sisältöstrategia

Miksi sisältöstrategia kannattaa tehdä?

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Seuraavassa kirjoituksessa kerron hyvin yksinkertaisten perusasioiden kautta, miksi sisältöstrategia on tärkeässä roolissa, kun tarkoituksena on panostaa yrityksesi verkossa olevaan sisältöön. Jos omatuntosi alkoi kolkuttamaan syystä tai toisesta, hyvä niin. Koska nyt, 2018, on ihan viimeinen aika ottaa liiketoimintasi näkyvyys ja verkon tuomat mahdollisuudet vakavasti.

Moni yritys on valmis palkkaamaan parhaat tekijät ja huipputuottavat myyjät siipiensä alle. Kukapa nyt ei olisi? Kilpailu on todella kovaa, niin työpaikkojen osalta kuin myös työntekijöiden osalta, ja yritykset panostavat koko ajan entistä enemmän työntekijöistä huolehtimiseen. Se on pelkästään hyvä asia.

Miten sitten, jos mietitään verkossa oleva sisältösi yhtenä työntekijöistäsi?

Kuulostaako absurdilta eikö vaan? Niin minustakin ensiksi, mutta mietipä asiaa hetki pidempään. Suurin osa ihmisistä surffaavat netissä jatkuvasti ja pitkin päivää. Aamulla, aamupäivällä, iltapäivälä ja illalla. Kovimmat surffarit jopa yön pikkutunneilla. Luehan eteenpäin, niin selitän.

Puhelin löytää tiensä käteen jo herätyskellon soidessa. Siinä heräillessä selailet sosiaalisen median läpi ja ehkä sähköpostinkin. Sitten aamukahvin keittoon. Sanomalehdet ovat so-last-season. Joten ei muuta kuin puhelin tai tabletti kouraan ja verkkolehdet, blogit tai youtube tulille. Yritykset joilla on mietitty strategia sisällön tuottamiseen ( sisältöstrategia ), ovat todennäköisesti niitä, joiden juttuja myöskin selailet verkosta.

Sitten bussipysäkille. Ehdit nipinnapin bussiin ja edessä olisi 20 minuuttia istumista. Ei muuta, kun puhelin esiin taskusta ja taas sama rumba kunnes päätepysäkki koittaa ja aika kävellä työpaikalle. Työpaikalla heti ensimmäisenä haet toisen kupin kahvia ja mahdollisesti katsot sähköpostiasi. Suurella todennäköisyydellä sähköpostisi on päätynyt fiksujen yritysten sähköpostilistalle ja siellä odottaa työsähköpostin seassa myös toivottavasti hyvin rakennettua ja kohdennettua sisältöä.

Yritykset joilla on hyvin mietitty sisältöstrategia ovat todennäköisesti silmiesi eteen päätyviä juttuja verkossa.

 

Joko huomaat minne hyvä sisältöstrategia voi johtaa?

Työpäivän aikana aikana keskittyminen ajoittain herpaantuu ja selain surffailee (vai oletko se sittenkin sinä?) siellä täällä. Välillä eteen osuu mielenkiintoinen blogiteksti tai resepti, jota voisit kokeilla illalla kotona. Välillä taas eksyt mahdollisen ostajan roolissa jonkin palveluita tai tuotteita tarjoavan yrityksen nettisivuille, ja taas mennään.

Sitten kotimatka. Ensi kerralla, kun olet julkisessa kulkuneuvossa, katsele hetki ympärille. Lähes jokainen matka, jonka junalla tai bussilla matkustan, vähintään 80 % ihmisistä istuu tai seisoo puhelin kourassa. Se ei ole mielestäni millään tavalla hyvä asia, mutta sinun yrittäjänä tai yrityksen markkinoijana tulisi ottaa se hyvinkin vakavasti. Olit sitten rakentamassa henkilökohtaista brändiä tai isomman yrityksen brändiä. Laadukkaalla sisältömarkkinoinnilla varmistat, että sinä näyt silloin kuin kohderyhmäsi on tietoa vailla.

Yksinkertaisesti laitettuna se menee näin

Kaikki sisältö, mitä yrityksestäsi verkkoon työnnät, on käytännössä sinun myyntityöntekijäsi 24 tuntia vuorokaudessa ja 7 päivää viikossa. Ja kyllä, arvasit oikein, myös juhlapyhinä tai silloin, kun olet juhannusmökillä ottamassa helppoa.

Mitä haluan sisällön tuottajana sinulle sanoa, on seuraava. Tee tiimisi kanssa sisältöstrategia, joka helpottaa aktiivisuuttanne eri kanavissa, kuten blogi, sosiaalinen media ja mahdollisesti youtube. Lisäksi, p-a-n-o-s-t-a sisältöösi. Se on sinun tärkeä työntekijäsi muiden tekijöidesi lomassa. Suosittelen aloittamaan sisältösi upgreidaamisen hoitamalla yrityksesi verkkosivut priimakuntoon. Ne ovat yrityksesi käyntikortti!

Jos aikataulut ovat tiukat tai sinulla ei ole mahdollisuutta/resursseja hankkia lisätyökäsiä sisällön rakentamiseen, aloita jostain ja hyödynnä olennaisimmat kanavat. Mielummin yksi tai muutama kanavaa kunnolla kuin kaikki vasemmalla kädellä.

Erilaiset ihmiset pitävät erilaisesta sisällöstä, joten mielestäni kaikki ovat tärkeitä kanavia. Mutta mainittakoon tässä nyt olennaisimpia esimerkiksi sosiaalinen median kavanat, kuten youtube, instagram, facebook ja linkedin, yrityksesi blogi sekä sähköpostimarkkinointi. Kaikki näistä ovat näistä erinomaisia tapoja rakentaa hakukonenäkyvyyttä, luottamusta ja saattaa toimintasi ihmisten tietouteen.

Sosiaalisen median kanssa suosittelen rentoa otetta maustettuna informatiivisella sisällöllä. Pelkät kuvat joulupalloista tai perjantaipullista eivät anna kenellekkään vielä syytä laittaa tiliäsi seurantaan. Muista, että ostaminen on isolta osin tunnelaji. Hyvillä ihmissuhdetaidoilla näitä tunteita on helppo saada ihmisissä aikaan, mutta tekstisisältö onkin sitten toinen juttu.

Kiitos, että luit tänne asti ja toivottavasti sait tästä myös tsemppiä sisältösi päivittämiseen.

Mikäli haluat keskustella enemmän sisältöstrategiasta tai sisältömarkkinoinnin tehostamisesta, laita minulle viestiä alla olevan yhteydenotto lomakkeen kautta tai soita. Autan sinua mielelläni!

Tsemppiä kuluvaan viikkoon,

Miikka

#greatcontentsells

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Miikka

Miikka

Digital Entrepreneur and Business Owner

LIITY UUTISKIRJEEN TILAAJAKSI

Tulet vastaanottamaan ainoastaan arvokasta informaatiota markkinointiin, verkkoliiketoiminnan kasvattamiseen sekä yrittäjyyteen liittyen.