Työntekijöidensä omistuksessa toimiva ja yhdeksi Euroopan parhaimmista siivousalan työpaikoista valittu Koti Puhtaaksi Oy rakentaa Onnellista Suomea, koti kerrallaan. Markkinoinnin kumppaniksi he valitsivat Sisältö Miikka Oy:n vauhdittamaan missiotaan.
“Suosittelen Miikkaa kyllä kaikille joilla on kasvuhaluja. SEO onnistuu, SEM onnistuu ja Saitin konversio-optimointi onnistuu.
Me saatiin yhteistyö ekan kuukauden aika saitin nopeus 3,9 sekunnista 0,9 sekuntiin ja rakennettiin SEO optimoituja blogeja, jotka kerää nyt 2000-3000 orgaanista kävijää kuukaudessa. Euroina 2000 – 5000€ kuukaudessa lisää.”
– Henri Haho, Markkinointipäällikkö, Koti Puhtaaksi Oy
Koti Puhtaaksi Oy on Tynin sisarusten vuonna 2011 perustama perheyritys, joka sai alkunsa vuonna 2011 imureiden myymisestä ovelta ovelle. Useampi asiakkaista toivoi imureiden sijaan siivousapua arjen askareiden kanssa, ja yht’äkkiä Saanan ja Henrin kädet olivatkin täynnä siistijän töitä, sanan kiriessä hyvästä palvelusta sekä työn laadusta.
Bisneksen kasvaessa hurjaa vauhtia yritys tarvitsi luotettavan ja ammattitaitoisen kumppanin verkkosivujen uudistukseen ja kehitykseen sekä hakukoneoptimoinnin tueksi. Verkkopresenssin uudistamisen yhteistyökumppanikseen Koti Puhtaaksi Oy valitsi verkkosivujen kehitykseen sekä hakukoneoptimointiin erikoistuneen Sisältö Miikka Oy:n.
Mikä sai Koti Puhtaaksi Oy:n kiinnostumaan juuri Sisältö Miikkasta?
Ottaessani yhteyttä Koti Puhtaaksi Oy:n markkinointipäällikkö Henri Hahoon, olimme aikamoisessa altavastaajan asemassa. Henri kertoi heti alussa, että pöydällä oli muutama tarjous vastaavista palveluista isommilta markkinointitaloilta. Hän oli kuitenkin valmis lyhyesti kuulemaan mitä meillä oli mielessä. Häntä viehätti Sisältö Miikka Oy:ssä erityisesti se, miten kasvokas toimija olemme verrattuna useampaan muuhun alan toimijaan.
”Olimme jo ennen yhteydenottoa ja tapaamista tehneet perusteellisen taustatyön Koti Puhtaaksi Oy:n kotisivujen kunnosta ja nykyisestä Google-näkyvyydestä.”
“Tapaamisessa yhteinen sävel löytyi heti yhdestä syystä”, kertoo Henri. “Sisältö Miikkan etukäteen minulle lähettämät materiaalit huomioivat käytännössä jokaisen haasteen, joka meillä sillä hetkellä oli kotisivujen tai Google-näkyvyyden kanssa. Lisäksi nämä kaverit olivat laatineet selkeän suunnitelman kehityksen kohteista ja niihin vaadittavista toimenpiteistä. Kaikki oli tehty hyvin ymmärrettäväksi ja helpoksi minulle ostajan roolissa.”
Alusta lähtien ostajan ja asiakkaiden ehdoilla
Päätös uusia verkkosivut ja panostaa entisestään hakukonenäkyvyyteen oli luonnollinen: Yrityksen kasvaessa ei kotisivujen haluta olevan esteenä kasvulle. Kaikki avainhenkilöt organisaatiossa pitivät tärkeänä visuaalisen ilmeen rakentamista oikeasti brändin näköiseksi: nuorekkaaksi ja ammattitaitoiseksi. Lisäksi tekniikka oli päivitettävä vastaamaan nykypäivää kasvaneiden kävijämäärien sekä erilaisten lisäpalveluiden tarjoamista varten.
Katsottuamme sivustoa potentiaalisen asiakkaan näkökulmasta, projektin kehitystarpeet olivat meille selkeät. Sivustosta oli saatava johdonmukaisempi ja ostoprosessissa suoraviivaisempi ja eteenpäin johdattava. Tärkeimmät palvelut ja yrityksen tarina oli tuotava selkeästi esille, ja helposti löydettäväksi. Lisäksi turhia elementtejä oli karsittava, jotta asiakkaan huomio saataisiin keskittymään olennaiseen, eikä yhteydenoton tielle rakennettaisi esteitä.
Vaikka sivuston kanssa oli paljon tehtävää, lähtökohdat tekivät työskentelyn etenemisestä suhteellisen mielekästä. Vanhalla sivustolla oli paljon hyvää sisältöä ja Googlessa hyvin listautuneita sivuja, joten työstämistä tarvinnut aloittaa täysin nollasta.
Liiketoiminta ja asiakaskokemus etusijalle! Asiat, joihin otettiin erityisesti huomiota
Aina kun lähdemme suunnittelemaan uutta sivustoa asiakkaalle, tarkastelemme kokonaisuutta kahdesta eri näkökulmasta, jotka nivoutuvat selkeästi yhteen: 1. miten sivusto tukee parhaalla mahdollisella tavalla yrityksen liiketoimintaa ja sen kasvua, ja 2. miten ostaminen ja/tai informaation löytäminen tehdään asiakkaalle mahdollisimman helpoksi ja miellyttäväksi, ja vielä niin, että yhteydenotto tulee luonnollisena jatkumona sivustovierailulle.
Näihin kahteen seikkaan pohjautuva verkkopresenssi on erityisen tehokas ja käsittää useita eri osakokonaisuuksia. Koti Puhtaaksi Oy:n kotisivuprojektia suunniteltaessamme, kiinnitimme huomiota erityisesti seuraaviin asioihin:
Sivuston käyttökokemus
Sivuston käyttökokemus oli ihan hyvällä tasolla, mutta selvästi päivittämisen tarpeessa. Sivuston vierailijaa ohjattiin vähän turhan moneen suuntaan, jonka vuoksi laadimmekin radikaalin suunnitelman käyttökokemuksen ja ostoprosessin parantamiseksi sekä mobiililaitteilla, että tietokoneella.
Yksinkertaisuus
Vanha sivusto oli lähtökohdiltaan erittäin kokonaisvaltainen, mutta kuitenkin liian vaikeasti navigoitava tavallisen peruskäyttäjän kannalta. Moni ratkaisu vanhalla sivustolla asettui ostamisen helppouden tielle. Päädyimme yksinkertaistamaan sivuston navigaatiota ja karsimaan sivuston käyttäjän kannalta ylimääräisiä sivuja. Pohjana yksinkertaistamiselle oli ajatus siitä että palvelut olisivat helppo ymmärtää ja helppo ostaa.
Toiminnallisuus
Asiakkaalla oli tarpeita myös sivuston toiminnallisuuden kehittämiseen. Osa näistä toiminnallisuuksien kehittämisestä jatkuu edelleen. Tarkoituksena on saada paras mahdollinen kilpailuetu alan muihin toimijoihin verrattuna. Tavoite on yksinkertainen: dominoida markkinaa.
Uudistuksen yhteydessä integroimme kotisivuille mm. automatisoidun lahjakorttijärjestelmän ja rakensimme tehokkaat myyntisuppilot eri kanavista tulevalle liikenteelle. Tarkoituksena on huomioida eri vaiheissa olevien ostajien tarpeet, jottei kaupanteko jäisi ainakaan siitä kiinni.
Nopeus
Sivuston nopeuden optimointi on tärkeä osa ydintarjontaamme. Sivuston nopeus oli myös Henrin isoimpia huolenaiheita, koska sillä on merkittävä vaikutus niin käyttäjäkokemukseen kuin Googlen hakukonesijoituksiinkin. Otimme myös tämän kehittämisen alusta asti tosissaan. Lisäksi optimoimme sivustoa myös asiakkuuden jatkuessa toimimaan yhä nopeammin.
Arkittelin kirjoituspäivään mennessä sivuston latausnopeus on parantunut yli 7 sekunttia.
Optimoitu hakukoneita varten
Sivuston uusimista aloittaessa halusimme ensinnäkin huuomioida jokaisessa työvaiheessa muutosten mahdollisen vaikutuksen sivujen näkyvyyteen Googlen hakutuloksissa. Mikäli näin ei tehdä, voi sivuston sijoitukset pudota hetkessä merkittävästi. Tämä on asiakkaan bisneksen kannalta epäedullista, joten haluamme jokaisen asiakkaan kanssa välttyä tällaiselta.
Toiseksi, halusimme rakentaa sivustosta sellaisen että se parhaalla mahdollisella tavalla tukee entistä parempaa näkyvyyttä Googlen hakukoneissa. Tämä piti sisällään mm. sivuston teknistä optimointia, edellä mainitun latausnopeuden parantamista ja sisäisen linkityksen optimointia.
Pidemmällä tähtäimellä odotamme näkyvyyden kasvamista entisestään ja tavoitteena on vaatimattomasti dominoida Googlen hakutuloksia.
Yhteistyö jatkuu
Yhteistyö on sujunut tähän saakka molempien osapuolien mielestä erittäin hyvin. Henrille kommunikaatio yhteistyökumppaneiden kanssa on erityisen tärkeää, ja hän on arvostanut meidän avointa ja läpinäkyvää kommunikointia. Työnteko on organisoitua, olemme Henrin sanoin “aina tavoitettavissa”.
”Erityisen tyytyväinen olen kommunikaatioon. Kaikki asiat laitetaan selkeesti ylös ja pääsen seuraamaan kaikkea kehitystä livenä #staging ympäristössä.”
Yhteistyömme Koti Puhtaaksi Oy:n sekä Henri Hahon kanssa jatkuukin useassa eri muodossa. Kotisivujen kehittäminen on jatkuva prosessi, johon Henri halusi meidät jatkuvaksi kumppanikseen.
Kotisivujen lisäksi Henri on uskonut meille suunniteltavaksi ja toteutettavaksi myös mm. Helsingin Sanomien etusivun mainoksen ja HS digilehtiin tarkoitettuja bannerimainoksia. Alla muutama kuva näistä.
Tarkempia kommetteja ja palautetta työskentelystämme voit pyytää suoraan Henriltä p. +358 44 7334458 tai henri@kotipuhtaaksi.fi.
Tietoa yrityksestä
- Koti Puhtaaksi Oy
- https://www.kotipuhtaaksi.fi/
- Työllistää 130 henkilöä
- Toimii alueilla Tampere, Helsinki ja Turku
- Liikevaihto 2,7 milj.€
- Kaikilla työntekijöillä mahdollisuus ryhtyä yrityksen osakkeenomistajiksi
- Motto: Työssä on voimaa, yhteistyössä ylivoimaa!