SISÄLTÖ MIIKKAN BLOGI

Vinkit markkinointiin ja liiketoiminnan kehittämiseen!

Mitä on kasvuhakkerointi?

Mitä on kasvuhakkerointi ja kuka on kasvuhakkeri?

Kasvuhakkerointi (englanniksi growth hacking) on käytännössä yrityksen myynnin kasvattamista ja asiakashankinnan tehostamista perinteisestä markkinoinnista poikkeavilla tavoilla. Kasvuhakkeroinnin tavoitteena on eri markkinointikeinoja kokeilemalla etsiä ne tavat, jotka kasvattavat myyntiä ja tehostavat asiakashankintaa mahdollisimman kustannustehokkaasti ja nopeasti. Tehokas kasvuhakkeri kokeilee erilaisilla iteraatioilla useita menetelmiä, mittaa niiden tuottamia tuloksia sekä muuttaa markkinointistrategiaa nopeasti tulosten pohjalta.

Kasvuhakkeroinnista on muodostunut viimeisten vuosien aikana markkinoinnin kuumin termi, mutta harva ymmärtää mitä se oikeasti tarkoittaa. Tässä blogipostauksessa sukellamme kysymyksiin kuten “mitä on kasvuhakkerointi?” ja “mitä kasvuhakkeri tekee?”, sekä käymme läpi menestyneiden kasvuhakkereiden historiallisia kasvuhakkeroinnin esimerkkejä.

Kasvuhakkeroinnilla skaalautuvaa ja nopeaa kasvua

Termin ”growth hacker” kehitti yrittäjä ja start-up sijoittaja Sean Ellis vuonna 2010. Blogipostauksessaan hän kuvaili kasvuhakkeria ”henkilönä, jonka ensisijainen tavoite on kasvu, ja joka arvioi kaikkea tekemäänsä siten, kuinka sillä voisi saavuttaa mahdollisimman skaalautuvaa kasvua.”

10 vuotta myöhemmin, termin määritelmä on kuitenkin hiukan muuttunut. Kasvuhakkeroinin pääasiallisena tarkoituksena on edelleen kasvu, mutta ei kasvu millä tahansa keinoin, vaan ketterin, kustannustehokkain ja nykyaikaisin menetelmin. Kasvuhakkeroinnissa markkinointiin yhdistetään määrätietoisesti designia, psykologiaa ja teknologiaa. Tavoitteena mahdollisimman kustannustehokas ja nopea kasvu.

Vaikka keskiössä on kasvu, hyvä kasvuhakkeri huomioi yrityksen asiakkuuksien elinkaaren tarkoin ja keskittyy potentiaalisten asiakkaiden tavoittamisen lisäksi myös olemassa olevien asiakkuuksien pysyvyyteen, ja näiden ns. elinkaariarvon maksimoimiseen.

Kasvuhakkerilla on keinot niin liikenteen ja tunnettuuden kasvattamiseksi, kävijöiden aktivoimiseksi, tuoton maksimoimiseksi sekä vakioasiakkaiden luomiseksi.

Aluksi kasvuhakkerointi metodeja hyödynsivät erityisesti start-upit, jotka hakivat massiivista kasvua ankaran kilpailun keskellä, onnettoman pienillä budjeteilla. Tehokkaiksi todetut keinot levisivät kuitenkin nopeasti suurempien yritysten käyttöön.

Tyypillinen kasvuhakkeroija keskittyy usein löytämään fiksumpia, kustannustehokkaampia vaihtoehtoja perinteisille markkinointikeinoille. Kalliiden radio-, sanomalehti- ja televisio -mainosten sijaan hyödynnetään esimerkiksi digitaalisia kanavia, sosiaalisia medioita ja tarkoin kohdennettua mainontaa, sekä erilaisia tehostettuja kampanjoita.

Kasvuhakkeroinnin ytimessä on vahvasti analytiikka ja testaus. Mutun sijaan lähestymistä muovataan jatkuvasti ja ketterästi A/B -testauksen pohjalta saavutettuihin tuloksiin nojaten. Analytiikasta voit lukea lisää Google analytics -aiheisesta artikkelistamme klikkaamalla tätä.

Kasvuhakkerin työkalupakki

Hyvän kasvuhakkerin ominaisuuksia on verkkosivujen ja markkinoinnin analytiikan älykäs soveltaminen sekä erityisesti uskallus kokeilla uusia, innovatiivisia ratkaisuja. Kasvuhakkerin työkalupakin on hyvä olla syvä ja laaja, sillä vain mielikuvitus on rajana uusille lisäyksille. Olemme kuitenkin listanneet alle mielestämme kolme kriittisintä taitoa.

01.Orgaanisen näkyvyyden kasvattaminen

Data osoittaa, että 94% hakutulosten klikkauksista menee orgaanisille hakutuloksille ja niistä noin 50% jakautuu ensimmäiselle kolmelle hakutulokselle. Tämän vuoksi erityisosaaminen orgaanisen hakukonenäkyvyyden kehittämisessä, eli hakukoneoptimoinnissa, on kriittistä kasvuhakkerille. Me Sisältö Miikkalla teemme hakukoneoptimointia tuloshakuisesti. Palveluistamme voit lukea lisää hakukoneoptimointi sivultamme.

Kasvuhakkerointi ja seo

Kasvuhakkerit tietävät niksit, miten saada kaikki mehut irti hakukoneoptimointiin käytetystä panoksesta. Näkyvyyttä voidaan kehittää huomattavasti tehokkaammin ja nopeammin hyödyntämällä muun muassa rikastettuja hakutuloksia, sivuston sisäisiä linkitys-strategioita ja hakemalla sijoituksia hakukoneista vähemmän kilpailtujen hakusanojen (ns. long-tail keywords) avulla.

Olemme kirjoittaneet aiemmassa postauksessamme hakukoneoptiminnin hyödyistä. Pääset syventymään hakukoneoptimointiin ja lukemaan lisää sen hyödyistä klikkaamalla tätä.

02.Kyky hyödyntää maksettua mainontaa kustannustehokkaasti

Samalla tavoin kuin hakukoneoptimointi, maksettu mainonta ei itsessään ole uutta tai automaattisesti millään tasolla kustannustehokasta. Lisää somemarkkinoinnin hinnoittelusta voit lukea artikkelistamme ”Facebook mainonnan hinta – mitä FB-mainonta maksaa?”.

Mainonta kasvuhakkerointi kasvua

Monet digitoimistot luovat geneerisiä mainoksia some-kanaviin ilman kasvuhakkeri-mentaliteettia, antaen niiden pyöriä rauhassa ilman mitään tulosten analysointia tai mukautuksia. Tämä lähestymistapa takaa markkinointibudjetin käytön tehottomuuden ja pahimmillaan jopa sen valumisen täysin harakoille.

Sen sijaan että luodaan mainokset ja jätetään ne vain pyörimään “rauhassa”, kasvuhakkeri suunnittelee mainosten taustalle tehokkaan kampanja-kokonaisuuden, jonka tarkoituksena on kerätä mahdollisimman paljon tuotteista tai palveluista kiinnostuneiden ihmisten yhteystietoja tai luoda heille automatisoitu myyntiputki, esimerkiksi sähköpostien avulla. 

Lisäksi kampanjan eri mainoksilla pidetään pieni pelko takapuolessa A/B-testaten erilaisia versioita ja seuraten aktiivisesti mainosten tuottamia tuloksia. Tulosten pohjalta kasvuhakkeri optimoi mainoksia “tulos tai ulos” -mentaliteetilla. Tarkoituksena on löytää aina se parempi versio ja täten pysyä kasvun tiellä.

03.Sosiaalinen media ja sissimarkkinointi

Kasvuhakkeri ymmärtää myös sosiaalisen median, referenssien sekä puskaradion valtavan potentiaalin yrityksen kasvulle.

some-markkinointi sissimarkkinointi kasvuhakkerointi

Esimerkkinä näistä kasvuhakkeri tietää miten verkostoitua strategisesti sosiaalisissa medioissa ja miten brändätä itsensä oikein. Osana soppaa on myös kyky luoda sisältöä, joka pysäyttää silmäparit ja jota on helppo jakaa eteenpäin tavoittaen muuten saavuttamattomissa olevia kuluttajia. Yhtä lailla kasvuhakkeri osaa tehdä suosittelemisesta mahdollisimman matalan kynnyksen toimen jo olemassa oleville asiakkailleen.

“Hakkeri” -loppuliite on muodostunutkin kuvastamaan erityisesti sitä samankaltaista kekseliäisyyttä ja neuvokkuutta, mitä perinteiset “valkohattu-hakkerit” tarvitsevat työtehtävissään.

Muutama historiallinen esimerkki kasvuhakkeroinnista:

  1. AirBnB salli käyttäjien kopioivan ilmoituksensa napin painalluksella suoraan Craigslistiin, mahdollistaen välittömän pääsyn verkkosivun suurelle määrälle käyttäjiä, samalla hyötyen AirBnB:n vuokrausten ja maksujen järjestelmistä ja toiminnallisuuksista. Strategia oli elintärkeä osa AirBnB:n alkuaikojen maineen sekä kävijä- ja asiakaskunnan kasvua.
  2. DropBox niin sanotusti ”pelillistivät” tuotteensa käyttöönottoprosessin tarjoamalla käyttäjille enemmän tallennustilaa, mikäli he yhdistivät DropBox käyttäjänsä Twitter ja Facebook tileihin tai jakoivat informaatiota palvelusta näissä sosiaalisissa medioissa. Strategia oli uskomaton menestys, mikä johti eksponentiaaliseen kasvuun minimaalisella sijoituksella.
  3. Mobiilipankki Monzo ja osakevälittäjä Robinhood hyödynsivät kasvuhakkeroinnissaan tietämystään kuluttajapsykologiasta niin sanotulla ”jonon ohitus” -niksillä. Uudet käyttäjät joutuivat jonottamaan tuotteeseen käsiksi pääsyä, herättäen innostusta ja kiinnostusta palveluun. Tekemällä erilaisia tehtäviä, kuten jakamalla palvelusta sosiaalisessa mediassa, jonottajat pystyivät loikkaamaan toisten edelle, nähden oman sijoituksensa jonossa nousevan reaaliaikaisesti.

Myöhemmin Monzo hyödynsi tätä samaa niksiä vielä jakamalla ns. ”kultaisia lippuja” käyttäjille, joiden avulla nykyiset käyttäjät pystyivät kutsumaan ystäviä tai perheenjäseniä palvelun pariin, skipaten jonon täysin.

Loppujen lopuksi kasvuhakkerointi keinojen löytämisessä ei ole rajana kuin ainoastaan markkinoijan mielikuvitus. Mitä uskaliaammin keinoja kokeillaan, yleensä sitä tehokkaampia keinoja myös löydetään.

Perinteiset markkinoinnin keinot kuten vakuuttavan mainostekstin sekä sisällöntuoton taidot ovat edelleen elintärkeitä. Terminä ”kasvuhakkerointi” kuitenkin keskittyy usein aiemmin mainittuihin teknisiin, innovatiivisiin ja nykyaikaisiin keinoihin luoda liikennettä sekä tehostaa asiakashankintaa. Vuosia sitten harvalta perinteiseltä markkinoijalta löytyi tarvittavaa teknistä osaamista suoriutumaan mainituista tehtävistä, jonka vuoksi näiden taitajalle muodostui erillinen titteli ”kasvuhakkeri”.

Meillä Sisältö Miikkalla on talo täynnä innovatiivisia, ahkeria ja avuliaita kasvuhakkereita, mikäli kaipaat sparrausta yrityksesi digimarkkinointiin ota rohkeasti yhteyttä tästä!

Kasvuhakkerointi esimerkki

Pari kuukautta taaksepäin meidän tiimiä lähestyi täysin uusi salaojaremontteja tekevä yritys, joka koronavirustilanteen vuoksi ei voinut nojautua perinteiseen luukkumyyntiin palveluidensa myynnin starttaamiseksi.

Räätälöimme heille kustannustehokkaan ratkaisun toiminnan aloittamiseksi. Yritykselle suunniteltiin strategisesti kohdennettu mainoskampanja, jonka eri versioita A/B-testattiin ja optimoitiin tulosten pohjalta.

Kampanja johti räjähdysmäiseen kasvuun. Tällä hetkellä kyseinen yritys saa tasaisesti n. 100 liidiä viikossa ja kalenterit ovat täyttyneet jo pitkälle juhannuksen jälkeiseen aikaan.

Kelpaisiko sinullekin 100 liidiä viikossa? Ota yhteyttä, ja aletaan tekemään hakukoneoptimointia tuloshakuisesti sinunkin yrityksellesi.

Verkkokaupan kasvuhakkerointi

Moni unohtaa verkkokaupan perustamisen jälkeen tehdä räväkkää ja kasvua tuottavaa markkinointia. Samat aikaisemmin mainitsemani menetelmät toimivat myös verkkokauppojen markkinoinnissa. Joten jos olet esimerkiksi Woocommerce tai Shopify -verkkokauppias, niin lue vielä kertaalleen artikkeli ja tee muistiinpanoja ja aloita tekemään kasvuhakkerointia. Jos omat eväät tai aika ei riitä, niin autamme mielellämme räjäyttämään verkkokauppasi liikenteen. 

KELPAISIKO YRITYKSELLESI 100 LIIDIÄ VIIKOSSA?

Autamme sinua ja yritystäsi mielellämme kasvuhakkeroinnissa ja verkkokaupan myynnin kasvattamisessa. Varaa kanssamme maksuton konsultaatio klikkaamalla alla olevaa painiketta niin keskustellaan lisää aiheesta.

Usein kysyttyä kasvuhakkeronnista

Kasvuhakkerointi, tai “growth hacking” on markkinointia, jonka ensisijainen tarkoitus on kasvu. Tätä tavoitellaan mahdollisimman innovatiivisin ja tehokkain keinoin, hyödyntäen moderneja kanavia ja A/B-testaten erilaisia keinoja.

Saavuttaakseen kustannustehokasta kasvua, kasvuhakkeri yhdistelee innovatiivisesti markkinointia, designia, psykologiaa nykyaikaisia teknologioita hyödyntäen, nojaten erityisesti analytiikkaan ja A/B-testaukseen.

Monesti kasvuhakkeroinnin kustannukset syntyvät lähinnä maksulliseen mainontaan käytetystä budjetista sekä työhön käytetystä ajasta. Tämä siksi, että kasvuhakkerointi pyrkii löytämään mahdollisimman kustannustehokkaita ratkaisuja kasvun ja myynnin tekemiseksi. Yleensä matka ideasta toteutukseen pyritään pitämään mahdollisimman lyhyenä. 

Vuonna 2010 yrittäjä Sean Ellis kuvaili kasvuhakkeria ensimmäistä kertaa “henkilönä, jonka ensisijainen tavoite on kasvu, joka arvioi kaikkea tekemäänsä perustuen sen vaikutuksiin skaalautuvaan kasvuun.”

Growth hacking tarkoittaa suomeksi kasvuhakkerointia. Kasvuhakkerointi on termi, jota käytetään kuvaamaan erilaisia markkinointitekniikoita, joiden tarkoituksena on auttaa kasvua haluavia yrityksiä saavuttamaan nopeasti kasvutavoitteensa. Vaikka termi on suhteellisen uusi, kasvuhakkerointi on ollut käsitteenä olemassa jo vuosia.

Markkinointi yleisemmällä tasolla on prosessi jota käytetään arvon luomiseen, viestimiseen ja toimittamiseen asiakkaille sekä asiakassuhteiden hoitamiseen yrityksen kannalta hyödyllisellä tavalla. Kasvumarkkinointi taas on markkinoinnin osa-alue, joka keskittyy tiettyjen kasvutavoitteiden saavuttamiseen, kuten uusien käyttäjien hankkimiseen tai tulojen kasvattamiseen. Kasvumarkkinoijat käyttävät dataa ja analytiikkaa keskeisten mittareiden tunnistamiseen ja seurantaan, ja he testaavat ja optimoivat kampanjoita jatkuvasti saavuttaakseen parhaat mahdolliset tulokset. Kun perinteiset markkinoijat saattavat tyytyä vain lisäämään tietoisuutta tai luomaan liidien määrää, kasvumarkkinoijat etsivät aina tapoja muuttaa liidit maksaviksi asiakkaiksi. Lyhyesti sanottuna kasvumarkkinoinnissa on kyse yrityksesi kestävän kasvun edistämisestä.

Laske nettisivujen hinta

Laskurimme avulla selvität nettisivujen hinnan kätevästi.
Aloita valitsemalla verkkosivujen tyyppi.

Pienyrittäjän nettisivut soveltuvat hyvin aloittavalle tai pienelle, mutta kasvuhakuiselle yritykselle.

Räätälöidyt nettisivut suunnitellaan huolellisesti yrityksen brändin sekä markkinointitarpeiden mukaisesti.

Kerro meille tarpeestasi!

Palaamme sinulle pikimmiten.

Soita

WhatsApp

Sähköposti

Lähetä viesti

Ota yhteyttä

Soita

WhatsApp

Sähköposti

Lähetä viesti

Kiinnostaisiko tietää, paljonko nettisivut maksavat?

Laskurimme avulla selvität nettisivujen hinnan kätevästi. Kokeile nyt!