Nettisivujen hintalaskuri

Täytä tiedot alle, niin saat hinta-arvion nettisivuista.

Valitse parhaiten sopiva nettisivutyyppi

Pienyrittäjän nettisivut soveltuvat hyvin aloittavalle tai pienelle, mutta kasvuhakuiselle yritykselle.

Räätälöidyt nettisivut suunnitellaan huolellisesti yrityksen brändin sekä markkinointitarpeiden mukaisesti.

Katso Tilitoimisto Älyn asiakaskokemus.

Liity tyytyväisten asiakkaidemme joukkoon.

Mitä sinun tulee tietää nettisivujen hinnoittelusta?

Nettisivujen hinta mietityttää varmasti jokaista, jonka eteen sellaisten hankinta napsahtaa – olit sitten yrittäjä tai nettisivujen uudistuksesta vastaava henkilö. Tätä ei helpota lainkaan se, että verkkosivuja tarjoavia palveluntarjoajia löytyy paljon. Uransa alkuvaiheilla oleva web-suunnittelija saattaa tehdä sivut jopa ilmaiseksi, jotta saisi hyviä referenssejä portfolioonsa. Sitten taas palvelua tarjoavien yritysten hinnat vaihtelevat muutamasta sadasta eurosta kymmeniin tuhansiin. Verkkokauppojen osalta hinta voivat pompata jopa satoihin tuhansiin eroihin.

Veisitkö sinä asiakkaasi ensitreffeille nettisivuillesi?

Todellisuudessa kotisivujen kohdalla korkeampi hinta ei kuitenkaan aina kerro laadusta. Nettisivujen laatua voidaankin mitata monella eri tavoin – ovatko ne myyvät? Palvelevatko ne yrityksen kaikkia sidosryhmiä? Antavatko ne oikeanlaisen ensivaikutelman?

Nettisivujen hinta koostuu useasta palasesta

Nettisivujen hinta muodostuu monesta palasesta, vaikkakin palveluntarjoajat usein paketoivat sen kiinteäksi hinnaksi. Maksavana asiakkaana on tietysti hyvä ymmärtää, mistä hinta oikeasti koostuu. Nettisivun hinta ei ole pelkästään koodaamisesta syntyvä kustannus.

Ensinnäkin, sivut tarvitsevat www-osoitteen, eli domainin, ja webhostin minne sivusto voidaan alkaa rakentamaan. Toiseksi, etenkin visuaalisesti kauniita verkkosivuja tehdessä tarvitaan usein graafista suunnitelijaa tekemään pikselin tarkat luonnokset sivuista. Ja kolmanneksi, verkkosivujen rakentajat käyttävät erilaisia lisäosia tai sovelluksia helpottamaan sivujen kehitystyötä. Jokainen tällaisista lisäosista ostetaan lähes aina asiakaskohtaisesti, tai jotkin yritykset saattavat omistaa laajemman lisenssin lisäosiin – mutta niistä joudutaan silti maksamaan.

Verkkosivualustan ja lisäosien hinta

Nettisivualustojen hinnoissa on paljon eroja. Esimerkiksi meidän käyttämä WordPress-alusta on lähtökohtaisesti ilmainen, mutta sen tehokas hyödyntäminen vaatii usein maksullisia lisäosia, joiden määrään vaikuttaa sivuston toiminnallisuudet ja laajuus. Valmiit lisäosat helpottavat ylläpitämistä, koska päivitykset tulevat yleensä sivuille automaattisesti lisäosa kehittäjiltä. Sitten taas on olemassa valmiiksi hallinnoituja kuukausimaksullisia palveluita, kuten SquareSpace tai Webflow, joista maksat kiinteää kuukausihintaa. Me käytämme pelkästään WordPress-alustaa, koska se ei aseta sivujen rakentamiselle minkäänlaisia rajoja toisin kuin valmiiksi hostatut alustat usein tekevät.

Nettisivujen tekemisen hinta

Nettisivujen työn hinta muodostuu työhön käytettävästä ajasta ja se jaakaantuu usein sekä Graafiseen työhön ja koodarin työhön. Tämä on siis se vaihe, johon kuluu sivujen suunnittelu, pystyttäminen ja julkaisu. Yleensä sekä freelanserit että laadukkaat nettisivuja rakentavat yritykset tähtäävät 80-120€ tuntilaskutukseen. Tästä jokainen voi laskea, että karkeasti 1000 euron nettisivut pitäisi siis syntyä kymmenessä tunnissa eli alle kahdessa työpäivässä – joka on varsin mahdotonta ellei laadusta tingitä.

Usein markkinointitoimistot eivät halua esitellä ja eritellä tuntihintoja verkkosivujen kehittämisestä, mikä on ihan ymmärrettävää. Palvelun ostajankin kannalta on huomattavasti järkevämpää keskittyä palvelun arvon peilaamiseen hinnoittelussa. Jos lasku tulisi pelkästään tuntien mukaan, peukaloita pyörittelevä koodari saisi aina paremman korvauksen kuin osaava ja nopea tekijä. Lisäksi verkkosivut ovat yksi tärkeimpiä myynnin edistämisen työkaluja, jolloin korkeampi hinta ei välttämättä ole huono asia – varsinkaan jos myynnillisyys on huomioitu sivujen suunnittelussa ja kehittämisessä hyvin.

Usein pienemmät toimijat pystyvät pelaamaan hinnalla hieman suuria enemmän, koska heidän ei tarvitse maksaa suurista toimitiloista eikä firman virkistyspäivistä samanlaisia summia kuin suurien toimijoiden. Näin ollen he pystyvät palvelemaan laadukkaasti myös pienemmälläkin tuntilaskutuksella.

Nettisivujen ylläpidon hinta

Nettisivut kaipaavat myös aina ylläpitoa ja erilaisten sivustojen vaatima ylläpidon tarve voi olla hyvinkin erilaista. Esimerkiksi WordPress-sivujen järjestelmää ja lisäosia täytyy käydä säännöllisesti päivittämässä, vaikka mitää muutoksia ei sivulle tehtäisikään. Usein myös jotkin sivuston palaset saattavat mennä rikki lisäosa-päivitysten tai järjestelmän päivittämisen yhteydessä, jolloin ne täytyy luonnollisesti korjata. Ylläpito on usein siis täysin perusteltu ja tarjoaa asiakkaalle huolettoman ratkaisun siihen, että sivut pysyvät kunnossa sekä edustavina. Ylläpitopalvelun hinta vaihtelee kympeistä satasiin ja hintaan vaikuttaa eniten sen laajuus. Me esimerkiksi tarjoamme aina joitain tunteja muutostöitä ylläpitopalvelun.

Laske nettisivujen hinta

Laskurimme avulla selvität nettisivujen hinnan kätevästi.
Aloita valitsemalla verkkosivujen tyyppi.

Pienyrittäjän nettisivut soveltuvat hyvin aloittavalle tai pienelle, mutta kasvuhakuiselle yritykselle.

Räätälöidyt nettisivut suunnitellaan huolellisesti yrityksen brändin sekä markkinointitarpeiden mukaisesti.

Nettisivun hinta koko elinkaarelta

Nettisivut vaativat lähes poikkeuksetta aikaasi myös julkaisun jälkeen, riippumatta siitä millaisella alalla toimit. Tarkat ajat siitä, kuinka paljon sivuston parissa työskentely vaatii riippuu toki yrityksesi tarpeista, kohderyhmistä ja toimialasta.

Nettisivujen hintaa ei myöskään kannata nähdä pelkästään kuluna, koska laadukas ja myynnillisesti optimoitu sivusto voi olla myyntiputkesi yksi tärkeimpiä palasia. Tehokas sivusto tuottaa enemmän kysyntää sekä liidejä, ja näin ollen maksaa itsensä takaisin nopeasti.

Voit miettiä asiaa esimerkiksi näin: kuinka nopeasti maksat sivustosi takaisin, jos saat sen avulla edes kaksi asiakasta enemmän kuukaudessa?

Nettisivujen lisäpalvelut

Niin harmillista kuin se onkin, hienoilla ja kalliilla nettisivuilla ei ole juurikaan virkaa, jossei ihmiset löydä tietään niille. Tämän vuoksi moni palvelun tarjoaja tarjoaakin markkinointi-lisäpalveluita, joilla ohjataan liikennettä sivustolle. Alla muutama esimerkki tällaisista palveluista.

Hakukoneoptimointi

Hakukoneet on tärkeä ottaa huomioon jo heti sivuston rakennuksesta lähtien. Hakukoneoptimointi itsessään on jatkuvaa aktiivista työtä sen eteen, että sivustosi löytyisi Googlen haun ensimmäiseltä sivulta. Tämä on jatkuvaa viilausta sekä sivuston tekniikan ja sisällön parissa, että sen ulkopuolella. Monelle yritykselle hakukoneoptimointi on täysin perusteltu sijoituskohde, sillä noin puolet Google haun klikeistä menee ensimmäiselle kolmelle hakutulokselle.

  • Kevyt avainsanatutkimus – 790€
  • Kokonainen SEO-strategia – 1990-5790€
  • Tekninen SEO – 1100€/kk tai 110€/h

Sisällöntuotanto ja sisältömarkkinointi

Myös sisällöntuotanto jatkuu julkaisun jälkeen ja se on tärkeä palanen yrityksen ja sivuston näkyvyyden rakentamista verkossa. Sisältömarkkinoinnilla pitäisi olla aina kaksi simppeliä tavoitetta. Ensinnäkin, tuoda ihmisiä sivuille hakukoneiden kautta ja toiseksi, auttaa potentiaalisia asiakkaita heidän ongelmiensa kanssa – oli se sitten palvelun tarjoamista TAI ratkaisun tarjoamista. Kun olet valmis auttamaan asiakkaitasi maksutta, he mitä todennäköisimmin myös ostavat sinulta ennen pitkään.

Yleisimmin ostetut sisällöt ovat blogiartikkeleiden tai SOME-sisällön ostaminen. Prosessi menee usein niin, että mainostoimiston sisällöntuottaja soittaa sinulle ja haastattelee työn alle tulevasta aiheesta. Sen jälkeen hän kirjoittaa siitä tekstin ja julkaiseen sinun nettisivuillasi. Artikkelin hintaan vaikuttaa yleensä sen pituus ja asiakkuuden laajus. Usein yhden noin 300 sanaa pitkän artikkelin saa muutamalla satasella, riippuen tekijän kokemuksesta.

  • Sisältöstartegia – alk. 4 000 €
  • Blogikirjoitus – 300 – 1500€
  • SOME-hallinointi – alk. 590 € / kk

Google Ads -mainonta

Toisin kuin aikaa ottava hakukoneoptimointi, Googlen hakumainoksilla pääset haun mainospaikoille välittömästi. Googlen hakusanamainokset ovat suosittuja, koska ne voi kohdentaa suoraan käyttäjän tarpeen mukaan, eli esimerkiksi tietylle hakusanalle (esimerkiksi ”nettisivujen hinta”). Mainonnan hinta pohjautuu kilpailuun ja luonnollisesti vähemmän kilpailluilla sanoilla mainostaminen on edullisempaa. Esimerkiksi mainoksen näyttäminen haussa ”nettisivut yritykselle” maksaa huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi haulla ”nettisivujen tekijä Kemijärvi”.

  • Kevyt avainsanatutkimus – 790€
  • Google-mainonta – alk. 600€ / kk

Facebook-mainonta

Facebookin mainoalustan kautta luodaan mainoksia sekä Facebookkiin että Instagramiin. Tavoite mainonnassa on sama kuin Googlen mainoksilla, eli ihmisten ohjaaminen verkkosivuillesi ja niiden houkuttelu tekemään haluttu toimenpide nettisivuilla. Erona on se, että SOME-mainokset tulevat muiden ihmisten postausten väliin proaktiivisesti, kun taas Googlen mainokset näkyvät ainoastaan käyttäjän hakua vastaan mukaisia. Facebook ja Some-mainonta ovat erittäin tehokas tapa kasvattaa ihmisten tietoisuutta palveluistasi.

  • FB-mainostilin määritykset – 890€
  • Facebook-mainonta – alk. 600€ / kk

Kerro meille tarpeestasi!

palaamme sinulle mahdollisimman pian.