Google-näkyvyyden parantaminen

Google-näkyvyyden parantaminen

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Google-näkyvyyden parantaminen on paljon keskusteltu aihe. Eikä ollenkaan turhaan, sillä jo pelkästään Suomessa Googlen kautta tehdään hakuja noin 30 miljoonaa päivittäin. Ilman sen kummempia perusteluita itsessään jo tämän tiedon pitäisi vakuuttaa jokaisen yrittäjän, yrityksen ja sivuston ylläpitäjän panostamaan hakukoneoptimointiin. Ainakin, jos haluaa toiminnalleen kasvua tai tavoittelee enemmän euroja liiketoiminnalleen.

Kuten moni tietää, Googlen lähes jokaisessa haussa on lukuisia sivuja ensimmäisestä sivusta niin pitkälle kuin tehtyyn hakuun liittyviä Googlen automaattisten hakurobottien tunnistamia sivuja netistä löytyy. Yritystoimman kannalta ei ole ollenkaan samantekevää, kuinka syvällä hakutuloksia juuri sinun yrityksen sivustosi näkyy. Osaat jo varmaan itsekin arvata syyn, miksi. Tuskin edes muistat, koska olet ilman syytä vieraillut ensimmäistä sivua seuraavilla sivuilla etsiessäsi Googlesta tiettyä palvelua tai informaatiota? Ainakaan itse en muista näin tehneeni, ellei siihen ole ollut erityistä syytä.

Mitä on Google-näkyvyyden parantaminen?

Google-näkyvyyden parantaminen on kaikessa yksinkertaisuudessaan työskentelyä sen eteen, että sivustosi sijoitus nousee Googlen hakutuloksissa mahdollisimman korkealle. Mitä korkeampi sijoitus sivustollasi on Googlen haussa, sitä enemmän sivustollasi tai yrityksesi nettisivuilla käy vierailijoita. Tämä taas tarkoittaa lähes aina myös enemmän netin kautta tulevaa passiivista myyntiä. Ainakin siinä tapauksessa, kun Googlesta tulevan klikkauksen jälkeen vieralija siirtyy myynnillisesti hyvin toteutetuille ja suunnitelluille nettisivuille. Asiakkaan ostopolun huomioimisesta voisi kirjoittaa vaikka kuinka paljon, mutta pysytellään tämän kirjoituksen osalta tiukasti aiheessa Google-näkyvyyden parantaminen, koska se on yksi verkossa tapahtuvan markkinoinnin kannalta tärkeimpiä seikkoja.

Google-näkyvyyden parantaminen voidaan toteuttaa käytännössä monella eri tapaa, joista hetken päästä lisää. Niin kauan kuin sijoitukset paranevat ei ns. Toteutustavalla ole niinkään merkitystä. Ensimmäinen sivu on aina ensimmäinen sivu ja ensimmäinen sija on aina ensimmäinen sija. Markkinoilla on paljon puhetta ns. ”black-hat” ja ”white-hat” taktiikoista, joista ensimmäinen tarkoittaa vähintäänkin kyseenalaisia ja monesti pikavoitto tyyppisiä ratkaisuja, kun taas jälkimmäinen perustuu pitkälti kestäviin toimenpiteisiin. Nämä kestävät toimenpiteet rakentuvat yleensä avainsana tutkimuksen, hyvin suunnitellun sisällön, teknisesti laadukkaan sivuston ja sivustorakenteen sekä laadukkaiden backlinkkien varaan.

Sisältö Miikkalla rakennamme omat sekä asiakkaiden projektit aina kestävällä tavalla vältyäksemme tilanteilla, joissa Googlen algoritmi muutos pilaa asiakkaan hakutulokset yhdessä yössä. Seuraavassa lisää näistä.

Kuinka Google-näkyvyyden parantaminen onnistuu?

Google-näkyvyyden parantaminen hakukoneoptimoinnin avulla on monimuotoinen kokonaisuus, joka koostuu useasta eri osa-alueesta. Hakukoneoptimoinnin voi jakaa muutamaan eri pääkategoriaan kutakuinkin seuraavasti:

Tekninen hakukoneoptimointi

Tekninen hakukoneoptimointi sisältää sivuston sisällä tehtävät muutokset, jotka edesauttavat sivustosi käytettävyyttä ja parantavat käyttökokemusta. Teknisellä hakukoneoptimoinnilla varmistetaan, että sivusto näkyy hakukoneille oikealla tavalla, ja että se toimii sujuvasti.

Sisällön optimointi (sisäinen hakukoneoptimointi)

Sivuston sisältö optimoidaan helposti luettavaksi ja sisältö järjestetään sivustolla siten, että aihealueet ovat loogisessa järjestyksessä. Lisäksi sisältö optimoidaan niin, että tekstin joukossa on hakukoneille tärkeitä avainsanoja.

Ulkoinen hakukoneoptimointi

Sivuston ulkopuolella tapahtuvaa hakukoneoptimointia. Tähän sisältyy mm. sosiaalisen median tilien optimointi, sekä sivustolle johtavien linkkien luominen toisille verkkosivuille.

Jokainen näistä osa-alueista on lähes yhtä tärkeä, kun tavoitteena on Google-näkyvyyden parantaminen. Yhdessä ne luovat kokonaisuuden, joilla sivuston saa usein nostettua hakutulosten ensimmäiselle sivulle.

Mitä kaikkea Google-optimointi sisältää?

Kuten aiemmin mainittua, Google-näkyvyyden parantaminen voidaan toteuttaa monella eri tavoin, ja se tapahtuukin usein yhdistelemällä useita eri keinoja, joilla pyritään nostamaan sivuston sijaintia hakutuloksissa. Vaikka homma itsessään ei olekaan mitään rakettitiedettä, kaikki näistä vaatii yleensä paljon työtä, ymmärrystä sekä aikaa. Mikäli näistä jokin on rajallista, suosittelenkin uskomaan niiden toteuttamisen ammattilaisen käsiin.

1. Sivuston rakenne

Sivuston rakenne on yksi merkkittävä osa Google-näkyvyyden optimointia. Kun sivusto on rakennettu teknisesti oikein, se viestii Googlen roboteille sisällöstäsi ja palvelustasi, joka on juuri sinun kannalta olennaista ja tärkeää saada hakutuloksissa mahdollisimman korkealle.

2. Sivuston nopeus

Sivuston nopeus on Google-näkyvyyden parantamisen osalta yksi tärkeimpiä seikkoja, koska Google rankaisee ankaralla kädellä sivustoja, joiden latausaika on pitkä. Sivuston nopeuteen vaikuttavat mm. Sivuston rakenne, sivustolla olevien tiedostojen, kuten kuvien optimointi ja missä järjestyksessä sivustolla oleva sisältö ladataan. Sivusto nopeudesta puhuttaessa saatat usein kuulla käytettävän termiä ”PageSpeed”.

3. Relevantti sisältö, sisällön yhtenäisyys, sekä jaettavuus

Sivuston relevantti sisältö on erittäin tärkeä huomioida. Mikäli vierailija poistuu sivuilta melkein saman tien, on se merkki Googlelle ettei sivustosi tarjoa sitä mitä se haussa lupaa. Samoin konsistenssi, eli se että sisältöä tuotetaan säännöllisesti sekä sivustoa päivitetään säännöllisin väliajoin. Myös sivun ja sivuille tehdyn sisällön helpoksi tehty jaettavuus sosiaalisessa mediassa ja muissa kanavissa vaikuttaa positiivisesti hakutuloksiin.

4. Avainsanatutkimus

Hakusanojen analysointi ja avainsanatutkimus ovat myös oleellinen osa menestyksekästä Google-näkyvyyden parantamista. Kun olet perillä millä sanoin ihmiset etsivät verkosta tuotteitasi tai palveluitasi, muuttuu tämä leikki huomattavasti helpommaksi.

5. Kilpailijoiden kartoitus

Kilpailijoiden bencmarkkaus tekee monesta yllämainitusta vaiheesta helpompaa ja mukavampaa. Kun olet tarpeeksi tarkasti perillä siitä mitä muut tekevät, tiedät heti mitä he jättävät huomiotta. Lisäksi tässä pelissä kukaan ei estä ottamasta mallia ja pistämästä paremmaksi, kunhan et kopioi sisältöä.

6. Sivuille tulevat ulkoisetlinkit ja some-profiilit

Sivuille tulevat ulkoiset linkit, eli backlinkit tarkoittavat muilta verkkosivuilta tulevia linkkejä sivullesi. Mitä korkeampi auktoriteetti sivustolla on, esimerkiksi Helsingin Sanomat vs. vasta aloitettu blogi, sitä merkkittävämmäksi Google linkin mieltää ja vaikutus hakutuloksiin on myös näin ollen suurempi. Sama pätee some-profiileihin. Mitä enemmän some-profiilillasi on seuraajia, sitä suurempi vaikutus sillä on myös hakutuloksiin.

Kuinka nopeasti Google-näkyvyys paranee?

Sen jälkeen kun Google-näkyvyyttä lähdetään strategisesti parantamaan ja hakusanat on tarkoin kartoitettu, on näkyvyyden parantuminen yleensä kuukausien mittainen prosessi. Nousu hakutuloksissa tapahtuu aina vähän kerrallaan, ja siihen vaikuttaa muun muassa se miten paljon tietyllä hakusanalla on kilpailua. Mitään yhtä tiettyä vastausta tähän ei ole, sillä se on aina tapauskohtaista. Toisinaan etusivulle pääseminen saattaa viedä kolme kuukautta ja toisinaan se saattaa tapahtua saman tien. Jokaisessa tapauksessa hakutulosten kärjessä pysyminen vaatii kuitenkin jatkuvaa työstämistä.

Teimme juuri eräälle asiakkaistamme kokonaan uudet nettisivut ja projektissa huomioitiin myös Googlen näkyvyys tarkasti. Panostimme kaikkiin yllämainittuihin seikkoihin, erityisesti sivuston rakenteeseen, nopeuteen sekä sisällön relevanttiuteen. Julkaisusta on kulunut nyt kaksi ja puoli kuukautta, ja sivusto on noussut Googlen hakutuloksista hakusanalla ”nettivalmennus” sijalta 40 sijalle kaksi. Yhteensä siis 38 pykälän nousu. Tällaisella tuloksella tulee olemaan asiakkaani yritystoiminnan kannalta myös erittäin huomattava positiivinen vaikutus.

Itse vai ammattilaisen tekemänä?

Hakukoneoptimointia on mahdollisuus tehdä myös itse. Internetistä löytyy useita oppaita ja materiaalia hakukoneoptimoinnin oikeaoppiseen toteuttamiseen, esimerkiksi tämä Googlen tuottama Hakukoneoptimoinnin aloitusopas. Tämä vaatii kuitenkin erittäin paljon aikaa ja omistautumista sekä hakukoneoptimoinnin tekniseen, että sisällölliseen puoleen, ja siihen käytetty aika on taas pois liiketoiminnan muusta kehittämisestä.

Mikäli sinulla ei siis ole aikaa paneutua hakukoneoptimoinnin monimuotoisuuteen, saattaa olla parasta kääntyä hakukoneoptimoinnin ammattilaisen puoleen. Me Sisältö Miikkalla osaamme homman, ja toteutamme hakukoneoptimointia sinulle mielellämme, koska haluamme auttaa myös sinua näkymään Googlessa paremmin. Mikäli sinua kiinnostaa verkkosivujesi kävijämäärän kasvattaminen, ota rohkeasti yhteyttä, niin suunnittelemme juuri sinulle toimivan strategian.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Nyt on juuri oikea aika keskustella yrityksesi verkkonäkyvyyden parantamisesta.

Ota rohkeasti yhteyttä, niin jutellaan lisää!

Miikka Linna - KTM, Yrittäjä

Miikka Linna - KTM, Yrittäjä

Sisältö Miikkan perustajana ja sisällöntuottajana olen erittäin iloinen, että löysit tiesi sivustollemme. Yrityksemme ja sivustomme pyörimiseen on selkeä syy, joka on intohimo verkossa tapahtuvaa liiketoimintaa ja markkinointia kohtaan. Haluamme jakaa osaamistamme ja kokemustamme, jotta voisit välttyä turhilta sudenkuopilta liiketoimintaasi kasvattaessa. Kokemuksesta voin sanoa, ettei aina tarvitse mennä vaikeimman kautta.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

LIITY UUTISKIRJEEN TILAAJAKSI

Tulet vastaanottamaan ainoastaan arvokasta informaatiota markkinointiin, verkkoliiketoiminnan kasvattamiseen sekä yrittäjyyteen liittyen.

JÄTÄ YHTEYSTIETOSI, PALAAN TARJOUKSEN MERKEISSÄ 24 TUNNIN KULUESSA.

Oletko valmis päivittämään näkyvyytesi uuteen uskoon?