SISÄLTÖ MIIKKAN BLOGI

Vinkit markkinointiin ja liiketoiminnan kehittämiseen!

verkkokaupan perustaminen opas ja nettikaupan

Verkkokaupan perustaminen: Kuinka perustaa verkkokauppa?

Aiotko perustaa verkkokaupan? Oman verkkokaupan perustaminen on loistava tapa aloittaa tuotteiden ja palveluiden myynti netissä. Yleensä se tulee ajankohtaiseksi silloin kun yrityksessä halutaan testata uutta markkina-aluetta tai tuoteideaa matalilla aloituskustannuksilla, tai halutaan laajentaa kivijalkakauppaa verkkoon tai vaan päätetään ryhtyä verkkokauppiaaksi ihan puhtaalta pöydältä.

Tästä verkkokaupan perustamisoppaasta löydät vinkit siihen mikä verkkokauppa on ja mitä siellä voi myydä sekä mitä laskelmia pitää tehdä ennen sen perustamista. Sitten esittelemme suosituimpia verkkokauppa-alustoja ja vertailemme niiden keskeisiä erovaisuuksia.

Lopuksi löydät hyviä vinkkejä menestyvän verkkokaupan perustamiseen aina integraatioiden lisäämisestä verkkokaupan markkinointiin. Aloitetaan siis!

MIKÄ ON VERKKOKAUPPA JA MITÄ SIELLÄ VOI MYYDÄ?

Verkkokaupalla tarkoitetaan yleensä netissä toimivaa kauppaa, josta kuluttajat ja yritykset voivat ostaa tuotteita tai palveluita. Tavallisen kaupan ja verkkokaupan ero on viime aikoina hämärtynyt, kun yritykset tarjoavat samoja tuotteita sekä verkossa että kivijalkamyymälässä. Esimerkiksi verkossa maksetut tuotteet käydään usein samana päivänä noutamassa myymälästä.

Verkkokaupoilla on jo pitkät perinteet, sillä niitä on ollut jo 1990-luvulta. Tunnetuimpia alkuajan pioneeri on varmasti amazon.com, joka silloin aloitti pelkkänä kirjakauppana.

Suomalaisen verkkokaupan tila

Postialan IPC-järjestön tutkimuksen 2022 mukaan korona-aika on kasvattunut kuluttajien kiinnostusta suomalaisten verkkokauppojen tarjontaan ja hiipumista ei ole näkyvissä. Sen lisäksi suomalaiset ovat vähentäneet ostojaan Iso-Britanniasta ja Kiinasta.

68% vastanneista eli suurin osa kertoo jatkossa ostavansa enemmän suomalaisista verkkokaupoista. Myös ruotsalaiset, virolaiset ja tanskalaiset ovat löytäneet suomalaiset verkkokaupat ja kertovat ostojen syyksi ettei tuotetta ollut saatavilla muualta ja Suomesta sai nopean toimituksen ja edulliset hinnat.

Verkkokauppa suomi ja suomalaiset verkkokaupat
Suomalaiset verkkokaupat kiinnostavat ulkomailla

MITÄ VERKKOKAUPASSA VOI MYYDÄ?

Verkkokaupassa voi myydä melkein mitä tahansa. Pienellä luovuudella ja vaivannäöllä voit löytää markkinaraon lähes mille tahansa tuotteelle tai palvelulle. Myytävät tuotteet voi valita omien mieltymystensä mukaan, sillä verkkokaupan ostoskorin voi säätää kaikille eri tuotetyypeille.

Verkkokaupassa voi myydä

  • Fyysisiä tuotteita: meikit, ruoka, kirjat, kengät, vaatteet, kodin elektroniikka, urheiluvälineet, yritystuotteet jne…
  • Digitaalisia tuotteita: pelit, tietokoneohjelmistot, kurssit, koulutukset, e-kirjat, tapahtumien liput jne…
  • Fyysisesti kotiin toimitettavat palvelut: kodin asennustyöt, lomamatkat, kosmetologipalvelut, korjaajat jne…
  • Verkon välityksellä toimitettavat palvelut: valmennukset, hyvinvointipalvelut, mentorointi jne…
  • Jatkuvan tilauksen palvelut: lehtitilaukset, kotiin tilattavat tuotteet, jatkuvat luontaistuotetilaukset jne…

Jos mietit vielä mitä haluat myydä verkkokaupassa, niin tutustu artikkeliimme: Mistä myytävät tuotteet verkkokauppaan?

Mistä tuotteet verkkokauppaan
Ideointia siitä mitä tuotteita verkkokaupassa myisi?

ENNEN VERKKOKAUPAN PERUSTA­MISTA

Ennen kaupan perustamista sinun on tehtävä muutama tärkeä asia, jotta verkkokaupan menestys voidaan varmistaa.

Ensinnäkin pyri hankkimaan mahdollisimman paljon tietoa menestyvän verkkokaupan pyörittämisestä. Etsi vastausta siitä millainen on menestyvä verkkokauppa?

Tietoa saat tutustumalla olemassa oleviin suomalaisiin ja ulkomaisiin verkkokauppoihin ja lukemalla mahdollisimman paljon blogiartikkeleita ja katsomalla videoita. Tee samalla tarkasti muistiinpanoja siitä mikä mielestäsi toimii ja mikä ei toimi.

Sen lisäksi ennen kuin verkkokaupan voi perustaa, niin sinun tulee tehdä selkeä liiketoimintasuunnitelma ja kannattavuuslaskelma, joiden pohjalta verkkokaupan perustaminen voidaan aloittaa.

Paneudutaan ensin verkkokaupan kannattavuuteen.

KANNATTAVUUSLASKELMA

Verkkokaupan perustaminen kannattaa aina aloittaa arvioimalla verkkokaupan kannattavuutta. Tässä laskelmassa on otettava huomioon useita tekijöitä, kuten myytävien tavaroiden hankintakustannukset, toimituskulut, markkinointi ja mainonta, verkkosivuston kehittäminen ja ylläpito sekä maksuvälityspalvelun kustannukset.

Verkkokaupan kannattavuuslaskelma kannattaa tehdä jotta tietää mitä maksaa verkkokaupan perustaminen

Tee kannattavuuslaskelma vastaamalla näihin kysymyksiin

  • Mitkä ovat verkkokaupan perustamisen kustannukset?
  • Mistä koostuu verkkokaupan päivittäisen toiminnan kulut (tilat, asiakaspalvelu jne…)
  • Paljonko varatan budjettia verkkokaupan jatkokehittämiseen itse rakentamisen jälkeen
  • Mitkä ovat maksupalvelu- ja toimituskulut per tuote?
  • Arvio asiakashankinnan kustannukset (%-osuus liikevaihdosta)
  • Arvio eri tuotteiden myyntimäärä saadaksesi tarvittavan myyntikatteen per kuukausi
  • Missä tuotteessa pystyt kannattavampaan hinnoitteluun kuin kilpailijasi?

Seuraavaksi mieti kohdemarkkinoita ja arvioi kilpailua

Ennen kuin päätät toimialan lopullisesti, yritä saada selkeä käsitys kohdemarkkinoista ja arvioi kilpailua realistisesti. Kun kaikki nämä tekijät on otettu huomioon, pitäisi olla mahdollista laatia realistinen arvio verkkokaupan mahdollisesta kannattavuudesta. Tämä arvio auttaa tekemään päätöksiä tuotteiden hinnoittelusta, markkinointistrategiasta ja muista verkkokaupan perustamiseen ja toimintaan liittyvistä keskeisistä seikoista.

Monilla aloittavilla verkkokauppiailla ei ole saatavilla varsinaista dataa näihin, mutta tee mahdollisimman paljon taustatutkimusta ja yritä saada uskottavat laskelmat aikaiseksi.

Mieti skaalautuvuutta ja kilpailukykyä

Mieti tässä vaiheessa myös hieman skaalautuvuutta. Esitä itsellesi seuraavia kysymyksiä.

  • Miten myyntikate muuttuu suhteessa myyntimäärään?
  • Olisiko sinun mahdollista kasvattaa myyntikatetta isommilla sisäänostomäärillä?

Mieti myös miten kilpailet olemassa olevia verkkokauppoja vastaan. Pystytkö ehkä kilpailemaan hintojen sijasta paremmalla palvelulla tai nopeammalla tuotteen saatavuudella tai jollain muulla kilpailijoista selkeästi erottuvalla tekijällä?

LIIKETOIMINTASUUNNITELMA

Verkkokaupan perustaminen kannattaa aloittaa niin kuin minkä tahansa liiketoiminnan perustaminen tekemällä liiketoimintasuunnitelma. Sen avulla voit määritellä projektille yksityiskohtaisen etenemissuunnitelman. Tämä liiketoimintasuunnitelma auttaa sinua tekemään tietoon perustuvia päätöksiä ja seuraamaan edistymistä.

Verkkokaupan toteutus ja liiketoimintasuunnitelma
Liiketoimintasuunnitelma antaa hyvä pohja onnistumiselle

VERKKOKAUPAN LIIKETOIMINTASUUNNITELMAN TULEE SISÄLTÄÄ AINAKIN

Ensinnäkin sinun on määritettävä kohdemarkkina ja päätettävä, mitä tuotteita tai palveluja tarjoatte heille.

Seuraavaksi on laadittava myynti- ja markkinointistrategia, joka kertoo sen miten aiot luoda liikennettä verkkokauppaasi ja muuntaa kävijät asiakkaiksi.

Lopuksi sinun on hahmotettava taloudelliset tavoitteet ja myyntiennusteet. Eli käytännössä sinun tulee laskea kuinka paljon rahaa tarvitset verkkokaupan käynnistämiseen ja millä aikataululla ja mitenkä paljon myyntiä olisi odotettavissa.

Kun käytät riittävästi aikaa kattavan liiketoimintasuunnitelman laatimiseen parannat samalla menestymisen mahdollisuuksia. Yrityksen liiketoimintasuunnitelman tekemiseen löytyy netistä runsaasti tietoa.

VERKKOKAUPAN KOHDERYHMÄ JA TUOTTEIDEN VALINTA

Kun olet avaamassa verkkokauppaa, on tärkeää miettiä, keitä ovat kohdeasiakkaasi. Jos olet laajentamassa kivijalkakauppaa verkkoon, saatat tuntea kohderyhmän hyvin jo etukäteen. Mutta varsinkin uuden verkkokauppiaan kannattaa käyttää kohderyhmän ja tuotteiden valintaan reilusti aikaa

Mieti esimerkiksi pystyisitkö palvelemaan tiettyä kohderyhmää paremmin kuin olemassaolevat verkkokaupat vai pystytkö tavoittamaan kohderyhmän omalla markkinointibudjetillasi haluamassasi markkinointikanavassa?

KILPAILUETU JA ERIKOISTUMINEN – Kuinka erottautua kilpailijoista?

Jotta verkkokauppa erottuisi kilpailijoistaan, sen on tarjottava jotain ainutlaatuista, joka houkuttelee asiakkaita. Tämä voi olla esimerkiksi alhaisempi hinta, laajempi tuotevalikoima tai laadukkaammat tuotteet. Kauppa voi myös tarjota ainutlaatuisia ominaisuuksia, kuten ilmaista toimitusta tai nopeampia toimitusaikoja.

Olipa ero mikä tahansa, on tärkeää, että verkkokauppa pystyy selkeästi kertomaan, mikä tekee siitä erityisen. Lisäksi verkkokaupan olisi tarjottava helppokäyttöinen verkkosivusto ja erinomainen asiakaspalvelu, jotta ostajille syntyy myönteinen kokemus. Tarjoamalla jotain ainutlaatuista ja luomalla myönteisen ostokokemuksen verkkokauppa voi menestyksekkäästi erottautua kilpailijoistaan.

Verkkokaupan perustaminen kustannukset suhteessa kilpailijoihin

Erikoistuminen ”niche” – markkinaan

Verkkokaupan perustaminen voi olla kannattava erikoistumalla kapeaan markkinarakoon (niche), jossa voi paremmin vastata kohderyhmän tarpeisiin ja toiveisiin. Tämä puolestaan voi lisätä asiakastyytyväisyyttä ja -uskollisuutta. Lisäksi kapeille markkinoille suuntautuminen auttaa markkinointiviestiäsi erottumaan isommista kilpailijoista.

Tietyillä verkkokaupan osa-alueilla on kova kilpailu ja niissä on vaikeaa erottautua jos myy kaikkea kaikille. Tee huolellinen kilpailija-analyysi, jota tiedät ketkä ovat kilpailijoitasi ja osaat erikoistua heti alkumetreillä. Erikoistuminen markkinarakoon voi olla hyvä tapa rakentaa menestyvä verkkokauppa.

KILPAILIJATUTKIMUS | TSEKKILISTA

  1. Tutustu miten kilpailijat markkinoivat tuotteitaan? Mieti miten voisit tehdä sen paremmin tai kannattavammin?
  2. Tutustu tuotekuvauksiin. Pystyisitkö kirjoittamaan tekstit kiinnostavammin ja korostamaan enemmän hyötyjä ominaisuuksien sijaan?
  3. Tutustu verkkokaupan visuaaliseen ilmeeseen ja tuotekuvien laatuun. Mieti millä tavalla pystyisit tekemään kaupastasi kiinnostavamman!
  4. Tutustu verkkokaupan navigointiin. Pystyisitkö tarjoamaan selkeämmän ja nopeamman ostoprosessin?
  5. Tutustu kilpailijan hakukonenäkyvyyteen kirjoittamalla tuotteisiin liittyviä hakusanoja Googleen. Pystyisitkö optimoimaan oman verkkokauppasi avainsanat niin että se nousee hakutuloksissa korkeammalle?
  6. Tutustu kilpailijan asiakaspalveluun. Pystytkö tarjoamaan paremmat asiakaspalvelukanavat, kuten chatin?
  7. Hyödyntäänkö kilpailija videoita? Jos ei, niin siinä on hyvä erottautumismahdollisuus!

Kun ymmärrät tarkasti kilpailijan liiketoiminnan, niin näet missä he onnistuvat ja missä on parantamisen varaa. Määritä oma ylivoimainen kilpailuvalttisi niin olet vahvoilla.

Tutustu palveluun: Verkkokaupan perustaminen

VERKKOKAUPAN PERUSTAMINEN: PERUSTA VERKKOKAUPPA VAIHE VAIHEELTA

Suunnitteluvaiheen jälkeen on aika perustaa verkkokauppa. Tässä vaiheessa olet selvittänyt mitä tuotteita myyt ja kenelle. Olet tehnyt kilpailija-analyysin ja selvittänyt kilpailuvalttisi. Seuraavaksi valitaan kaupan osoite eli verkkotunnus ja mietitään mikä verkkokauppa alusta sopii tilanteeseesi.

verkkokaupan ja kaupan perustamisen vaiheet ja ilmaiseksi nettiin

VERKKOTUNNUKSEN VALINTA

Verkkokaupan verkkotunnusta valitessasi on syytä pitää mielessä muutamia asioita.

  1. Ensinnäkin verkkotunnuksen on oltava lyhyt ja helposti muistettava.
  2. Toiseksi sen pitäisi liittyä jotenkin tuotteeseesi tai palveluusi.
  3. Kolmanneksi sen pitäisi olla tarpeeksi ainutlaatuinen, jotta se erottuu kilpailijoista.
  4. Neljänneksi sen pitäisi olla helppo lausua ja kirjoittaa.
  5. Viidenneksi sen pitäisi olla saatavilla sekä .fi päätteisenä että .com päätteisenä.

Nämä tekijät auttavat varmistamaan, että verkkotunnuksesi jää asiakkaalle mieleen ja on käyttäjäystävällinen, mikä antaa verkkokaupallesi hyvä edellytykset menestyä. Muista hankkia verkkotunnus ajoissa, jotta haluamasi verkkotunnus on vielä vapaana.

VERKKOKAUPPA ALUSTA – VERTAILU

Verkkokauppa-alustaa valitessa on mietittävä yrityksen resursseja. Mitä taitoja tarvitaan, kuinka paljon halutaan kasvaa ja kuinka suurella budjetilla verkkokauppa perustetaan.

Suunnitteluvaiheessa selkeästi muotoiltu liiketoimintasuunnitelma auttaa vertaamaan eri verkkokauppa-alustojen etuja ja haittoja toisiinsa.

Sisältääko alusta halutut ominaisuudet suoraan tai voiko siihen omin voimin tuoda lisäominaisuuksia lisäosilla ja integraatioilla vai tarvitaanko koodari avuksi. Näihin ja moniin muihin kysymyksiin saat vastauksen kun vertaamme Woocommerce ja Shopify verkkokauppaa toisiinsa.

Jos haluat apua verkkokauppa alustan valinnassa, niin älä epäröi ottaa yhteyttä asiantuntijaamme.

WOOCOMMERCE VAI SHOPIFY?

Monet asiakkaistamme ovat pähkäilleet mikä verkkokauppa alusta sopii heidän bisnekselleen parhaiten. Molemmat verkkokauppa alustat niin Woocommerce kuin Shopifyikin sopii kaiken kokoisille verkkokaupoille, mutta näiden kahden välillä on kuitenkin joitain keskeisiä eroja.

tee itse verkkokauppa woocommerce tai shopify verkkokaupan perustaminen
Verkkokauppa-alustan valinta riippuu yrityksen tarpeista

Keskeiset erot

  1. Ensinnäkin Shopify on kuukausipohjainen verkkokauppapalvelu, kun taas WooCommerce on ilmainen WordPress lisäosa, joka voidaan lisätä suoraan omassa webhotellissa olevaan WordPress-sivustoon.
  2. Toiseksi Shopify tarjoaa aloittelevalle verkkokauppiaalle käyttäjäystävällisemmän käyttöliittymän, kun taas WooCommerce antaa käyttäjille enemmän valtaa verkkosivuston ulkoasun suunnitteluun ja toimintojen käyttöönottoon.
  3. Kolmanneksi Shopify eroaa tukipalveluiden saatavuudessa. Shopify tarjoaa asiakaspalvelua 24/7, kun taas Woocommerceen saa tukea kehittäjäyhteisöltä ja keskustelupalstoilta.

Kumpi valitaan?

Verkkokauppa alusta valinta riippuu viime kädessä yrityksen tarpeista, osaamisen tasosta, budjetista sekä mahdollisesta verkkokauppakumppanista.

Sekä Woocommerce että Shopify tarjoavat yrityksille tehokkaan tavan myydä verkossa.

Woocommerce WordPress verkkokauppa on paras vaihtoehto silloin kun haluat lisätä verkkokaupan jo olemassa olevalle WordPress verkkosivustolle. Näin voidaan hyödyntää jo aikaisemmin hankittu orgaaninen Google näkyvyys. Woocommerce verkkokaupan voi nappia painamalla asentaa olemassaolevaan yrityksen verkkosivuun tai blogiin.

Shopify verkkokauppa on paras valinta silloin kun haluat mahdollisimman vaivattoman tavan pyörittää verkkokauppaa. Shopify sopii sekä pieniin että isoihin verkkokauppoihin.

VERKKOKAUPAN MAKSUTAVAT JA TOIMITUSVAIHTOEHDOT

Verkkokaupan maksutavat ja toimitustavat ovat kehittyneet verkkokaupan yleistymisen myötä monipuolisemmiksi sekä verkkokaupan asiakkaille että verkkokauppiaille. Enää kauppiaan ei tarvitse tehdä sopimuksia yksittäisten pankkien tai kuljetusliikkeiden kanssa vaan molemmat tarpeet hoituvat yhden päätoimijan kanssa.

VERKKOKAUPAN MAKSUTAVAT

Verkkokaupan maksutapavalikoima vaikuttaa kaupan myyntiin. Sen takia on tärkeää että valitset verkkokaupan kohderyhmälle sopiva maksunvälitys kumppanin. Useista tutkimuksista löytyy tietoa siitä mitä maksutapoja suomalaiset suosivat ja mitkä tekijät saavat asiakkaan keskeyttämään ostoprosessin.

verkkokaupan maksutavat suomessa klarna checkout, Stripe, Paypal, Paytrail, Big Commerce, MobilePay, Applepay, Siirto ja Pivo
Monipuoliset maksutavat parantavat myyntiä

Verkkokauppiaan kannattaa hetkeksi astua asiakkaan saappaisiin ja testata miltä ostaminen tuntuu omasta verkkokaupassa. Onko se sujuvampaa ja nopeampaa kuin kilpailijalla. Tarjoanko kaikki kohderyhmäni arvostavat maksutavat?

Esimerkiksi Svean tekemän maksutapatutkimuksen mukaan nuoret asiakkaat suosivat erityisesti mobiilimaksamista, sillä sukupuolesta riippumatta 57% alle 25-vuotiaista maksaa ensisijaisesti mobiilisti (Pivo, Siirto, MobilePay tai Apple Pay), kun taas noin 9% prosenttia yli 65 vuotiaista haluaa maksaa kännykällä.

Sukupuolierot maksutapojen suosiossa näkyvät siinä että naiset käyttivät miehiä enemmän erämaksua, laskua ja mobiilimaksua, kun taas miehet maksoivat Paypalilla naisia enemmän. Eli maksutapojen valintaa kannattaa miettiä myös verkkokaupan kohderyhmän perusteella. Maksunvälityspalveluja tarjoavat esimerkiksi Klarna Checkout, Paytrail ja PayPal.

Lue lisää maksutavoista artikkelista: Verkkokaupan maksupalvelut: Mitä tulee ottaa huomioon maksutapaa valittaessa?

VERKKOKAUPAN TOIMITUSTAVAT JA NIIDEN KUSTANNUKSET

Maksutapojen lailla verkkokaupan toimitusvaihtoehdot ovat tärkeitä asiakkaille. Ihmiset haluavat noutaa tavarat pakettiautomaatista ostosreissun aikana. Varmista että verkkokauppasi tarjoaa kaikki asiakkaiden suosimat helpot toimitusvaihtoehdot ja että hän saa välittömästi sähköpostiin seurantakoodin.

Verkkokaupan toimitustavat ja woocommerce intergraatiot

Esimerkiksi Shipit tarjoaa kaikki mahdolliset toimitusvaihtoehdot sekä Woocommercelle että Shopifyille. Niihin sisältyvät esimerkiksi Matkahuolto, Posti, DB Schenker, UPS, Postnord ja montaa muuta.

TUOTTEIDEN LISÄÄMINEN VERKKOKAUPPAAN

Olet luonut täydellisen verkkokaupan. Se on suunniteltu hienosti ja siellä on helppo navigoida. Nyt on aika lisätä tuotteita. Seuraavassa on muutamia vinkkejä, jotka auttavat sinua pääsemään alkuun. Ota ensin selkeät, hyvin valaistut valokuvat tuotteistasi. Varmista, että jokainen kuva on terävä ja että siinä näkyvät tuotteen kaikki yksityiskohdat.

Seuraavaksi kirjoita tuotteistasi mukaansatempaavat ja informatiiviset kuvaukset. Käytä avainsanoja, joita potentiaaliset asiakkaat todennäköisesti etsivät. Päätä lopuksi kilpailukykyiset hinnat, jotka olet selvittänyt kilpailija-analyysin aikana.

Tuotteiden lisääminen verkkokauppaan

VERKKOKAUPPAA KOSKEVA LAINSÄÄDÄNTÖ, MITÄ TULEE OTTAA HUOMIOON?

On olemassa keskeistä lainsäädäntöä, jonka verkkokauppiaan tulee ottaa huomioon ennen liiketoiminnan aloittamista nimittäin kuluttajansuojalaki, tietosuojalaki ja verotuksen säännöt. Kuluttajansuojalailla säännellään tapaa, jolla yritysten on käsiteltävä liiketoimia, palautuksia ja palautuksia, ja tietosuojalait määräävät, miten yritykset voivat kerätä ja käyttää henkilötietoja.

Verolainsäädäntö vaihtelee sen mukaan, missä maassa yritys sijaitsee ja missä maassa asiakas sijaitsee. Näiden sähköistä kaupankäyntiä koskevan lainsäädännön eri osa-alueiden ymmärtäminen on välttämätöntä kaikille yrityksille, jotka haluavat harjoittaa liiketoimintaa verkossa.

Verkkokaupan täytyy huomioida kuluttajasuojalaki, tietosuojalaki GDPR ja ulkomaannyynnin ja verolait

01.Kuluttajansuojalaki

Kuluttajansuojalaki antaa kuluttajille suojaa sekä verkkokaupassa että kivijalkamyymälässä. Verkkokauppiaan tulee noudattaa niin kuluttajansuojalakia kuin kuluttaja-asiamiehen linjauksia verkkokaupasta ja etämyynnistä.

  1. Tuotekuvaukset – Tuotekuvauksissa pitää olla lueteltuna; tuotteen ominaisuudet, lopullinen hinta veroineen ja toimituskuluineen, tilauksen ehdot (maksu- ja toimitusehdot, peruutusoikeus, virhevastuu) sekä myyjän nimi ja tarkat yhteystiedot.
  2. Palautus- ja peruuttamisoikeus – Kuluttajalla on 14 päivän palautusoikeuden. Kaupalla on mahdollisuus itse päättää onko palautus maksullinen vai maksaako asiakas ne. Ehto täytyy olla selkeästi ilmoitettu.
  3. Tilaus- ja toimitusehdot – Asiakkaan on hyväksyttävä tilaus- ja toimitusehdot ennen ostotapahtuman loppuun saattamista.
  4. Tilausvahvistus – Tilausvahvistus on toimitettava asiakkaalle ostotapahtuman jälkeen
  5. Rekisteriseloste ja evästeilmoitus – Sivustolta on löydyttävä rekisteriseloste ja evästeilmoitus.

02.Tietosuojalaki

Verkkokaupan tulee kaikessa toiminnassaan noudattaa turvallisuutta ja yksityisyyden suojaa koskevaa tietosuojalakia sekä vahvan tunnistautumisen pelisääntöjä.

03.Ulkomaan myynti ja verolait

EU:n alueella on voimassa verkkokauppalaki. Ulkomaan kauppaa tehtäessä varmista että kirjanpitäjäsi tuntee etämyyntiä ja verkkokauppaa koskevat kansainväliset säädökset ja verotukselliset asiat.

VERKKOKAUPAN MARKKINOINTI JA MYYNTIKANAVAT

Verkkokaupan markkinointi- ja myyntikanavia valittaessa on otettava huomioon muutamia keskeisiä asioita. Ensinnäkin on tärkeää ottaa huomioon kohdeyleisö.

  • Mihin ikäryhmään kohdeasiakkaat kuuluu?
  • Mitä kiinnostuksen kohteita heillä on?

Kun ymmärrät kohdeasiakkaasi hyvin, voit alkaa kehittää markkinointistrategiaa, jolla tavoitat heidät siellä, missä he viettävät aikaansa verkossa.

Osa asiakkaista viettää aikaa sosiaalisen median alustoilla, jotkut katsovat videoita Youtubesta ja kolmannet lukevat Googleta löytyviä blogiartkkeleita.

Loppupelissä verkkokaupan menestymiseen vaikuttaa kuinka hyvin tunnet asiakkaasi ja kuinka osuvasti ja kannattavasti pystyt heidät netistä tavoittamaan.

verkkokaupan hakukoneoptimointi, google mainonta, sähköpostimarkkinointi ja sosiaalisen median mainonta

VERKKOKAUPAN MYYNTIKANAVAT

  • Hakukoneoptimointi
  • Sähköpostimarkkinointi
  • Google Ads mainonta
  • Sosiaalisessa mediassa mainostaminen
  • Sisältömarkkinointi – blogimarkkinointi
  • Liity seuraaviin ilmaisiin kauppiaskeskuksiin; Google, Facebook, Instagram ja Pinterest

Käytännössä monilla alkaa markkinointi joko Facebook- tai Google mainosten avulla sekä postausten tekemisellä sosiaalisen median kanavissa. Tämän lisäksi erittäin suositeltavaa tehdä heti verkkokauppaa suunnitellessa avainsanatutkimus, jonka avulla voidaan määritellä tuotekategoriat ja tärkeimmät avainsanat joissa halutaan näkyä Googlen orgaanisissa hakutuloksissa.

VERKKOKAUPAN ASIAKASPALVELUKANAVAT

Verkkokaupan on tärkeää tarjota erinomaista asiakaspalvelua. Tähän kuuluu nopea vastaaminen kysymyksiin ja huolenaiheisiin, avuliaisuuden ja opastuksen tarjoaminen sekä mahdollisten ongelmien ratkaiseminen.

Nykyään asiakaspalvelu-chat on korvannut puhelimessa jonottamisen, ja verkkokaupan yhteystiedot tulee olla selkeästi näkyvissä luotettavuuden osoittamiseksi. Mieti näiden asiakapalveluvaihtoehtojen lisäämistä verkkokauppaan

  • asiakaspalvelu chat
  • tuotteen palautus- ja vaihtoportaali
  • tuotteiden opasvideoita
  • monta yhteydenottotapaa
  • tukisivut

KONVERSIO-OPTIMOINTI

Verkkokaupan konversio-optimointi on prosessi, jossa kasvatetaan verkkokaupan konversioiden määrää. Konversio määritellään verkkosivuston kävijän suorittamaksi toiminnaksi. Se voi olla mitä tahansa ostoksen tekemisestä, uutiskirjeen tilauksesta aina e-kirjan lataamiseen.

Verkkokaupan konversioprosenttiin vaikuttaa monet eri tekijät. On kuitenkin olemassa joitakin yleisiä optimointitekniikoita, joiden tiedetään olevan tehokkaita, kuten houkuttelevien toimintakehotteiden luominen, alennusten tai ilmaisten toimitusten tarjoaminen ja ostoprosessin yksinkertaistaminen. Tekemällä pieniä muutoksia verkkosivustolle voit mahdollisesti nostaa konversioastetta ja kasvattaa tulosta.

VERKKOKAUPAN JATKOKEHITTÄMINEN

Verkkokauppasi käynnistämisen jälkeen on tärkeää kehittää sitä, jotta voit varmistaa jatkuvan menestyksen. Tähän on monia keinoja, kuten uusien tuotteiden ja tuotekategorioiden lisääminen, alennusten tarjoaminen sekä markkinoinnin lisääminen. Lisäksi on tärkeää seurata analytiikkaa, jotta näet, mikä toimii hyvin ja missä on parannettava.

Asiakkaan kannalta tärkeitä käytettävyyteen liittyviä tekijöitä ovat ainakin seuraavat seikat:

  1. Sivuston tekninen käytettävyys – Asiakkaan saapuessa verkkokauppaan sivuston tekninen toimivuus on ensimmäisiä arvioitavia tekijöitä. Latautuvatko sivut ja kuvat nopeasti? Onko vuorovaikutus nopeaa esim. painiketta klikatessa?
  2. Mobiilikäytettävyys – Yli 50 % ostoksista tehdään nykyään mobiilissa. Nykyään verkkokauppa kannattaa tehdä ja suunnitella ”mobile first” ajattelua seuraten. Varmista että kuvat näkyy hyvin ja teksti on helppolukuista ja riittävän isoa.
  3. Tuotteiden Intuitiivinen ja selkeä kategorisointi – Selkeät ja intuitiiviset kategoriat luodaan asiakasymmärrykseen perustuen. Tällöin kategoriat auttavat löytämään tuotteet helposti sekä inspiroitumaan ostopolun varrella
  4. Monipuoliset toimitus- ja maksutavat – Asiakas haluaa löytää ensisijaisesti itselleen helpon ratkaisun. Parhaiten autat asiakasta ostamaan tarjoamalla kaikki mahdolliset maksu- ja toimitustavat, jolloin asiakas voi aina valita mieleisensä.
  5. Selkeä ja nopea kassaprosessi – Sujuvasti etenevä maksuprosessi minimoi riskin ostoprosessin katkeamisesta. Hyvä maksuprosessi pitää sisällään tyypillisesti vain yksi tai kaksi vaihetta.

VERKKOKAUPAN YLLÄPITO JA RUTIINIEN AUTOMATISOINTI

Kaikki verkkokauppaa pyörittäneet tietävät, että verkkokaupassa on paljon päivittäisiä rutiineja, jotta liiketoiminta toimii sujuvasti. On paljon tehtävää tilausten ja asiakaskyselyjen käsittelystä aina varastojen hallintaan ja verkkosivuston päivittämiseen.

On kuitenkin olemassa useita tapoja helpottaa verkkokaupan päivittäisiä rutiineja.

VERKKOKAUPAN YLLÄPITO JA VERKKOKAUPAN INTEGRAATIOT JA AUTOMATISOINTI

Yksi tapa on käyttää automaattisia tilausten käsittelytyökaluja. Niiden avulla voidaan virtaviivaistaa tilausprosessia ja vähentää hallinnollisiin tehtäviin kuluvaa aikaa.

Toinen tapa helpottaa rutiineja on ulkoistaa osa verkkokaupan markkinoinnista ja optimoinnista ulkopuoliselle palveluntarjoajalle. Näin voidaan vapauttaa aikaa yrityksen kehittämiseen ja tuotevalikoiman parantamiseen liittyviin tehtäviin.

Hyödyntämällä näitä ja muita strategioita on mahdollista tehdä verkkokaupan päivittäisistä rutiineista paljon helpompia.

Aluksi moni verkkokauppias tekee ensin manuaalisesti päivittäiset rutiinit ja vähitellen ottaa automaatiota mukaan. Integraatioiden ja lisäosien avulla voidaan tilaukset, myyntitapahtumat ja varastonhallinta päivittää automaattisesti yrityksen toiminnanohjausjärjestelmään, joka vähentää virheitä ja poistaa kaiken manuaalisen tiedonsiirron yrityksen järjestelmien välillä.

VERKKOKAUPAN JA TUOTEVALIKOIMAN KEHITTÄMINEN ANALYTIIKAN JA ASIAKASTUNTEMUKSEN AVULLA

Verkkokauppiaan on varmistettava, että niiden hyllyssä oleva valikoima on asiakkaiden mieleen. Aluksi valikoima perustuu omaan markkinatutkimukseen ja mutu-tuntumaan, mutta vähitellen myynneistä alkaa kertyä dataa ja huomataan mitkä tuotteet liikkuvat muita nopeammin ja mitkä jäävät hyllyyn.

Analytiikka ja asiakasymmärrys muutenkin ovat tässä suhteessa erittäin hyödyllisiä, sillä ne tarjoavat runsaasti tietoa siitä, mitä ihmiset etsivät ja mitä he todella ostavat. Näitä tietoja voidaan sitten käyttää tuotevalikoiman hienosäätöön ja varmistaa, että se vastaa asiakaskunnan tarpeita. Lisäksi analytiikkaa voidaan käyttää myös markkinoiden aukkojen tunnistamiseen ja uusien tuotteiden kehittämiseen, jotka vetoavat ostajiin.

Käyttämällä tietoja viisaasti verkkokaupat voivat varmistaa, että niiden tuotevalikoima on aina tuore, jännittävä ja asiakkaiden tarpeiden mukainen. Tuotevalikoiman kehittämiseen hyödynnettävää tietoa saat verkkokaupan sisäisten tilastojen lisäksi Google Analyticsistä ja Google Search Consolesta.

Toinen tärkeä tapa kehittää verkkokauppa on kuunnella asiakkaiden palautetta. Sitä voit hankkia kyselyiden avulla, sosiaalisesta mediasta tai keskustelemalla asiakkaiden kanssa. Näistä keskusteluista voit löytää konkreettisia tuotevalikoimaan tai asiakaspalveluun liittyviä parannusehdotuksia.

YHTEENVETO

Verkkokaupan perustaminen on hyvä tapa laajentaa liiketoimintaa verkkoon, sillä mikä tahansa yritys voi perustaa verkkokaupan laajentaakseen asiakaskuntaa ja tehdäkseen lisämyyntiä. Menestyvän verkkokaupan luominen ei ole kuitenkaan ihan helppoa, vaikka sen saakin pystyyn helposti.

Matkaa helpottaaksesi pyri aina tekemään liiketoimintasuunnitelma ja arvio kannattavuudesta. Sen jälkeen valitse itsellesi eri verkkokauppa alustoista tavoitteesi sopiva alusta ja perustat oman verkkokaupan.

Jos tarvitset apua missä tahansa kaupan perustamiseen, markkinointiin liittyvässä asiassa tai mietit verkkokaupan hintaa, niin älä epäröi ottaa asiantuntijaamme yhteyttä. Hän auttaa sinua hahmottamaan kokonaisuuden, jolloin vältät monta sudenkuoppaa.

Tutustu palveluun: Verkkokaupan perustaminen

USEIN KYSYTTYÄ VERKKOKAUPAN PERUSTAMISESTA 

MITÄ VERKKOKAUPAN PERUSTAMINEN JA YLLÄPITO MAKSAA?

Verkkokaupan perustamisen voi edullisimmillaan on todella edullista. Esimerkiksi Woocommerce verkkokaupan saat pystyyn olemassaolevan WordPress-sivuston kylkeen ilmaiseksi, asentamalla Woocommerce lisäosan. Jos taas sinulla ei ole vielä verkkokauppaa, niin voit perustaa Woocommerce verkkokaupan ostamalla verkkotunnuksen ja vuokraamalla webhotellin. Niiden vuosittaiset kulut vaihtelevat 60-100 euron välillä.

VERKKOKAUPAN PERUSTAMINEN VERKKOKAUPPAN ALUSTAN VAI PALVELUN AVULLA?

Verkkokaupan perustaminen voi olla vaikea päätös. Verkkokauppa alustat ja palvelut ovat nykyään erittäin hyviä ja verkkokauppa alustan valinta ilman aikaisempaa kokemusta voi olla yllättävän hankalaa, kun ei oikein tiedä mihin teknologia taipuu. Kaksi suosituinta vaihtoehtoa ovat kuitenkin WordPress ja Shopify. Molemmilla alustoilla on omat hyvät ja huonot puolensa, joten on tärkeää tehdä tutkimusta ennen päätöksen tekemistä. WordPress on loistava vaihtoehto niille, jotka haluavat hallita verkkosivustonsa suunnittelua yksityiskohtaisesti. Se voi kuitenkin olla hankala asentaa ja vaatii jonkin verran teknistä osaamista. Shopify on sen sijaan paljon helpompi käyttää, ja sen mukana tulee kaikki, mitä tarvitset alkuun pääsemiseksi. Se voi kuitenkin olla kalliimpi kuin muut vaihtoehdot. Viime kädessä päätös siitä, mitä alustaa kannattaa käyttää, riippuu tarpeistasi ja budjetistasi. Jos etsit verkkokaupallesi tekijää, niin tutustu artikkelistamme mitä täytyy ottaa huomioon valitessa projektiisi verkkokaupan tekijää.

ONNISTUUKO VERKKOKAUPAN PERUSTAMINEN ILMAISEKSI?

Verkkokaupan perustaminen onnistuu myös ilmaiseksi. Siihen liittyy kuitenkin haasteita ja  rajoitteita. Ilmaisissa palveluissa tyypillisesti rajoitetaan tuotteiden määrä, ulkoasun muokkaamista ja että verkkokauppa täytyy asentaa alidomainiin joka on muotoa omaverkkokauppa.verkkokauppapalvelunnimi.fi. Jos kuitenkin otat verkkokaupan vakavasti, niin aloita joko Woocommercella tai Shopifyllä, niin varmistat että laajentamisvaraa on tulevaisuudessa.

VERKKOKAUPAN PERUSTAMINEN HINTA

Verkkokaupan perustamisen hinta riippuu siitä perustetaanko Woocommerce vai Shopify-verkkokauppa, vai jokin muu verkkokauppa esimerkiksi mycashflow -kauppa. Ota yhteyttä ja kerro tarpeistasi, niin autamme sinua valitsemaan resursseillesi sopivan verkkokauppa alustan.

TARVITSEEKO WOOCOMMERCE VERKKOKAUPPA WEBHOTELLIN?

Woocommerce verkkokauppaa varten tulee hankkia webhotellipalvelu ja verkkotunnus. Ennen Woocommercen asentamista sinun tulee asentaa webhotelliin wordpress. Sen jälkeen kun wordpress kotisivut on asennettu, voit asentaa Woocommerce lisäosan suoraan WordPressin hallintapaneelista. 

MIKÄ ON PARAS PIENYRITTÄJÄN VERKKOKAUPPA?

Yleensä paras pienyrittäjän verkkokauppa on Woocommerce WordPress verkkokauppa, joka voidaan perustaa suoraan olemassaolevan WordPress sivuston yhteyteen ilmaiseksi. Toiminnan kasvaessa Woocommercea voidaan kasvattaa vaikka tuhansien tuotteiden verkkokaupaksi. Jos yrityksellä ei vielä ole verkkosivustoa, niin toisena hyvänä vaihtoehtona tulee Shopify verkkokauppa, jonka käyttöönotto on helppoa eikä vaadi lainkaan teknistä osaamista.

MITÄ MYYDÄ VERKKOKAUPASSA?

Päätöksenteko siitä, mitä myydä verkossa, voi tuntua pelottavalta tehtävältä, mutta sen ei tarvitse olla sitä! On muutamia tärkeitä asioita, jotka auttavat sinua rajaamaan vaihtoehtoja ja valitsemaan myytävät tuotteet. Ensinnäkin mieti, mikä on intohimosi. Missä olet asiantuntija? Mistä jaksaisit kirjoittaa mukaansa tempaavia tuotekuvauksia, innostavia blogiartikkeleita ja kutkuttavia somepostauksia? Kun suhtaudut tuotteeseesi intohimoisesti, se näkyy, ja asiakkaat ostavat sinulta todennäköisemmin. Toiseksi mieti, mitä ongelmia mahdollisilla asiakkaillasi voisi olla, jotka tuotteesi voisi ratkaista. Varmista lopuksi, että valitset ainutlaatuisen ja laadukkaan tuotteen – sellaisen, jota ihmiset eivät löydä paikallisesta kaupasta. Kun pidät nämä ohjeet mielessäsi, löydät varmasti täydellisen tuotteen, jota voit myydä verkossa!

VERKKOKAUPAN PERUSTAMINEN ILMAN VARASTOA

Mietitkö verkkokaupan perustamista, mutta et haluaisi hankkia tuotteita etukäteen ja varastoida niitä. Hyviä uutisia, sillä verkkokaupan perustaminen on helppoa ilman varastoa sillä tilausten täyttämiseen on useita vaihtoehtoja, kuten esimerkiksi dropshipping tai print on demand. Dropshipping tarkoittaa, että teet yhteistyötä toimittajan kanssa, joka toimittaa tuotteet suoraan asiakkaillesi puolestasi. Print on demand taas tarkoittaa sitä, että teetät tilaustuotteita (kuten t-paitoja tai mukeja) vasta asiakkaan tehdessä tilauksen. Nämäkin usein hoituvat niin että tuotteen valmistaja lähettää toimituksen asiakkaalle. Nämä molemmat menetelmät ovat sekä melko edullisia että vähäriskisiä, joten ne sopivat erinomaisesti verkkokaupan aloittelijoille.

Voiko verkkokaupan perustaa ilman yritystä?

Verkkokaupan perustaminen onnistuu myös ilman yritystä tai y-tunnusta, mutta käytännössä y-tunnus selkeyttää verkkokaupan laskutusta ja verotusta. Yritys herättää myös asiakkaassa luottamusta ja selkeyttää kuluttajansuojaan ja palautuksiin liittyviä asioita.

Kenen kannattaa perustaa verkkokauppa?

Verkkokaupan perustaminen voi olla erinomainen tapa rakentaa liiketoimintaa ja laajentaa olemassa olevaa liiketoimintaa. Oman verkkokaupan perustamista suunnittelevilla tulisi olla jonkin verran tietoa sähköisestä kaupankäynnistä, markkinoinnista ja verkkosivujen hallinnasta, jotta he saisivat kaiken irti hankkeestaan. Henkilöt jotka haluvavat omaksua uutta teknologiaa eivätkä pelkää kokeilla uusia asioita ovat potentiaalisia verkkokauppiaita. Verkkokaupan voi perustaa kuka vain. Pelottomalla hengellä pääsee pitkälle, kun tutustuu aiheeseen ja valitsee oikeat kumppanit. Oikealla ajattelutavalla ja sitoutumisella kaikki voivat perustaa verkkokaupan👋

Laske nettisivujen hinta

Laskurimme avulla selvität nettisivujen hinnan kätevästi.
Aloita valitsemalla verkkosivujen tyyppi.

Pienyrittäjän nettisivut soveltuvat hyvin aloittavalle tai pienelle, mutta kasvuhakuiselle yritykselle.

Räätälöidyt nettisivut suunnitellaan huolellisesti yrityksen brändin sekä markkinointitarpeiden mukaisesti.

Kerro meille tarpeestasi!

Palaamme sinulle pikimmiten.

Soita

WhatsApp

Sähköposti

Lähetä viesti

Ota yhteyttä

Soita

WhatsApp

Sähköposti

Lähetä viesti

Kiinnostaisiko tietää, paljonko nettisivut maksavat?

Laskurimme avulla selvität nettisivujen hinnan kätevästi. Kokeile nyt!