SISÄLTÖ MIIKKAN BLOGI

Vinkit markkinointiin ja liiketoiminnan kehittämiseen!

Yleisimmät ongelmat yritysten nettisivuilla

Yleisimmät ongelmat yritysten nettisivuilla

Tökkiikö asiakashankinta tai tuntuuko muuten vain liiketoiminnan pyörittäminen tervan juonnilta? Yksi osasyyllisistä voi löytyä yrityksenne verkkosivuilta, joka on kätkenyt sisäänsä tiedostamattomia (tai jopa osin tiedostettuja) ongelmia. Paneudumme tässä artikkelissa yleisiin, erityisesti pk-yrityksiä kurittaviin asioihin. Käymme läpi kolme yleisintä yritysten verkkosivuilla piilevää ongelmaa ja asiakashankinnan tiellä olevaan estettä.

Nämä kolme ongelmaa liittyvät myynnillisyyteen, kohderyhmien huomioimiseen ja ensivaikutelmaan. Artikkeli pohjautuu tiimimme lähes kymmenen vuoden kokemukseen nettisivujen ja digitaalisen markkinoinnin parissa työskentelystä. 

Olen varma, että jokin näistä kolmesta pätee myös sinun yrityksesi verkkosivuihin. Nämä nimittäin ovat valitettavan yleisiä. Ei kuitenkaan hätää, koska oikeastaan kaikki näistä on helposti korjattavissa – ja usein tulokset seuraavat pian perässä.

Laske nettisivujen hinta

Selvitä nettisivujen hinta nopeasti ja täysin maksutta.
Aloita valitsemalla verkkosivujen tyyppi.

Pienyrittäjän nettisivut soveltuvat hyvin aloittavalle tai pienelle, mutta kasvuhakuiselle yritykselle.

Räätälöidyt nettisivut suunnitellaan huolellisesti yrityksen brändin sekä markkinointitarpeiden mukaisesti.

Myynnillisyys – Kuka teidän firmassa tekee kaupat sunnuntaina kello 6:32?

Ensimmäinen ongelma on mynnillisyyden laiminlyöminen. Liian usein verkkosivujen ajatellaan olevan staattinen asia, jonka nyt vaan pitää olla olemassa ilman, että sitä hyödynnetään myynnin ja yrityksen kasvun hyväksi parhaalla mahdollisella tavalla.

Verkkosivut ovat nimittäin yksi tärkeimpiä, ellei jopa tärkein myyjäsi. Nettisivut kohtaavat enemmän potentiaalisia asiakkaita kuin firman muut myyjät yhteensä ja ne tekevät sekä tukevat kaupankäyntiäsi myös silloin, kun rivimyyjäsi ovat vapaalla, esimerkiksi sunnuntai-aamuna. 

Yleisimpiä verkkosivuilta löytyviä ongelmia myynnin ja asiakashankinnan tiellä ovat: 

  • Vähäinen määrä toimintakehotuksia, jotka ohjaavat vierailijaa eteenpäin sivustolla ja kohti yhteydenottoa
  • Vaikeasti löydettävät yhteydenotto- ja tarjouspyyntölomakkeet
  • Vähäinen määrä yhteydenottotapoja, esimerkiksi pelkkä yhteydenottolomake
  • Huonosti esillä olevat tai kokonaan puuttuvat referenssit
  • Huonosti toteutettu sisältö, joka ei puhuttele eikä kerro läpinäkyvästi mitä tarjotaan ja missä osataan auttaa
 
Olemme huomanneet sekä omilla sivuillamme että asiakkaiden sivuillamme – että esimerkiksi hyvin suunniteltu ja optimaalisesti aseteltu toimintakehotus (CTA) voi lisätä kysynnän määrää jopa kymmenillä liideillä kuukaudessa.

Kohderyhmät – Ketä nettisivusi palvelevat?

Toinen ongelma on tärkeiden kohderyhmien huomiotta jättäminen. Monet ajattelevat verkkosivujen palvelevan ainoastaan potentiaalista asiakaskuntaansa. Tosiasiassa verkkosivut voivat olla pienellä vaivalla myös paljon enemmän.

Nopeasti mietittynä yrityksen kohderyhmiä voivat olla muun muassa työntekijät, olemassa olevat asiakkaat, potentiaaliset asiakkaat ja yhteistyökumppanit. Verkkosivut voidaan rakentaa pienellä vaivalla palvelemaan kaikkia näitä. Alla muutama esimerkki.

Miten verkkosivut voisivat palvella työntekijöitä?

Otetaan esimerkiksi myyjäsi, jolta asiakas kysyy asiakaskäynnillä jotain spesifimpi sopimusehtoja tai palvelun sisältöä. Ei ole paljon helpompaa tapaa tarkistaa sopimusehtoja tai palvelun sisältöä, kuin klikata linkin takana olevia sopimusehto- tai palvelusivua. Samaisen linkin kautta myös asiakkaan on helppo saada ne tarvittaessa näkyville. 

Toinen esimerkki voisi olla toimintaohjeet esimerkiksi tilanteessa, jossa asiakaskäynnillä jotain asiakkaan omaisuutta menee rikki tai firman autoa kolaroidaan. Linkin takana olevat toimintaohjeet on helppo saada näkyville millä tahansa laitteella. Lisäksi yrityksen on helppo ylläpitää tietyn www-osoitteen takaa löytyvää sisältöä tarpeen mukaan.

Tällainen voi tehdä yrittäjän arjesta sujuvampaa ja vähentää ärsyttävien keskeytyksien määrää.

Miten verkkosivut palvelevat olemassa olevia asiakkaita? 

Olemassa olevat asiakkaat usein etsivät verkkosivuilta tietoa yrityksesi palveluista tai muuta tietoa yrityksestä, kuten yhteystietoja, käyttöohjeita, huolto-ohjeita, yms. Mitä helpommin nämä tiedot ovat sivuillasi saatavilla ja löydettävissä, sitä paremmin myös palvelet asiakkaitasi JA sitä vähemmän yrityksesi asiakaspalvelu kuormittuu.

Miten verkkosivut palvelevat potentiaalisia asiakkaitasi?

Kun potentiaaliset asiakkaat vierailevat sivuillasi, he usein kaipaavat joka tietoa yrityksestäsi vahvistamaan päätöstä siitä, onko yrityksesi heille sopiva yhteistyökumppani. Tai sitten he etsivät tietoa palveluistasi, koska he haluavat tietää tarjoatko apua heidän tarpeisiinsa. Mitä helpommin tämä tietoa on saatavilla ja mitä selkeämmät toimintakehotteet olet sivuillesi rakentanut, sitä todennäköisimmin vierailija myös jättää yhteydenottopyynnön.

Muita esimerkkejä kohderyhmistä voisi olla esimerkiksi yhteistyökumppanit, jotka ovat liian usein unohdettu voimavara yrityksen kasvun kehittämisessä. Saat kyllä varmasti kiinni näistä ajatuksesta.

Ensivaikutelma – Veisitkö asiakkaasi ensitreffeille nettisivuillesi?

Kolmas ja sitäkin tärkeämpi ongelma on ensivaikutelma. Monelta yritykseltä unohtuu, että nettisivut ovat usein potentiaalisen asiakkaasi ensimmäinen kosketus yritykseen ja hän muodostaa sivujen perusteella ensivaikutelman niin palveluista kuin muustakin yrityksen toiminnasta. Kun potentiaalinen asiakas vierailee on verkkosivuillasi, ei kukaan ole selittelemässä miksi sivuilla lukee mitä siellä lukee tai miksi siellä näkyy mitä siellä näkyy. Se on käytännössä sillä hetkellä vierailijalle ainoa totuus yrityksesi toiminnasta.

Nyt kun mietit asiaa tältä kantilta, vetäisitkö esimerkiksi myyntipresentaation yrityksesi toiminnasta pelkästään verkkosivujasi hyödyntäen?

Harva yritys kykenee näin tekemään siten, että esitys on edustava, selkeänä ja looginen ilman turhaa ammattislangia tai kirjoitusvirheitä.

Asiakkaamme kertovat toistuvasti, kuinka heidän omat asiakkaat tai uudet kontaktit kehuvat heidän sivujensa selkeyttä ja viimeistelyä visuaalista ilmettä. Tämä voi olla monesti jopa ratkaiseva tekijä asiakassuhteen syntyyn.

Mitä tulee verkkosivujen ensivaikutelmaan ja edustavuuteen, usein less is more. Monet ajattelevat, että mahdollisimman paljon sisältöä palvelee vierailijaa parhaiten, kun tosiasiassa siihen riittää selkeä ja ytimekäs sisältö, oikein valitut kuvat, looginen rakenne ja viimeistelty ulkoasu sekä järkevästi rakennetut toimintakehotukset. Harva jaksaa enää lukea pitkiä sisältötekstejä, elämmehän kuitenkin videoiden ja kuvien aikakautta.

Näiden lisäksi on hyvä varmistaa, että sivusto toimii mobiililaitteilla, latautuu nopeasti, kuvat latautuvat oikein eikä sisällöissä ole kirjoitusvirheitä.

Mikäli jokin askarruttaa yrityksesi verkkosivujen suhteen tai olet miettinyt sivujen uusimista – älä epäröi ottaa meihin yhteyttä. Vaikkei kauppoja syntyisikään, saat meiltä taatusti arvokasta informaatiota markkinointisi tueksi. Löydät täältä lisätietoa verkkosivut palvelustamme. Voit myös laskea nettisivujen hinnan täältä.

Haluaisitko tietää miten ratkaisimme nämä 3 ongelmaa asiakkaidemme nettisivuilla?

Lataa maksuton case study, jossa kerromme miten ratkaisimme nämä 3 ongelmaa asiakkaidemme nettisivuilla.

Laske nettisivujen hinta

Laskurimme avulla selvität nettisivujen hinnan kätevästi.
Aloita valitsemalla verkkosivujen tyyppi.

Pienyrittäjän nettisivut soveltuvat hyvin aloittavalle tai pienelle, mutta kasvuhakuiselle yritykselle.

Räätälöidyt nettisivut suunnitellaan huolellisesti yrityksen brändin sekä markkinointitarpeiden mukaisesti.

Lataa case study alta!

Syötä tietosi alle, niin lähetämme sinulle 3 esimerkkiä siitä, miten ratkaisimme nämä ongelmat asiakkaillemme.

Kerro meille tarpeestasi!

palaamme sinulle mahdollisimman pian.

Kiinnostaisiko tietää, paljonko nettisivut maksavat?

Laskurimme avulla selvität nettisivujen hinnan kätevästi. Kokeile nyt!