Kotisivujen hinta selitettynä
Nettisivujen hinta muodostuu useammasta eri palasesta vaikka kotisivun tekijät yleensä paketoivat sivun toteutuksen yhdeksi kokonaishinnaksi. Maksavana asiakkaana sinun on tietysti hyvä ymmärtää, mistä nettisivujen hinta oikeasti koostuu. Nettisivun hinta ei ole pelkästään koodaamisesta syntyvä kustannus vaan se sisältää myös muita hintaan vaikuttavia elementtejä. Sivut tarvitsevat www-osoitteen, eli domainin, ja webhosting-palvelun minne sivustoa voidaan alkaa rakentamaan.Visuaalisesti kauniita verkkosivuja tehdessä tarvitaan usein graafista suunnitelijaa tekemään pikselin tarkat luonnokset sivuista. Sen lisäksi verkkosivujen rakentajat käyttävät erilaisia lisäosia tai sovelluksia helpottamaan sivujen kehitystyötä. Jokainen tällaisista lisäosista ostetaan lähes aina asiakaskohtaisesti, tai jotkin yritykset saattavat omistaa laajemman lisenssin lisäosiin – mutta niistä joudutaan silti maksamaan.
Nettisivujen teko HINTA – Työn osuuden merkitys
Nettisivujen tekemisen hinta muodostuu työhön käytettävästä ajasta, joka jakaantuu usein sekä graafiseen työhön ja koodarin työhön. Tämä on siis se vaihe, johon kuuluu sivujen suunnittelu, pystyttäminen ja julkaisu. Yleensä sekä freelancerit että laadukkaat nettisivuja rakentavat yritykset tähtäävät 80-120€ tuntilaskutukseen. Tästä jokainen voi laskea, että karkeasti 1000 euron nettisivut pitäisi siis syntyä kymmenessä tunnissa eli alle kahdessa työpäivässä – joka on varsin mahdotonta ellei laadusta tingitä.
Usein markkinointitoimistot eivät halua esitellä ja eritellä tuntihintoja verkkosivujen kehittämisestä, mikä on ihan ymmärrettävää. Palvelun ostajankin kannalta on huomattavasti järkevämpää keskittyä palvelun arvon peilaamiseen hinnoittelussa. Jos lasku tulisi pelkästään tuntien mukaan, peukaloita pyörittelevä koodari saisi aina paremman korvauksen kuin osaava ja nopea tekijä. Lisäksi verkkosivut ovat yksi tärkeimpiä myynnin edistämisen työkaluja, jolloin korkeampi hinta ei välttämättä ole huono asia – varsinkaan jos myynnillisyys on huomioitu sivujen suunnittelussa ja kehittämisessä hyvin.
Usein pienemmät toimijat pystyvät pelaamaan hinnalla hieman suuria enemmän, koska heidän ei tarvitse maksaa suurista toimitiloista eikä firman virkistyspäivistä samanlaisia summia kuin suurien toimijoiden. Näin ollen he pystyvät palvelemaan laadukkaasti myös pienemmälläkin tuntilaskutuksella.
Nettisivujen hinta kannattaa miettiä koko elinkaaren ajan
Nettisivut vaativat lähes poikkeuksetta aikaasi myös julkaisun jälkeen, riippumatta siitä millaisella alalla toimit. Tarkat ajat siitä, kuinka kauan sivuston parissa työskentely vaatii riippuu toki yrityksesi tarpeista, kohderyhmistä ja toimialasta.
Jos teetät kunnolliset nettisivut, jotka tuovat uusia asiakkaita vuodesta toiseen, niin nettisivujen hinta muuttuu kertaheitolla kulusta investoinniksi, sillä laadukas ja myynnillisesti optimoitu sivusto on usein yksi myyntiputkesi tärkeimmistä palasista. Tehokas sivusto tuottaa enemmän kysyntää sekä liidejä, ja näin ollen maksaa itsensä takaisin nopeasti.
Voit miettiä asiaa esimerkiksi näin: kuinka nopeasti maksat sivustosi takaisin, jos saat sen avulla edes kaksi asiakasta enemmän kuukaudessa?
Seuraavaksi käydään tarkasti läpi nettisivujen hintaan eniten vaikuttavat tekijät
01.Sisällöntuotanto
Sisällöntuotannolla vaikutetaan verkkosivujen asiakkaan kokemaan laatuun ja markkinoinnin tehokkuuteen. Kun panostat laadukkaaseen sisältöön, se lisää uskottavuuttasi, houkuttelee lisää kävijöitä ja parantaa hakukonenäkyvyyttäsi. Sisällön laatu ei ainoastaan vaikuta siihen, minkä verran kävijät nauttivat sen lukemisesta, vaan se vaikuttaa myös uoran siihen, miten paljon kävijät ovat valmiita maksamaan yrityksesi tuotteista ja palveluista.
Jos pystyt itse tuottamaan sisältöä kotisivulle, niin se vähentää ulkopuolelta ostettavan sisällön hintaa ja siten laskee kotisivujen kokonaisinvetointia.
Tekstisisältöjen kirjoittaminen muodostuu monessa nettisivuprojektissa pullonkaulaksi, kun kiireisellä yrittäjällä ei ole aikaa kirjoittaa riittävästi asiantuntevaa tekstiä sivustolle. Ei aina muisteta että nettisivut rakennetaan tekstisisällön ympärille, jolloin tekstien puuttuminen hidastaa verkkosivujen valmistumista.
Jos oma aikasi ei riitä tekstien kirjoittamiseen, niin teksti voi tilata sisällöntuotannon ammattilaiselta. Hän haastattelee sinua ja kirjoittaa sisällöt haastattelun pohjalta. Kotisivujen tekstien kirjoittamisen hinta vaihtelee yleensä 400 – 2000 € välillä, riippuen siitä kuinka paljon tekstiä tarvitaan.
Jos kirjoittaminen on sinulle luontevaa, niin on suositeltavaa kirjoittaa mahdollisimman paljon kotisivujen teksteistä, sillä sen avulla pystyt säästämään paljon sisällöntuotannon kustannuksista.
Tekstisisällön määrästä ja laadusta ei kuitenkaan kannata tinkiä. Mitä enemmän sivustolla on aiheeseen liittyvää asiantuntevaa tekstiä, sitä paremmin kotisivut pystytään hakukoneoptimoimaan Googlen orgaanista liikennettä varten.
Jos haluat itse kirjoittaa tekstit, niin sisällöntuottaja voi oikolukea tekstit ja hakukoneoptimoija tekee teksteihin tarvittavat hakukoneoptimoinnin toimenpiteet.
02.Graafinen suunnittelu
Kotisivujen positiivisesti kilpailijoista erottuva ulkoasu vaikuttaa siihen minkälaisen ensivaikutelman potentiaaliset asiakkaat saavat yrityksestäsi. Hyvää myyntityötä tekevän verkkosivuston on oltava visuaalisesti houkutteleva ja luottamusta herättävä. Yleensä nettisivujen hintaan sisältyy ulkoasun ja layoutin suunnittelu.
Mutta jos yrityksen kotisivujen ilmeeseen halutaan panostaa enemmän, niin sen graafinen suunnittelu voidaan toteuttaa pikselin tarkkuudella graafikon toimesta.
Luonnollisesti graafikon suunnittelema layout nostaa hieman nettisivujen hintaa, mutta graafikko pystyy korostamaan yrityksen brändiä visuaalisin keinoin. Joten se on investoinnin arvoista.
Nettisivujen hintaan vaikuttavat myös mahdollisesti muut graafiset palvelut kuten logon, käyntikorttien tai mainosbannereiden teko. Graafikon suunnittelema ulkoasu maksaa yleensä 550-1500 € välillä.
03. Kuvat ja valokuvaus
Maailma on nykyään erittäin visuaalinen ja tunteet välitetään kuvien avulla. Niiden avulla asiakkaalle välitetään yrityksen arvoja sekä mitä yrityksessä tehdään. Mitä konkreettisemman kuvan asiakas yrityksestä saa sitä lähestyttävämmältä yritys tuntuu. Valokuvia voi ottaa hyvissä valaistusolosuhteissa älypuhelimilla, mutta jos haluat saada oikein laadukkaita kuvia niin ne kannattaa teettää ammattivalokuvaajalla.
Kotisivujen tekeminen aloitetaan usein kuvapankkikuvilla ja vähitellen niitä korvataan omilla yksilöllisillä valokuvilla. Jos sinulla on valmiiksi hyviä kuvia, jotka heijastavat yritysidentiteettiäsi, niin voit säästää rahaa nettisivun kustannuksissa.
Kuvapankkikuvat koko nettisivulle maksavat yleensä muutamasta kympistä ylöspäin. Ammattivalokuvaajan hintahaarukka liikkuu 400 – 1000 € välillä.
04.kotisivujen tekninen toteutus
Nettisivualustojen ja teknisten toteutustapojen hinnoissa on paljon vaihtelua. Saatat törmätä todella halpoihin toteutuksiin ja jopa ilmaisiin kotisivuihin. Toisaalta saatat kuulla sivustoista jotka on koodattu alusta asti ja niiden tekeminen maksaa useita kymmeniä tuhansia. Yrityksellä onkin tärkeää löytää juuri omaan budjettiin ja tarpeisiin sopiva kumppani, joka pystyy tarjoamaan juuri sopivan tasoisen ja hintaisen nettisivun.
Esimerkiksi meidän käyttämä WordPress-alusta on lähtökohtaisesti ilmainen, mutta sen tehokas hyödyntäminen vaatii usein maksullisia lisäosia, joiden määrään vaikuttaa kotisivujen toiminnallisuudet ja laajuus. Hyödynnämme verkkosivutoteutuksissamme WordPressin teemoja ja sivunrakentajia joiden avulla saamme tehtyä kustannustehokkaasti ja laadusta tinkimättä visuaalisesti näyttäviä verkkosivustoja.
Sitten taas on olemassa valmiiksi hallinnoituja kuukausimaksullisia palveluita, kuten SquareSpace tai Webflow, joista täytyy maksaa kiinteää kuukausihintaa. Me käytämme pelkästään WordPress-alustaa, koska se ei aseta sivujen rakentamiselle minkäänlaisia teknisiä rajoituksia toisin kuin valmiiksi hostatut alustat usein tekevät.
05. Verkkosivuston lisäominaisuudet ja asiakkaan ostopolku
Kun mietit nettisivun rakentamisen kustannuksia, sinun on pohdittava, mitkä ominaisuudet ovat hyödyllisiä ja auttavat kaupantekoa. Useimmiten esimerkiksi yhteydenottolomakkeet sisältyvät kotisivupaketin hintaan, mutta esimerkiksi ajanvarauskalenterit tai chatbotit vaativat lisämaksun. Siksi on tärkeää pohtia, mitkä lisäosat hyödyttäisivät tavoitteitasi ja missä voit säästää rahaa. On suositeltavaa kääntyä heti nettisivuprojektin alkuvaiheissa digimarkkinoinin ammattilaisen puoleen, jotta saat näkemystä siitä miten asiakkaasi ostopolku voitaisiin toteuttaa kotisivuilla. Ammattilaiselta saat myös apua myös siihen mitä sisältöä kannattaa tuottaa konversio-optimoinnin kannalta.
06. Jatkuva tekninen ja markkinoinnillinen tuki
Verkkosivut ovat jatkuva projekti, joka ei suinkaan lopu silloin kun sivut saadaan auki. Kotisivulle kannattaa asettaa markkinoinnillisia ja myynnillisiä tavoitteita, joiden saavuttaminen on nettisivun prioriteetti numero 1. Silloin kun tavoite on kirkkaana mielessä, niin silloin osataan kohdistaa kehittämistoimenpiteet oikein.
Jos yrityksessä osataan itse päivittää sivuston perusasioita kuten artikkeleita, lisätä kuvia tai esimerkiksi muuttaa joitain tekstejä, niin yleensä näissä tapauksissa tarvitaan myös silloin tällöin teknistä tukea. Sen takia on hyvä että on joku taho joka tuntee nettisivusi ja osaa auttaa sinua kehittämisessä tai ongelmatilanteissa. Varmista että kotisivun tekijä tarjoaa sinulle teknistä tukea jatkossakin.
07. Kotisivujen ylläpidon hinta
Kotisivujen ylläpidon hinta riippuu siitä mitä ylläpito sisältää ja se vaihteleekin välillä 30-90 €/kk.
On tärkeää muistaa että nettisivujen suunnittelun ja toteutuksen lisäksi nettisivujen ylläpidosta syntyy kustannuksia. Internet on koko ajan muutoksen kourissa, jolloin myös verkkosivuston ohjelmistopäivityksistä pitää huolehtia. Sivusto on koko ajan altiina hakkerointiyrityksille ja sen tietoturvallisuudesta täytyy pitää aktiivisesti huolta.
Varmista että verkkosivusto asennetaan turvalliselle palvelimelle ja että kuukausimaksullinen ylläpito on kunnossa. Somesta löytyy tasaisesti kauhutarinoita joissa nettisivut ovat hakkeroitu puuttuvan ylläpidon takia ja sitten ihmetellään miten kotisivut saisi takaisin.
Selvitä tarjoaako nettisivun tekijä esimerkiksi kuukausittaisia muutostöitä, turvallisuuspäivityksiä tai varmuuskopiointeja?
Meillä ylläpidon hinta vaihtelee perusylläpidosta 30 €/kk, all in ylläpitoon 90 €/kk
08.Nettisivujen päivitys hinta
Nettisivujen päivitys hinta riippuu siitä mitä sivustolle päivitetään. Pienet 1-3 tunnin muutostyöt laskutetaan yleensä tuntihinnalla 60-90 €/h kun taas isommista muutoksista annetaan erikseen tarjous.
Nettisivut kaipaavat aina päivittämistä ja sivustojen vaatima päivittämisen tarve voi olla hyvinkin erilaista. Esimerkiksi WordPress-sivujen peruskoodia ja lisäosia täytyy säännöllisesti päivittää, vaikka mitään muutoksia ei sivulle tehtäisikään.
Toisinaan jotkin sivuston elementit saattavat mennä rikki lisäosien tai järjestelmän päivittämisen yhteydessä, jolloin ne täytyy luonnollisesti korjata. Kotisivujen ylläpito on usein siis täysin perusteltu ja tarjoaa asiakkaalle huolettoman ratkaisun siihen, että sivut pysyvät kunnossa sekä edustavina.
Ylläpitopalvelun hinta vaihtelee kympeistä satasiin ja hintaan vaikuttaa eniten sen laajuus. Me esimerkiksi tarjoamme aina joitain tunteja muutostöitä ylläpitopalvelun.
09.Panosta verkkosivuston latausnopeuteen
Nettisivujen nopeus on tärkeää käyttäjäkokemuksen ja hakukoneoptimoinnin kannalta, joten webhotellin nopeudesta ei kannata säästellä verkkosivuja hankittaessa.
Sijoittamalla hieman enemmän rahaa verkkosivuston ylläpitoon voit parantaa sivuston latausnopeutta merkittävästi, vaikka se tarkoittaisikin hieman kokonaiskustannusten lisääntymistä. Asetu hetkeksi sivustollasi vierailevien potentiaalisten asiakkaiden saappaisiin. Latautuuko sivustosi kännykällä sähäkästi. Jos ei lataudu, niin silloin harkitse sivuston nopeuttamista joko teknisen optimoinnin tai webhotellin nopeuttamisen avulla.
Tämä tekijä kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon, jos haluat herättää asiakkaissasi luottamusta. Sivun latautuminen on ensimmäinen askel hyvässä asiakaskokemuksessa, sillä asiakaspalvelu alkaa nopeasti latautuvista kotisivuista. Sen lisäksi että räväkästi latautuvat kotisivut on käyttäjäystävälliset, niin ne ovat myös Googlen mieleen, sillä nopeasti latautuvat sivuja näytetään helpommin myös korkeammalla hakutuloksissa.