SISÄLTÖ MIIKKAN BLOGI

Vinkit markkinointiin ja liiketoiminnan kehittämiseen!

google näkyvyyden parantaminen

Google näkyvyys: Vinkit Google-näkyvyyden parantamiseen

Google-näkyvyyden parantaminen on paljon keskusteltu aihe. Eikä ollenkaan turhaan, sillä jo pelkästään Suomessa Googlen kautta tehdään hakuja noin 30 miljoonaa päivittäin. Ilman sen kummempia perusteluita itsessään jo tämän tiedon pitäisi vakuuttaa jokaisen yrittäjän, yrityksen ja sivuston ylläpitäjän panostamaan hakukoneoptimointiin. Ainakin, jos haluaa toiminnalleen kasvua tai tavoittelee enemmän euroja liiketoiminnalleen. Google-näkyvyyden parantaminen on osa kasvuhakkerintoia, josta voit lukea lisää artikkelistamme ”Mitä on kasvuhakkerointi”.

Kuten moni tietää, Googlen lähes jokaisessa haussa on lukuisia sivuja ensimmäisestä sivusta niin pitkälle kuin tehtyyn hakuun liittyviä Googlen automaattisten hakurobottien tunnistamia sivuja netistä löytyy. 

Yritystoimman kannalta ei ole ollenkaan samantekevää, kuinka syvällä hakutuloksissa juuri sinun yrityksen sivustosi näkyy. Osaat jo varmaan itsekin arvata syyn miksi. Tuskin edes muistat, koska olet ilman syytä vieraillut ensimmäistä sivua seuraavilla sivuilla etsiessäsi Googlesta tiettyä palvelua tai informaatiota? Ainakaan itse en muista näin tehneeni, ellei siihen ole ollut erityistä syytä.

Eikö nettisivusi löydy Googlesta?

Laske hakukoneoptimoitujen nettisivujen hinta täysin maksutta.
Aloita valitsemalla verkkosivujen tyyppi.

Pienyrittäjän nettisivut soveltuvat hyvin aloittavalle tai pienelle, mutta kasvuhakuiselle yritykselle.

Räätälöidyt nettisivut suunnitellaan huolellisesti yrityksen brändin sekä markkinointitarpeiden mukaisesti.

Yrityksen sivuston näkyvyys Googlessa ja sen merkitys

Google on maailman suosituin hakukone, joka tekee yli kolme miljardia hakua päivässä. Se on paljon potentiaalisia asiakkaita, joista yritykset saattavat jäädä paitsi, jos heidän sivustonsa ei näy Googlessa.

Hyvällä näkyvyydellä Googlessa on monia etuja. Ensinnäkin se voi auttaa sinua tavoittamaan enemmän asiakkaita ja kasvattamaan liiketoimintaasi. Hyvä näkyvyys voi myös parantaa brändin tunnettuutta ja uskottavuutta sekä lisätä verkkoliikennettä sivustoilla, joille esimerkiksi vierailujen kesto on tärkein seikka.

Jos haluat parantaa Google-näkyvyyttäsi, on hyvä aloittaa muutamista perusasioita. Käsittelemme näistä tärkeimmät tässä artikkelissa. Verkkosivuston Google-näkyvyyden optimoimiseen kannattaa käytää aikaa tai palkata ammattilainen tekemään se, koska paremmat sijoitukset kääntyvät usein suoraan myös kasvaneeksi kysynnäksi ja liidimäärän kasvuun.

Mitä on Google näkyvyyden parantaminen?

Google näkyvyyden parantaminen on kaikessa yksinkertaisuudessaan työskentelyä sen eteen, että sivustosi sijoitus nousee Googlen hakutuloksissa mahdollisimman korkealle. Mitä korkeampi sijoitus sivustollasi on Googlen haussa, sitä enemmän sivustollasi tai yrityksesi nettisivuilla käy vierailijoita, saat lisää ns. passiivista myyntiä.

Google näkyvyyden parantaminen

Tämä niin sanottu ”ansaittu liikenne” voi tuottaa myyntiä en jälkeen kun vieralija siirtyy myynnillisesti hyvin toteutetuille ja suunnitelluille nettisivuille. Asiakkaan ostopolun huomioimisesta voisi kirjoittaa vaikka kuinka paljon, mutta pysytellään tämän kirjoituksen osalta tiukasti aiheessa Google-näkyvyyden parantaminen, koska se on yksi verkossa tapahtuvan markkinoinnin kannalta tärkeimpiä seikkoja.

Google-näkyvyyden parantaminen voidaan toteuttaa käytännössä monella eri tapaa, joista kerron sinulle hetken päästä lisää. Niin kauan kuin sijoitukset paranevat ei ns. toteutustavalla ole niinkään merkitystä. Ensimmäinen sivu on aina ensimmäinen sivu ja ensimmäinen sija on aina ensimmäinen sija. 

Markkinoilla on paljon puhetta ns. ”black-hat” ja ”white-hat” taktiikoista, joista ensimmäinen tarkoittaa vähintäänkin kyseenalaisia ja monesti pikavoitto tyyppisiä ratkaisuja, kun taas jälkimmäinen perustuu pitkälti kestäviin toimenpiteisiin. Nämä kestävät toimenpiteet rakentuvat yleensä avainsana tutkimuksen, hyvin suunnitellun sisällön, teknisesti laadukkaan sivuston ja sivustorakenteen sekä laadukkaiden backlinkkien varaan.

Me Sisältö Miikkalla rakennamme omat sekä asiakkaidemme projektit aina kestävällä tavalla vältyäksemme tilanteilta, joissa Googlen algoritmin muutos pilaa asiakkaan hakutulokset yhdessä yössä. Voit lukea lisää palveluistamme hakukoneoptimointi sivuiltamme.

Miten nettisivujen Google-näkyvyyttä sitten optimoidaan?

Verkkosivuston näkyvyyteen Googlessa vaikuttavat monet tekijät. Osa näistä tekijöistä on verkkosivuston omistajan hallinnassa, osa taas ei. On kuitenkin olemassa muutamia keskeisiä asioita, joita kuka tahansa verkkosivuston omistaja voi tehdä optimoidakseen sivustonsa näkyvyyden Googlessa ja muissa hakukoneissa.

01.Laadukas kotisivun sisältö

Yksi tärkeimmistä asioista on varmistaa, että verkkosivuston sisältö on laadukasta ja sisältää riittävästi relevantteja avainsanoja. Tämä tarkoittaa informatiivisen, hyvin kirjoitetun ja kohdeyleisöllesi merkityksellisen sisällön luomista. Lisäksi se tarkoittaa myös sitä, että käytät yrityksellesi relevantteja avainsanoja kaikkialla sisällössäsi, sekä tekstissä että sivujen tunnisteissa ja otsikoissa.

02.Ulkoisten linkkien rakentaminen

Toinen tärkeä tekijä on ulkoisen linkkiverkoston rakentaminen eli prosessi, jossa hankitaan linkkejä muilta verkkosivustoilta takaisin omalle sivustollesi. Tämä auttaa parantamaan verkkosivustosi auktoriteettia Googlen bottien silmissä ja näin ollen nostaa sivustosi sijoitusta hakutuloksissa. Lisäksi usein likkien rakentaminen kasvattaa myös liikennettä muilta verkkosivustoilta. Linkkien rakentamiseen on useita tapoja, kuten vierasbloggaaminen, sivuston lisääminen hakemistoihin ja sosiaalisen median hyödyntäminen.

03.Mobiiliystävälliset verkkosivut

Kolmas tärkeä seikka on varmistaa, että verkkosivustosi on mobiiliystävällinen. Yhä useammat ihmiset käyttävät mobiililaitteita internetin käyttöön, jonka vuoksi on tärkeää, että verkkosivustoasi voi tarkastella helposti pienemmillä näytöillä. Verkkosivun tulee siis olla responsiivisnen, eli mukautua automaattisesti eri kokoisille näytöille.

04.Seuraa sijoituksia analytiikan avulla

Lopuksi olisi hyvä seurata säännöllisesti verkkosivustosi suorituskykyä hakutuloksissa Google Search Consolen ja Google Analyticsin kaltaisten työkalujen avulla. Näiden työkalujen avulla voit tunnistaa alueet, joilla voit parantaa sivustosi sijoitusta ja näkyvyyttä. Seuraamalla edistymistäsi ja tekemällä tarvittaessa muutoksia voit varmistaa, että sivustosi menestyy hakutuloksissa hyvin pitkällä aikavälillä.

5 vinkkiä yrityksen näkyvyyden parantamiseen 

Yrityksen näkyvyyden parantaminen Googlessa on jatkuva prosessi johon kannattaa käyttää mahdollisimman monipuolisia menetelmiä.

Yrityksen näkyvyyden parantaminen Googlessa

  1. Käytä Google My Business -palvelua.
    Jos haluat parantaa Google-näkyvyyttäsi, yksi parhampia ja yksinkertaisimpia asioita, jonka voit tehdä on rekisteröidä ilmainen Google My Business -tili. Näin voit hallita yrityksesi tietoja Googlessa ja varmistaa, että ne ovat ajantasaisia. Voit myös käyttää tätä alustaa yksinkertaisten yritystäsi koskevien päivitysten julkaisemiseen, arvosteluihin vastaamiseen ja vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa.
  2. Optimoi verkkosivustosi.
    Varmista, että verkkosivustosi on optimoitu sekä hakukoneita että käyttäjiä varten. Kuten aiemmassa kappaleessa kerroimme, tämä tarkoittaa relevanttien avainsanojen käyttämistä kaikkialla sivustollasi, mobiiliystävällistä sivustorakennetta ja yleisesti kohderyhmääsi puhuttelevan arvokkaan sisällön luomista, joka vastaa käyttäjien kysymyksiin. Kun huomioit nämä seikat on verkkosivustosi todennäköisesti valtaosaa kilpailijoistasi paremmin optimoitu – jolloin se myös ajan kanssa näkyy todennäköisemmin hakutuloksissa ja tuo sivustollesi liikennettä.
  3. Luo laadukasta sisältöä.
    Parantaaksesi Google-näkyvyyttäsi on tärkeää luoda laadukasta sisältöä, joka on relevanttia kohderyhmällesi ja huomio haut, joita ihmiset Googlesta etsii. Tämä voi sisältää blogikirjoituksia, infografiikoita, videoita tai muunlaista sisältöä, joka tarjoaa lisäarvoa ja on helposti jaettavissa. Tällaisella sisällöllä voit paitsi houkutella sivustollesi lisää kävijöitä, myös kannustaa ihmisiä linkittämään sisältöösi, mikä voi parantaa hakukonesijoitustasi.
  4. Mainosta sisältöäsi.
    Kun olet luonut laadukasta sisältöä, on tärkeää mainostaa sitä sosiaalisen median ja muiden kanavien kautta. Tämä auttaa lisäämään sen tavoittavuutta ja varmistaa, että useammat ihmiset näkevät sen. Mainostaminen ei aina vaadi maksullisen mainonnan hyödyntämsistä, vana voit mainostaa sisältöäsi jakamalla sitä sosiaalisessa mediassa, lähettämällä sen sähköpostitse tilaajille tai tekemällä vieraskirjoituksia muilla verkkosivustoilla.
  5. Muista seurata edistymistäsi.
    Lopuksi, jos haluat parantaa Google-näkyvyyttäsi pitkällä aikavälillä, on tärkeää seurata edistymistäsi ja mukauttaa strategiaasi tarpeen mukaan. Voit seurata, miten hyvin verkkosivustosi pärjää hakutuloksissa käyttämällä työkaluja, kuten Google Analyticsia tai Search Consolea. Näiden työkalujen avulla saat tietoa siitä, millä avainsanoilla ihmiset löytävät sivustosi ja kuinka paljon liikennettä saat orgaanisista hakutuloksista. Näiden tietojen perusteella voit tehdä muutoksia sijoituksen ja näkyvyyden parantamiseksi.voi 

tarvitsetko apua google näykvyyden paranamiseen?

Jos sivustosi Google-näkyvyydessä on toivomisen varaa ja kaipaat enemmän sivujen kautta tulevaa kysyntää, ota yhteyttä!

Miten Google näkyvyys ja  hakukoneoptimointi erovat toisistaan?

Google näkyvyyden parantamista voidaan tehdä monin eri tavoin, ja se tapahtuukin usein yhdistelemällä useita markkinoinnin eri keinoja, joilla pyritään nostamaan sivuston sijaintia hakutuloksissa. 

Google näkyvyys ero hakukoneoptimointiin

Hakukoneoptimointi on yksinkertaistettuna sama asia kuin Google-näkyvyyden parantaminen. Todellisuudessa hakukoneoptimointi on kuitenkin hieman monimutkaisempaa ja käsittää ainoastaan Googlen orgaanisen haun. Kun taas Google-näkyvyyttä voidaan parantaa myös mainonnalla ja muilla Googlen työkaluilla.

Kun hakukoneoptimointia lähdetään tekemään tuloshakuisesti, tulee siihen mukaan vielä useampi teknisempi seikka ja se vaatii yleensä paljon pitkäjänteistä työtä, ymmärrystä sekä aikaa. Mikäli näistä jokin on rajallista, suosittelenkin uskomaan niiden toteuttamisen ammattilaisen käsiin. Lue lisää meidän hakukoneoptimointipalveluista.

Google näkyvyys on tärkeä menestystekijä pitkäjänteisessä markkinoinnissa. Listaamme tähän alle tärkeimmät hakukoneoptimoinnin osatekijät silloin orgaaniseen näkyvyyteen halutaan panostaa.

1. Tekninen hakukoneoptimointi – avainsanat

Varmista että olet optimoinut sivuston jokaisen sivun eri pääavainsanalle. Tarkista että avainsana on H1 otsikossa, hakukoneessa näkyvyssä Meta titlessä sekä URL:issa. Älä kuitenkaan vaihda vanhan sivun URL:ia ilman uudelleenohjausta, jotta et menetä siihen tulevaa liikennettä. 

2. Sivuston rakenne

Sivuston rakenne on yksi merkkittävä osa Google-näkyvyyden optimointia. Kun sivusto on rakennettu teknisesti oikein, se viestii Googlen roboteille sisällöstäsi ja palvelustasi, joka on juuri sinun kannalta olennaista ja tärkeää saada hakutuloksissa mahdollisimman korkealle.

2. Sivuston nopeus

Sivuston nopeus on Google-näkyvyyden parantamisen osalta yksi tärkeimpiä seikkoja, koska Google rankaisee ankaralla kädellä sivustoja, joiden latausaika on pitkä. Sivuston nopeuteen vaikuttavat mm. Sivuston rakenne, sivustolla olevien tiedostojen, kuten kuvien optimointi ja missä järjestyksessä sivustolla oleva sisältö ladataan. Sivusto nopeudesta puhuttaessa saatat usein kuulla käytettävän termiä ”PageSpeed”.

3. Relevantti sisältö, sisällön yhtenäisyys, sekä jaettavuus

Sivuston relevantti sisältö on erittäin tärkeä huomioida. Mikäli vierailija poistuu sivuilta melkein saman tien, on se merkki Googlelle ettei sivustosi tarjoa sitä mitä se haussa lupaa. Samoin konsistenssi, eli se että sisältöä tuotetaan säännöllisesti sekä sivustoa päivitetään säännöllisin väliajoin. Myös sivun ja sivuille tehdyn sisällön helpoksi tehty jaettavuus sosiaalisessa mediassa ja muissa kanavissa vaikuttaa positiivisesti hakutuloksiin.

4. Avainsanatutkimus

Hakusanojen analysointi ja avainsanatutkimus ovat myös oleellinen osa menestyksekästä Google-näkyvyyden parantamista. Kun olet perillä millä sanoin ihmiset etsivät verkosta tuotteitasi tai palveluitasi, muuttuu tämä leikki huomattavasti helpommaksi.

5. Kilpailijoiden kartoitus

Kilpailijoiden bencmarkkaus tekee monesta yllämainitusta vaiheesta helpompaa ja mukavampaa. Kun olet tarpeeksi tarkasti perillä siitä mitä muut tekevät, tiedät heti mitä he jättävät huomiotta. Lisäksi tässä pelissä kukaan ei estä ottamasta mallia ja pistämästä paremmaksi, kunhan et kopioi sisältöä.

6. Sivuille tulevat ulkoiset linkit ja some-profiilit

Sivuille tulevat ulkoiset linkit, eli backlinkit tarkoittavat muilta verkkosivuilta tulevia linkkejä sivullesi. Mitä korkeampi auktoriteetti sivustolla on, esimerkiksi Helsingin Sanomat vs. vasta aloitettu blogi, sitä merkkittävämmäksi Google linkin mieltää ja vaikutus hakutuloksiin on myös näin ollen suurempi. Sama pätee some-profiileihin. Mitä enemmän some-profiilillasi on seuraajia, sitä suurempi vaikutus sillä on myös hakutuloksiin.

Kuinka nopeasti Google-näkyvyys paranee?

Sen jälkeen kun Google-näkyvyyttä lähdetään strategisesti parantamaan ja hakusanat on tarkoin kartoitettu, on näkyvyyden parantuminen yleensä kuukausien mittainen prosessi. 

Google näkyvyys paranee nopeasti

Google-näkyvyys alkaa parantua kun avainsanojen sijoitukset hakutuloksissa paranevat. Siihen vaikuttaa muun muassa se miten paljon tietyllä hakusanalla on kilpailua. Mitään yhtä tiettyä vastausta tähän ei ole, sillä se on aina tapauskohtaista. Toisinaan etusivulle pääseminen saattaa viedä kolme kuukautta ja toisinaan se saattaa tapahtua saman tien. Jokaisessa tapauksessa hakutulosten kärjessä pysyminen vaatii kuitenkin jatkuvaa työstämistä.

Teimme juuri eräälle asiakkaallemme kokonaan uudet nettisivut ja luonnollisesti projektissa otettiin huomioon hakukoneystävällisyys. Panostimme kaikkiin yllämainittuihin seikkoihin, erityisesti sivuston rakenteeseen, nopeuteen sekä sisällön relevanttiuteen. Julkaisusta on kulunut nyt kaksi ja puoli kuukautta, ja sivusto on noussut Googlen hakutuloksista hakusanalla ”nettivalmennus” sijalta 40 sijalle kaksi. Yhteensä siis 38 pykälän nousu. Tällaisella tuloksella tulee olemaan asiakkaani yritystoiminnan kannalta myös erittäin huomattava positiivinen vaikutus.

Tarvitseeko sinunkin nettisivusi faceliftin? Tutustu verkkosivut palveluumme sivulla, ja jätä yhteydenottopyyntö.

Itse vai ammattilaisen tekemänä?

Hakukoneoptimointia on mahdollisuus tehdä myös itse. Internetistä löytyy useita oppaita ja materiaalia hakukoneoptimoinnin oikeaoppiseen toteuttamiseen, esimerkiksi tämä Googlen tuottama Hakukoneoptimoinnin aloitusopas. Tämä vaatii kuitenkin erittäin paljon aikaa ja omistautumista sekä hakukoneoptimoinnin tekniseen, että sisällölliseen puoleen, ja siihen käytetty aika on taas pois liiketoiminnan muusta kehittämisestä.

Mikäli sinulla ei siis ole aikaa paneutua hakukoneoptimoinnin monimuotoisuuteen, saattaa olla parasta kääntyä hakukoneoptimoinnin ammattilaisen puoleen.

Me Sisältö Miikkalla osaamme homman, ja toteutamme hakukoneoptimointia sinulle mielellämme, koska haluamme auttaa myös sinua näkymään Googlessa paremmin. Mikäli sinua kiinnostaa verkkosivujesi kävijämäärän kasvattaminen, ota rohkeasti yhteyttä, niin suunnittelemme juuri sinulle toimivan strategian.n

Google Näkyvyys FAQ

Google näkyvyys on tärkeää jokaiselle yritykselle ja on tärkeää käyttää monipuolisia menetelmiä näkyvyyden aikaansaamiseksi. Yksittäinen tärkein tekijä näkyvyydessä on yrityksen verkkosivut ja niissä oleva laadukas sisältö. Google voi ainoastaan näyttää sivustoasi hauissa, joihin löytyy sivustoltasi hyvä vastaus. Hyvien verkkosivujen jälkeen voidaan käyttää monia menetelmiä. Nopein niistä on Google mainonta, jolla voidaan jopa saman päivän aikana saada sivusto näkymään hakutulossivun mainoksisssa. Toisena pitkäjänteisempänä menetelmänä on hakukoneoptimointi, jolla voidaan parantaa verkkosivuston sijoituksia orgaanisissa hakutuloksissa. Jos haluat yrtityksellesi paikallista hakukonenäkyvyyttä, niin sinun kannattaa täyttää yrityksellesi Googlen Yritysprofiilin, jonka avulla pääset paikallisiin hakutuloksiin ja Googlen karttatuloksiin. Neljäntenä keinona on tehdä Youtubeen videoita, jotka rankkautuvat myös Googlen hakutuloksissa. Viidentenä keinona parantaa brändisi näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa on luoda mahdollisimman monta sosiaalisen median tiliä, jolloin ne näkyvät brändihakutuloksissa. Näkyvyyden parantamiseen kannattaa käytttää apuna myös alaasi liittyviä yrityshakemistoja.

Orgaaninen näkyvyys Googlessa on niin tärkeää – monille yritykselle jopa välttämätöntä! Vaikka monet meistä luottavat vahvasti maksettuihin mainoksiin, orgaanista hakunäkyvyyttä ei pidä unohtaa. Hakukoneita varten optimoidun sisällön luominen tuo sivustosi potentiaalisten asiakkaiden eteen silloin kun he etsivät heitä kiinnostavia asioita pitkän hännän hakusanoilla, joita ei pysty mainostamaan kustannustehokkaasti Google mainonnan avulla. Vaikka orgaanisen liikenteen rakentaminen kestää kauemmin kuin maksettujen mainosten, se on usein pitkällä juoksulla huomattavasti halvempaa ja kustannustehokkaampaa, koska se ei vaadi jatkuvasti uutta budjettia kuten maksetut mainokset. SEO-ponnistelujen avulla saamasi hakukoknesijoitukset ja klikkaukset säilyvät vielä ajan kuluttua ja jopa paranevat jos artikkelit on kirjoitettu asiantuntevasti. Ajan ja resurssien sijoittaminen strategisesti orgaaniseen Google näkyvyyteen kannattaa ehdottomasti – se on nykyään elintärkeää

Verkkosivuston orgaaninen Google näkyvyys ratkaistaan Googlen haku- ja rankkausalgoritmien perusteella. Google crawlaa maailman kaikki verkkosivut indeksointibottiensa kanssa. Sen jälkeen se käyttää omia algoritmejaan sijoittaessaan sivut paremmuusjärjestykseen kullakin eri tiedonhakijan käyttämällä hakusanalla. Eli jokaiseen tiedonhakijan käyttämään hakusanaan on olemassa hakutulokset tietyssä järjestyksessä, joka muuttuu koko ajan sen perusteella mitä uusia sivuja internettiin julkaistaan ja miten vanhoja sivuja päivitetään. Eli kaikki netin verkkosivustot ja verkkokaupat kilpailevat jatkuvasti sijoituksista. Google ei tietenkään paljasta omaa algoritmiaan, mutta SEO ammattilaiset ovat selvittäneet yli 200 yksittäisen sivun hakusijoituksiin vaikuttavaa tekijää. Hakukoneoptimointi prosessissa parannetaan näitä tekijöitä yrityksen verkkosivustolla. Näitä tekijöitä ovat esimerkiksi; avainsanat ja niiden käyttö strategisissa paikoissa, ulkoiset linkit sivustolle, käyttäjäkokemus ja sivuston latausnopeus.

Laske nettisivujen hinta

Laskurimme avulla selvität nettisivujen hinnan kätevästi.
Aloita valitsemalla verkkosivujen tyyppi.

Pienyrittäjän nettisivut soveltuvat hyvin aloittavalle tai pienelle, mutta kasvuhakuiselle yritykselle.

Räätälöidyt nettisivut suunnitellaan huolellisesti yrityksen brändin sekä markkinointitarpeiden mukaisesti.

Kerro meille tarpeestasi!

Palaamme sinulle pikimmiten.

Soita

WhatsApp

Sähköposti

Lähetä viesti

Ota yhteyttä

Soita

WhatsApp

Sähköposti

Lähetä viesti

Kiinnostaisiko tietää, paljonko nettisivut maksavat?

Laskurimme avulla selvität nettisivujen hinnan kätevästi. Kokeile nyt!