yritysblogi

3 syytä, miksi yritysblogin kirjoittaminen kannattaa aloittaa jo tänään

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Tässä kirjoituksessa käsittelen blogin kirjoittamista hakukoneoptimoinnin näkökulmasta, koska mikään ei ole niin helppoa ja tehokasta hakukoneoptimoinnin kannalta kuin bloggaaminen. Tämän vuoksi jokaisen uusia asiakkaita havittelevan yrityksen tulisi perustaa blogi sivuilleen. 

Miksi blogata?

Usein päivittyvä blogi viestii Googlelle sivusi olevan tuore ja ylipäätään elossa. Lisäksi se tarjoaa mahdollisuuden rakentaa asiantuntijuutta alasi spesifimmeistä aiheista, joita ihmiset hakevat Googlesta (pikkutarkat hakusanateemat). Olit sitten siivousalan tuore yritys tai henkilökohtaista brändiä rakentava valmentaja, säännöllinen blogin kirjoittaminen kannattaa. Kerron seuraavassa sinulle miksi näin on!

Bloggaaminen yrityksesi verkkosivuilla on yksi tehokkaimmista ja kannattavimmista asioista mitä voit tehdä sen jälkeen, kun olet rakentanut etusivustasi sekä muista laskeutumissivuistasi hakukoneystävälliset. Yritysblogin kirjoittaminen ei maksa muuta kuin aikaa ja blogia voi kirjoittaa käytännössä kuka vain yrityksestäsi. Aiheetkin voivat vaihdella todella hakusanaspesifeistä ajankohtaisiin tapahtumiin yrityksesi sisällä. 

Kolme ajatusta siitä, miksi yritysblogi kannattaa

1. Säännöllinen blogin kirjoittaminen viestii Googlelle sivustosi olevan ajantasalla ja elossa

Siitä huolimatta, että sisältöä luodessa on aina tärkeää kirjoittaa ihmisille, hakukoneita optimoitaessa on välttämätöntä katsoa asioita myös Googlen silmin. Googlen tavoite on näyttää ihmisten tekemien hakutulosten pohjalta mahdollisimman relevantit ja tuoreet verkkosivut. Jos esimerkiksi teet Google haun ”Kotisiivous Helsinki”, Googlen on mahdollista näyttää tietyt sivut sinulle. Kärjistetysti, mikäli olet optimoinut verkkosivusi hakusanoille ”kotisiivous” ja ”Helsinki” – kaikkien muiden hakukonenäkyvyyteen vaikuttavien tekijöiden ollessa yhdenvertaisia – Google valitsee sivuston, jossa on aktiivisin blogi. 

Miksi näin? Google tulkitsee sivuston vanhentuneen ja yrityksen jopa lopettaneen toimintansa, mikäli sivustolla ei ole aktiivista toimintaa. Näin ollen tuoreet blogikirjoitukset, jotka ovat rakennettu järkevien hakusanojen ympärille viestivät Googlelle, että bisneksesi on toiminnassa.

2. Blogin kirjoittaminen mahdollistaa sisällön luomisen  toimialasi mikrohakusanojen ympärille, joita Googlesta etsitään.

Nämä spesifit aiheet mahdollistavat yrityksesi mahdollisimman korkean sijoituksen hauissa, joita ihmiset tekevät etsiessään todella yksityiskohtaista informaatiota tai apua. Esimerkki siivousalalta voisi olla ”saunan peseminen”. Siivousalan yrityksenä voisit esimerkiksi kirjoittaa ”3 vinkkiä saunan pesemiseen” aiheisen tekstin, jonka lopussa kerrot myös palveluistasi, ja linkkaat saunanpesun tai kotisiivousksen palveluidesi sivulle. 

Tämä kasvattaa liikennettäsi myös kotisiivouspalveluidesi laskeutumissivulle. Näin ollen, mitä paremmin olet myyntisivusi rakentanut, sitä todennäköisemmin saat myös uusia liidejä, esimerkiksi yhteydenottoja, ja liiketoimintasi kasvaa.

3. Blogin kirjoittaminen kasvattaa sivustosi kokoa

Enemmän laadukasta sisältöä on vain yksinkertaisesti parempi. Kaikkien muiden tekijöiden ollessa yhdenvertaisia, isompi sivusto voittaa Googlen haussa aina. Isompi sivusto, jolla on enemmän hyvää sisältöä, tarkoittaa tärkempää sivustoa. Kun kirjoitat esimerkiksi viikottain yhden blogitekstin, verkkosivustosi kasvaa sivun viikossa.

Muista myös seuraava. Kun aloitat kirjoittamisen, älä ole liian kriittinen itsellesi. Ilmaise ajatukset ensin ja editoi vasta lopuksi. Osaat aina jonkin asian muita paremmin ja sen jakaminen tuo lisäarvoa kohderyhmällesi sekä potentiaaliselle asiakkaallesi. 

 

Kolmen askeleen strategia yritysblogin kirjoittamiseen:

Tähän loppuun jaan sinulle vielä kolmen askeleen strategian, jolla onnistut varmasti ja tulet menestymään bloggaavana yrityksenä.

1. Luo Google docs-tiedosto tai laita fläppitaulu toimistoosi näkyvälle paikalle, johon ihmiset voivat kirjoittaa hyviä liiketoimintaasi liittyviä blogitekstien aiheita. Älä ujostele, vaan laita ylös kaikki, mitä mieleen tulee. Todennäköisesti Googlessa on tälläkin hetkellä joku ihminen hakemassa informaatiota aiheesta, jota pyörittelet mielessäsi.

2. Tee verkkosivuillesi blogi ja ala kirjoittamaan näistä aihesta säännöllisesti. Sitoudu kirjoittamaan neljä blogitekstiä kuukaudessa. Osa niistä voi olla lyhyitä ja osa pitkiä. Pääasia, että kirjoitat hyödyllistä ja kiinnostavaa sisältöä.

3. Tee hakusanatutkimus ensimmäisessä kohdassa ideoiduista aihesta Googlen Keyword Plannerilla. Lisää uudet saamasi ideat hakusi tuloksista idealistaan ja kirjoita näistä aiheista hakusanatiheitä tekstejä. Hyödynnä hakusanoja myös kirjoituksen otsikossasi.

Mikäli aikasi ei riitä kaikkeen ja tarvitset lisäkäsiä sisällön luomiseen, voit lukea lisää hakukoneoptimointi ja sisältömarkkinointi -palveluistani. Tarjoan yrityksellesi kustannustehokasta apua verkkonäkyvyyden parantamiseksi sekä uusien asiakkaiden hankkimiseksi verkosta.

Sisältörikkain terveisin, 

Miikka

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Miikka

Miikka

Digital Entrepreneur and Business Owner

LIITY UUTISKIRJEEN TILAAJAKSI

Tulet vastaanottamaan ainoastaan arvokasta informaatiota markkinointiin, verkkoliiketoiminnan kasvattamiseen sekä yrittäjyyteen liittyen.