SISÄLTÖ MIIKKAN BLOGI

KASVATA DIGITAALISTA LIIKETOIMINTAASI VINKKIEMME AVULLA.

Sähköpostimarkkinointi – Top 3 hyödyt

Tämän blogitekstin aiheena on sähköpostimarkkinointi ja kerromme sinulle tässä, miksi jokaisen yrityksen kannattaisi hyödyntää sitä osana markkinointiaan.

Sähköpostimarkkinointi on tärkeä osa tehokasta markkinointiautomaatiota, koska sitä kautta voidaan pitää yhteyttä jo kerran yrityksesi tuotteista tai palveluista kiinnostuneiden henkilöiden kanssa. Moni yritys ja yrittäjä aliarvioi sähköpostimarkkinoinnin tehokkuuden, jonka vuoksi tätä artikkelia kirjoitammekin.

Moni ajattelee sähköpostimarkkinoinnin ja uutiskirjeiden lähettämisen olevan jo vanha vitsi. Tämä juontaa juurensa todennäköisesti lukuisista turhista uutiskirjeistä, joita myös sinun sähköpostiisi kilahtaa viikottain. Tosiasiassa kuitenkin sähköpostimainonta on tehokas tapa aktivoida ja lämmittää kertaalleen yhteystiedot sinulle jättäneitä liidejä ja aktivoida heitä kohti toteutunutta kauppaa.

Miksi sähköpostimarkkinointi on niin tehokasta?

Mieti hetki miten ja mihin käytät itse sähköpostia. Sähköpostilla tulee lähetettyä usein henkilökohtaisia viestejä toisille ihmisille tai yrityksille. Lisäksi annat sähköpostisi, kun tilaat esimerkiksi tuotteita verkosta. Jo pelkästään nämä seikat tekevät sähköpostista todella henkilökohtaisen ja mielenkiintoisen seurattavan, lähes jokaiselle ihmiselle. Lähes jokaiselta henkilöltä löytyy sähköpostiapplikaatio puhelimesta, joka tekee vielä todennäköisempää siitä, että seuraat ja avaat sähköpostisi useita kertoja päivässä.

Nyt kun mietit tätä, osaat jo varmaan yhdistellä palaset. Jos olet esimerkiksi kiinnostunut ostamaan uudet lenkkarit tai varaamaan ajan hierojalle, mikä olisi sen tehokkaampi tapa aktivoida ihminen tekemään ostos kuin sähköpostilaatikkoosi kilahtanut uutiskirje, jossa kerrotaan että nyt saat -20% tuotteen tai palvelun hinnasta. 

Tässä vain yksi esimerkki siitä, miten tehokkaasti hyödyntää säännöllisiä uutiskirjeitä. Sama ajatus toimii riippumatta siitä, oletko B2B vai B2C markkinalla. Personoidut, laadukkaasti kirjoitetut ja asialliset uutiskirjeet voivat parantaa yrityksesi kuukausittaista liikevaihtoa merkittävästi, mikäli sitä tehdään järjestelmällisesti ja oikein.

Sähköpostimarkkinoinnin top 3 hyödyt

Miksi sähköpostimarkkinointia kannattaa tehdä? Sait jo varmasti käsityksen yllä mainitun pohjalta siitä, kuinka tehokasta oikein tehty uutiskirjeiden tai sähköposti kampanjoiden hyödyntäminen voi olla. Tässä kolme tärkeintä hyötyä, jotka me olemme huomanneet järjestelmällisestä tekemisestä.

1. Maksat liidistä tai kontaktista vain kerran

Lähes kaikilla yrityksillä liidit tulevat sisään erillaisten markkinointikampanjoiden tai muiden markkinointiponnistusten kautta. Näitä voivat olla esimerkiksi Google-mainonta, Facebook-mainonta, hakukoneoptimointi, SOME-aktiivisuus yms. Kaikki näistä sitoo aikaa ja/tai rahaa, jonka vuoksi liidin hankkimisesta on maksettu jotain. Kun näihin liideihin pidetään säännöllistä yhteyttä sähköpostitse, ei niiden hankkimisesta tarvitse maksaa uudelleen, koska ne ovat jo markkinointiautomaatiosi sisällä. Lisäksi fiksu yritys sulkee pois kertaalleen sisälle tulleet liidit tietyistä markkinointikampanjoista, jotta niihin ei turhaan mene kustannuksia.

2. Liidien nurturointi 

Osa yhteydenotoista, tarjouspyynnöistä tai laskurin täytöistä, joita sähköpostiisi kilahtaa on aina enemmän tai vähemmän kylmiä. Tämä tarkoittaa sitä, ettei ostohousut ole välttämättä vielä ihan vyötäröllä asti. Etenkin tällaisten liidien kanssa on tärkeä pitää huolta siitä, että heihin pidetään kevyesti yhteyttä myyntikontaktoinnin jälkeen. Tätä kutsutaan nurturoinniksi, joka on erittäin tehokas tapa pikku hiljaa nostaa puolitankoon jääneitä ostohousuja kohti vyötäröä.

3. Palveluiden, kampanjoiden tai tuotteiden lanseeraaminen on ilmaista

Tässä yksi tosi elämän tarina. Asiakkaallamme on vuosien varrella kertynyt yli 20 000 kontaktia markkinointiautomaatioon. Näistä kontakteista osa on ostaneita asiakkaita ja osa on enemmän tai vähemmän kylmiä liidejä. Kun lanseeraamme tällaiselle massalle esimerkiksi uuden tuotteen tai palvelun, tai vaikka sesonkiin liittyvän kampanjan, sieltä tulee lukuisia yhteydenottoja joka ikinen kerta. Kuten varmaan jo yhdistelit palasia, tämä tarkoittaa että uuden palvelun tai kampanjan lanseeraaminen ei maksa mitään muuta, kuin pienen vaivan kirjoittaa se kohdennetun sähköpostiviestin muotoon. Tämän. Viestin voi sitten lähettää kerralla jokaiselle keräämällesi liidille.

Kolme parasta sähköpostimarkkinointi -työkalua

Mitä tulee sähköpostimarkkinointiin ja markkinointiautomaatioiden rakentamiseen, olemme kokeilleet ajan saatossa lukuisia eri työkaluja, joista on valikoitunut muutama ylitse muiden. Näistä kolmesta tekee erityisen hyvän meidän mielestä helppokäyttöisyys, laajennettavuus ja asiakaspalvelun laajuus ja nopeus.

1. ActiveCampaign

ActiveCampaign tarjoaa parhaimmillaan alustan koko markkinointiautomaation pyörittämiseen. Heiltä voi ottaa joko pelkän sähköpostimarkkinointi -työkalun tai laajentaa palvelua yrityksen tarpeen mukaan. Pidämme erityisesti heidän tarjoamasta myyntiputki työkalusta, joka mahdollistaa käytännössä myös myyjien työn saman alustan kautta.

ActiveCampaign tarjoaa myös maksuttoman kokeiluversion 14 päiväksi.

Heidän palveluun pääset tutustumaan lisää täältä. 

2. ConvertKit

ConvertKit on pelkkään sähköpostimarkkinointiin erikoistunut työkalu, joka hoitaa virkansa tämän osalta erinomaisesti. Heidän palvelu on yksinkertainen, helppokäyttää ja siellä pystyy segmentoimaan asiakkaita helposti ostaneisiin ja ei ostaneisiin. Näille on sitten helppo luoda omia viestikampanjoita tai uutiskirjeitä.

ConvertKitin perusversio on maksuton ja palveluun pääset tutustumaan lisää täältä.  

3. HubSpot

HubSpot on näistä vaihtoehdoista kallein, mutta myös käyttäjäystävällisin ja ominaisuuksiltaan laajin. HubSpot sopii meidän mielestä parhaiten jo vähän isomman ja kehittyneemmän yrityksen toimintaan. Sillä voidaan rakentaa jopa ihan täysimittaiset verkkosivut. Esimerkiksi itse käytämme sähköpostimainontaan HubSpottia.

Hubspotin palveluun pääset tutustumaan tarkemmin täältä.  

Yhteenveto

Sähköpostimarkkinointi on tehokasta. Huolimatta siitä, miltä sinusta tuntuu vastaanottaa uutiskirjeitä tai markkinointiviestejä. Silloin kun asiakkaalta löytyy kiinnostus ja viestit kohdennetaan oikealla tavalla, voi sähköpostikampanjointi kasvattaa yrityksesi liikevaihtoa merkittävästi. Älä siis epäröi, vaan ota jokin yllämainituista työkaluista osaksi markkinointiasi. 

Ammattilaiselta apua markkinointityökalujen käyttöön ottoon

Mikäli olet miettinyt sähköpostimainonnan tai uutiskirjeiden mukaan ottamista markkinoinnissasi, olet tehnyt mielestämme erittäin hyvän ja tärkeän päätöksen. Me autamme ja konsultoimme mielellämme sinua, jos tarvitset näkemystä miten se kannattaisi tehdä tai mikäli tarvitset apua palvelun käyttöön otossa. Voimme rakentaa sinulle valmiit pohjat, jonka jälkeen sinun tarvitsee vain kirjoittaa ja lähettää viestejä.

Laita meille suoraan viestiä miikka@sisaltomiikka.fi tai jätä yhteydenotto sivujemme kautta.

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Laske nettisivujen hinta

Laskurimme avulla selvität nettisivujen hinnan kätevästi.
Aloita valitsemalla verkkosivujen tyyppi.

Pienyrittäjän nettisivut soveltuvat hyvin aloittavalle tai pienelle, mutta kasvuhakuiselle yritykselle.

Räätälöidyt nettisivut suunnitellaan huolellisesti yrityksen brändin sekä markkinointitarpeiden mukaisesti.

Pyydä tarjous meiltä!

palaamme sinulle mahdollisimman pian.

Kiinnostaisiko tietää, paljonko nettisivut maksavat?

Laskurimme avulla selvität nettisivujen hinnan kätevästi. Kokeile nyt!