllisesti samaan teemaan kuuluvista aiheista sekä sivustoa päivitetään säännöllisin väliajoin. Myös sivun ja sivuille tehdyn sisällön helpoksi tehty jaettavuus sosiaalisessa mediassa ja muissa kanavissa vaikuttaa positiivisesti hakutuloksiin.

4. Sivuston rakenteen ja sisäisten linkkien optimoiminen

Sivuston rakenne on yksi merkittävä osa Google-näkyvyyden optimointia. Kun sivusto on rakennettu teknisesti oikein, se viestii Googlen roboteille sisällöstäsi ja palvelustasi, joka on juuri sinun kannalta olennaista ja tärkeää saada hakutuloksissa mahdollisimman korkealle. Tämän myös jokainen hyvä palveluntarjoaja ottaa huomioon.

Esimerkiksi hyvin rakennetuilla sivuston sisäisillä linkeillä on mahdollisuus viestiä Googlelle verkkosivujesi tärkeimmästä sisällöstä, kuten esimerkiksi liiketoimintasi kannalta tärkeimmästä palvelusta. Mitä enemmän linkkejä on järkevissä paikoissa, usein sitä suurempi viesti se on Googlelle että ”Hei, huomaathan tämän sivun. Se on meille erityisen tärkeä!”.

5. Sivuston nopeuden ja mobiilikäytettävyyden optimoiminen

Sivuston nopeus ja toimivuus mobiililaitteilla on Google-näkyvyyden parantamisen osalta yksi tärkeimpiä seikkoja, koska Google rankaisee ankaralla kädellä sivustoja, joiden latausaika on pitkä tai jotka tökkivät mobiililaitteilla.

Sivuston nopeuteen vaikuttavat mm. Sivuston rakenne, sivustolla olevien tiedostojen, kuten kuvien optimointi ja missä järjestyksessä sivustolla oleva sisältö ladataan. Sivusto nopeudesta puhuttaessa saatat usein kuulla käytettävän termiä ”PageSpeed”. Mobiilikäytettävyyteen vaikuttaa taas se, että sivusto on erikseen optimoitu käytettäväksi mobiililaitteilla.

Ostaessasi palvelua, muista myös kiinnittää näihin molempiin huomiota.

6. Ulkoisten linkitysten rakentamisen ja some-profiilien luomisen

Sivuille tulevat ulkoiset linkit, eli backlinkit tarkoittavat muilta verkkosivuilta tulevia linkkejä sivullesi. Mitä korkeampi auktoriteetti sivustolla on, esimerkiksi Helsingin Sanomat vs. vasta aloitettu blogi, sitä merkkittävämmäksi Google linkin mieltää ja vaikutus hakutuloksiin on myös näin ollen suurempi. Sama pätee some-profiileihin. Mitä enemmän some-profiilillasi on seuraajia, sitä suurempi vaikutus sillä on myös hakutuloksiin.

Yleensä laadukkaiden ulkoisten linkkien rakentaminen sisältyy vasta hintavampaan palveluun. Tässäkin kannattaa olla tarkka, koska huonolaatuiset linkit saattavat jopa heikentää sivustosi sijoitusta Googlessa.

Kuinka paljon hakukoneoptimointi maksaa?

Hakukoneoptimoinnin hinnoitteluun on useita eri lähestymistapoja, kuten aiemmin jo mainitsin. Voisin tässä kappaleessa kertoa lyhyesti esimerkin siitä, kuinka me Sisältö Miikkalla hakukoneoptimointia hinnoittelemme.

Hintaan vaikuttaa aina tietysti se, minkä verran työtä se vaatii. Lähtökohtaisesti, kun lähdemme tarjoamaan palvelua asiakkaallemme sisältää peruspalvelu aina edellisen kappaleen kohdat 1-5, eli:

  • Kattavan avainsanatutkimuksen tekemisen
  • Kilpailija-analyysin noin 5 kilpailevalle yritykselle ja heidän seurannan
  • Sivuston sisällön jatkuvan optimoinnin sekä itse sivustolla että blogissa
  • Sivuston latausnopeuden sekä mobiilikäytettävyyden jatkuvan parantamisen
  • Sivuston rakenteen ja sisäisten linkkien jatkuvan optimoimisen

Tällaisen hakukoneomoptimoinnin hinta on noin 500€/kk (alv 0%). Tähän hintaan takaamme myös tuloksia yrityksellesi, eli et maksa turhasta. Se, miten nopeasti pääsemme etusivulle vaihtelee paljon ja hakusanojen kilpailu vaikuttaa tähän merkittävästi. Joskus se voi tapahtua parin viikon sisällä ja toisinaan siihen menee useampi kuukausi.

Minkälaisia tuloksia hakukoneoptimoinnilta voi odottaa?

Hakukoneoptimointi-palvelua ostaessa pitää ja saa odottaa tuloksia. Turhasta ei kannata maksaa ja mikäli ajan mittaan saat lähinnä selittelyä vastineeksi euroillesi, kannattaa vakavasti harkita palvelun tarjoajan vaihtamista.

Se miten pian Googlen hakutulosten sijoitukset nousevat on monen tekijän summa. Siihen vaikuttaa mm. miten kilpailtu ala on. Jos samoille hakusanoille on paljon pyrkijöitä, vie etusivun parhaille sijoituksille pääseminen aikaa. Toisinaan se saattaa tapahtua hyvinkin nopeasti.

Teimme juuri asiakkaan kanssa täyden sivusto-remontin, jonka yhteydessä uusimme koko verkkosivuston ja panostimme erityisesti hakukoneoptimointiin hänen liiketoimintansa kannalta tärkeimmällä/tärkeimmällä avainsanoilla. Sijoitukset lähtivät nousemaan rivakasti, ja jo 2 kuukauden päästä sivuston tärkein yksittäinen sivu oli noussut sijalle 2.

 

Tärkeimpiä hyötyjä ja tuloksia, joita laadukkaan palveluntarjoajan kautta on odotettavissa:

  • Näkyvyyden parantuminen = Yrityksesi löytyy sille tärkeimmillä hakusanoilla mahdollisimman korkealta Googlen hakutuloksista
  • Markkinoinnin kohdentaminen helpottuu = Kun se on tiedossa millä ihmiset etsivät palveluitasi tai tuotteitasi Googlesta, on huomattavasti helpompaa alkaa rakentamaan sisältöä sen ympärille
  • Enemmän asiakaskontakteja/asiakkaita = Kun näkyvyytesi paranee oikeilla hakusanoilla, tarkoittaa se myös enemmän liikennettä sivustollesi joka taas sivuston ollessa kunnossa tarkoittaa myös enemmän asiakkaita
  • Asiakkaille suunnattu sisältö parantuu = Markkinoinnin kohdentamisen lisäksi hyvän hakusanatutkimuksen kautta myös sisällön relevanttius kohderyhmällesi helpottuu. Kun tiedät mitä he hakevat Googlesta, on helpompi vastata siihen avun huutoon.
  • Oikein tehty hakukoneoptimointi tehostaa yleisesti ottaen kaikkia yrityksesi tekemiä markkinointitoimenpiteitä.

Älä tuijota pelkkää hintaa:

Myöskään pelkkää hintaa ei kannata tuijottaa. Hakukoneoptimoinnin hinta ei ole kulu, vaan pikemminkin investointi, joka tuottaa sinulle tulevaisuudessa enemmän relevantteja ja laadukkaita liidejä. Tämä toki edellyttää, että sen tekijät tietävät mitä he touhuavat.

Laadukkaasta optimoinnista maksettu hinta tulee äkkiä takaisin, kun sijoitusket alkavat nousemaan.

Hyvä sijoitus Googlen orgaanisessa haussa(orgaaninen = tulokset mainosten perässä) tarkoittaa aina enemmän bisnestä. Siitä maksaminen ei siis ole millään mittarilla mitattuna turhaa, kunhan palvelun tarjoaja on perillä siitä miten sitä tehdään tehokkaasti.

Kannattaako halpa hakukoneoptimointi?

Kuten aiemmin mainitsin, hakukoneoptimoinnin hinta on väärä markkeri siihen keneltä palvelu kannattaa ostaa. On ihan ymmärrettävää, että budjetti saattaa olla rajallinen ja tällöin täytyy ottaa palvelu sellaiselta palvelun tarjoajalta jonka hinnat sopii omaan budjettiin.

Sekä ”halpa” että kallis hakukoneoptimointi voi tuottaa hyviä tuloksia tai olla tuottamatta. Yksi asiakkaistamme kertoi, että heidän aiempi palveluntarjoaja oli laskuttanut ensimmäiset kolme kuukautta suurta summaa vaikka eivät olleet vielä laittaneet tikkua ristiin sijoitusten parantamiseksi.

Pidä siis aina mielessä, että mitä palvelu sisältää. Pienemmällä budjetilla palvelun on luonnollista olla suppeampi, mutta siitä huolimatta sinun tulee saada rahoillesi vastinetta.

Halpa ei siis ole välttämättä huono eikä kallis välttämättä hyvä. Pidä silmällä hyötyjä ja kuuntele, mitä sivustollesi tullaan tekemään. Onko listalla asiat jotka mainitsimme tässä tai edellisessä blogikirjoituksessamme?

Lisäksi on hyvä myös tsekata referenssit. Kun sama palvelu on toteutettu aiemmin vähintään yhdelle asiakkaalle onnistuneesti, voi ostohousut vetää jalkaan yleensä luottavaisin mielin luottaa.

Yleisimmät hakukoneoptimoinnin virheet

Hyvintoimivan verkkosivuston rakentaminen ja korkeiden Google sijoitusten saavuttaminen on työlästä, haasteellista ja aikaa vievää jopa ammattilaiselle, saatika sitten kokemattomalle taholle. Lähes jokaisen yrityksen kotisivuilla on aina jotain fiksailtavaa, ja on hyvin tyypillistä että yhden yön aikana sivustolla ilmenee lukuisia erilaisia ongelmia.

Vaikka ongelmatilanteet sivuston kanssa on lähes mahdoton välttää, mitä tulee hakukoneoptimointiin ja hyvin Googlelle optimoituun sivustoon, pyri kuitenkin välttämään seuraavat asiat viimeiseen asti:

Yleisimpiä hakukoneoptimoinnin virheitä

  1. Sivusto ei toimi mobiililaitteilla hyvin: jonkin statistiikan mukaan jopa 70% nykypäivän käyttäjistä surffailee sivustoilla älypuhelimella tai tabletilla. Myös Google tietää tämän ja rankaisee kovalla kädellä sivustoja, jotka toimivat kehnosti älylaitteilla.
  2. Sivusto on hidas: kuka meistä nyt jaksaisi odotella sivustoja, jotka jumittavat ja lataavat pitkiä aikoja? Harva, ja myös Google tietää tämän. Mikäli henkilö poistuu sivulta nopeasti, on se merkki epärelevantista sisällöstä. Näin ollen vaikka sisältösi olisi miten timanttista, sen hitaus saattaa pilata hakutuloksesi.
  3. Sivuston sisäisiä linkkejä ei ole rakennettu laisinkaan: mikäli sivuston sisäiset linkit uupuvat kokonaan, on Googlen vaikea tulkita mitkä ovat tärkeimmät tuote-/palvelusivusi.
  4. Title ja metakuvausten puuttuminen: jos Googlen hakutuloksissa näkyviä otsikoita ja kuvauksia ei ole kirjoitettu huolellisesti, antaa se ristiriitaista viestiä Googlelle siitä mitä haluat kyseisellä sivulla kertoa. Jos harva klikkaa linkkiäsi, rankaisee Google tästä entisestään.
  5. Kuvien huono optimointi: Googlen robotit ymmärtävät kokoajan kuvia paremmin. Enään ei ole järkeä laittaa jokaiseen kuvaan tärkeimpiä hakusanojasi, koska se viestii Googlelle ainoastaan väkisin väännetystä hakukoneoptimonnista. Kuvissa kannattaakin nykyisin käyttää mahdollisimman kuvaavia tekstejä ja tiedostonimiä.

Listaa voisi jatkaa vielä pitkään, mutta pidetään tämä artikkeli luettavassa pituudessa ja pysähdytään virheiden osalta näihin tärkeimpiin.

Mihin kiinnittää huomiota palveluntarjoajassa?

Kuten jo moneen kertaan todettu, palvelun tarjoajia on pilvin pimein. Valinta voi olla tämän vuoksi joskus hyvinkin haastavaa. Meidän vinkit tähän ovat hyvin suoraviivaiset.

Ensinnäkin, tiedä mitä ostat. Haastattele palvelua tarjoava toimiva hyvin ja selvitä, mitä he aikovat tehdä eli mistä maksat.

Toiseksi, luota fiilikseesi. Hakukoneoptimointi ei ole millään mittapuulla rakettitiedettä, ennemminkin kovaa työtä ja aikaa vaativaa puuhaa. Jos sinulle tulee sellainen tunne, että sivustosi näkyvyyden eteen ollaan tekemässä taikatemppuja suosittelemme vetämään pelin poikki. Tällaisessa tilanteessa usein tehtävä työ ei ole kovin kestävällä pohjalla,

Kolmanneksi, pyydä näyttöä. Sillä, mikä sivusto on saatu hyville sijoituksille ei ole niinkään väliä. Kunhan näyttöä löytyy. Kysy myös avoimesti, mitä tälle sivustolle on tehty näkyvyyden parantamiseksi.

Muista myös, että luottamus ja kommunikointi ovat aina ostaessasi mitä vaan tärkeässä roolissa. Onko sinulle sellainen olo, että luotat palvelun tarjoajaan ja onko hän hyvin tavoitettavissa?

Yhteenveto – Ammattitason hakukoneoptimointi on hintansa arvoinen

Lopuksi ja kertaukseksi mainittakoon, että hakukoneoptimointi on aina kannattavaa, mikäli mielit lisää ostavia asiakkaita ja enemmän bisnestä.

Google on pääasiallinen hakupalvelu Suomessa ja maailmalla, ja jo yksin Suomessa tehdään noin 30 miljoonaa hakua päivittäin. Mikäli et ole tämän haun ensimmäisellä sivulla sinulle tärkeimmillä hakutermeille, luovutat käytännössä suurimman osan potentiaalisista asiakkaista Googlelle.

Kuulostaa ehkä karulta, mutta Googlen sekä tutkimusten mukaan ainoastaan 5% haun tehneistä klikkaa toiselle sivulle. Arvaat varmaan, että näistä vielä vähemmän klikkaa kolmannelle sivulle ja miksi klikkaisi, jos kerran ensimmäiseltä sivulta löytyy mitä he etsivät?

Haluan siis vahvasti korostaa, että hakukoneoptimointi kannattaa oli tilanteesi millainen vain. Jos sinulla ei ole itsellä aikaa, osaamista tai paukkuja opiskella aihetta, kannattaa se uskoa ammattilaisen käsiin. Hyvän palveluntarjoajan käsissä hakukoneoptimoinnin hinta maksaa itsensä hyvinkin pian takaisin mikäli se on oikein toteutettu.

Me Sisältö Miikkalla osaamme homman, ja toteutamme hakukoneoptimointia sinulle mielellämme, koska haluamme auttaa myös sinua näkymään Googlessa paremmin, vieläpä mahdollisimman kustannustehokkaasti.

Mikäli sinua kiinnostaa kotisivujesi kävijämäärän kasvattaminen, ota rohkeasti yhteyttä, niin aloitetaan hommat yhdessä.

Syötä yhteystietosi alle, niin me tehdään sinulle ILMAINEN

SEO-analyysi (arvo 195€ + alv).

* Palaamme sinulle 48 tunnin kuluessa valmiin analyysin kanssa.

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Syötä yhteystietosi alle, niin me tehdään sinulle ILMAINEN
SEO-analyysi (arvo 195€ + alv).

* Palaamme sinulle 48 tunnin kuluessa valmiin analyysin kanssa.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Miikka Linna - Perustaja

Miikka Linna - Perustaja

Sisältö Miikkan perustajana ja sisällöntuottajana olen erittäin iloinen, että löysit tiesi sivustollemme. Yrityksemme ja sivustomme pyörimiseen on selkeä syy, joka on intohimo verkossa tapahtuvaa liiketoimintaa ja markkinointia kohtaan. Haluamme jakaa osaamistamme ja kokemustamme, jotta voisit välttyä turhilta sudenkuopilta liiketoimintaasi kasvattaessa. Kokemuksesta voin sanoa, ettei aina tarvitse mennä vaikeimman kautta.

Tilaa ILMAINEN SEO-analyysi!

(arvo 195€ + alv)

Hei! Haluaisitko saada täysin ILMAISEN SEO-analyysin verkkosivuistasi?

(arvo 195€ + alv)

JÄTÄ YHTEYSTIETOSI, PALAAN TARJOUKSEN MERKEISSÄ 24 TUNNIN KULUESSA.

Oletko valmis päivittämään näkyvyytesi uuteen uskoon?

Syötä yhteystietosi alle, niin me tehdään sinulle ILMAINEN SEO-analyysi (arvo 195€ + alv).

* Palaamme sinulle 48 tunnin kuluessa valmiin analyysin kanssa.