Liidien keruu opas

Liidien keruu opas: Kaikki mitä sinun tulee tietää liidien keräämisestä

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Liidien keruu ja asiakashankinnan tehostaminen ovat varmasti monen yrittäjän ja yrityksen stressin aihe, tai ainakin sen pitäisi olla. Harva yritys pääsee nauttimaan tilanteesta, jossa kysyntää on enemmän kuin tarjontaa.

Kokosimme tähän artikkeliin kokemuksen kautta kertyneitä vinkkejä liidien keruuseen ja asiakashankinnan tehostamiseen. Aloitetaan kuitenkin ensin perusasioista.

Mikä on liidi?

Liidi on mahdollinen asiakas eli prospekti. Liidi on myöskin asiakashankinnan tehostamisen keskiössä. 

Liidejä on erilaisia ja he ovat ostopolun eri vaiheissa. Lähes aina liidejä generoidaan markkinoinnin toimenpiteillä, josta ne siirtyvät myyntitiimin kontaktoitavaksi.

Kylmät liidit: Ovat henkilöitä, jotka eivät ole osoittaneet kiinnostusta yritystä tai sen tarjoamia palveluita kohtaan. Kylmiä liidejä kerätään ja kontaktoidaan, koska heidän voidaan olettaa olevan palvelusi tai tuotteesi tarpeessa. Kylmien liidien kontaktointi vie kuitenkin paljon aikaa ja usein saat myös kylmän vastaanoton, joka ei johda kauppaan.

Lämpimät liidit: Liidi luokitellaan lämpimäksi, mikäli hän on osoittanut tavalla tai toisella olevansa kiinnostunut tuotteestasi tai palvelustasi. Lämmin liidi voidaan luokitella esim. verkkosivuilla suoritettujen toimintojen tai kampanjan yhteydessä jätettyjen yhteystietojen perusteella. Lämpimien liidien kontaktointi on huomattavasti helpompaa ja kaupan klousaaminen todennäköisempää, koska he ovat jo tietoisia sinusta.

Kuumat liidit: Polttaa polttaa! Kuumat liidit tulevat usein suosittelijan kautta ja he ovat jo ostamassa tuotettasi tai palveluasi suositukseen perustuen eli kuumia liidejä ei sinänsä generoida mistään. Kuuma liidi haluaa sinulta jo tarjouksen yhteydessä sopimuksen liitteenä.

Liidigeneroinnin tarkoituksena ei ole johdattaa prospektia kohti suoraa kauppaa, vaan päästä juttusille hänen kanssaan ja määrittää kiinnostuksen sekä arpeen taso jatkotoimenpiteitä varten.

Mielestämme yhdelläkään yrityksellä ei ole varaa kerätä huonolaatuisia liidejä. Keräämällä vain laadukkaita liidejä, pystyt keskittymään vain ja ainoastaan yrityksestäsi kiinnostuneisiin asiakkaisiin. Tähän liittyy myös markkinoinnin sekä verkkosivujen kohdennus, joka on tehtävä erityisesti yrityksesi kohderyhmä silmällä pitäen. Muuten maksat turhia mainos euroja ja asiakashankinnan hinta saattaa nousta päätä huimaaviin lukemiin.

Mitä tarkoittaa asiakashankinta?

Asiakashankinta tarkoittaa yrityksen asiakasmäärän kasvattamisen eteen tehtyä työtä. Tätä voi olla ihan perinteinen kylmämyynti, jossa mennään ovelta ovelle tai soitellaan kylmäpuheluita kylmille liideille, jotka eivät ole oma-aloitteisesti olleet kontaktissa yritykseesi.

Toisaalta asiakashankintaa voidaan tehdä myös digitaalisia kanavia pitkin, esimerkiksi rakentamalla huolellisesti mietittyjä mainoskampanjoita Google-mainonnan tai Some-mainonnan vauhdittamana.

Mitä tarkoittaa asiakashankinnan tehostaminen?

Asiakashankinnan tehostaminen tarkoittaa joukkoa toimenpiteitä, joilla tähdätään yrityksen asiakasmäärän kasvattamiseen. Yleensä synonyymi asiakashankinnan tehostamiselle on liidien keruu.

Asiakashankintaa voidaan tehostaa niin digitaalisia kanavia pitkin erilaisilla mainoskampanjoilla, kuin nostamalla perinteisen kylmäkontaktoinnin volyymia. Molemmissa tavoita on sama, eli enemmän ostavia asiakkaita.

Miksi tehostaa asiakashankintaa?

Tähän on yksi simppeli vastaus: Mikäli mielit lisää kauppaa ja maksavia asiakkaita, tulisi yrityksesi panostaa asiakashankintaan. Liidien keruun automatisointi vapauttaa myös paljon aikaasi siihen olennaiseen, eli liiketoimintasi kehittämiseen ja lämpimille liideille myymiseen.

Me Sisältö Miikkalla teemme liidien keruuta tuloshakuisesti ja tavoitteenamme on aina asiakashankinta kustannuksen minimointi. Voit lukea lisää palvelustamme Liidien keruu palvelusivulta.

Liidien keruun automatisointi toimii kasvumoottorina

Kun liidien keruuta lähdetään automatisoimaan, tavoitteena on tulisi olla kasvumoottorin rakentaminen yritykselle. Parhaimmillaan kasvumoottori toimii pelkkää mainosbudjettia säätelemällä sen mukaan, kuinka paljon yrityksesi tarvitsee liidejä. Sillon kuin kysyntä on muuten hiljaisempaa, tavoittaa digitaaliset kanavat kohderyhmäsi laajemmin pelkästään mainostukseen käytettyä budjettia nostamalla.

Kasvumoottorin rakentamisella vältytään siltä, ettei liiketoiminnan kasvu nojaa pelkkiin satunaisiin sivuston tai sosiaalisen median kautta tuleviin liideihin. Tämä taas mahdollistaa täyden kasvupotentiaalin yrityksellesi.

Lisäksi myyjiesi on paljon mielekkäämpää soitella kylmien liidien sijaan lämpimiä liidejä, jotka osaavat jo odottaa soittoasi. Tämä tekee kaupan teosta asteen helpompaa, jolloin kaupan klousaamisesta tulee poikkeuksen sijaan sääntö.

Monesti tällaisen liidien keruun automatisointiin tähtäävän kasvumoottorin ostaminen palveluna saattaa tuntua kertakustannuksena suurelta. Tosiasia on kuitenkin se, että investointi tulee maksamaan itsensä moninkertaisesti takaisin.

Me pyydämme asiakkaitamme monesti miettimään sitä, kuinka paljon heille maksaa olla keräämättä liidejä ollenkaan ja seisoa näin itse kasvunsa tiellä. Tai kuinka paljon enemmän aikaa prospektointi ja kylmien liidien soittaminen maksaa verrattuna siihen, että liidien keruu automatisoidaan ja soittolistasi rakentuu itsestään.

Keräsimme asiakkaallemme 21 000 liidiä vuoden aikana

Mikäli sinunkin yrityksellesi kelpaisi satoja liidejä kuukaudessa, aloitetaan yrityksellesi sopivan myyntifunnelin suunnittelu jo tänään!

Asiakashankintakanavat – Mistä tavoittelen ja ketä?

Asiakkaita voi tavoitella usealla tavalla: puhelimitse, sähköpostilla, luukku-myynnillä, messuilla ja niin edelleen. Törmäämme usein olettamaan, että asiakashankinnassa enempi on parempi. Toisin sanoen yrittäjällä tai yrityksellä pitäisi olla olla monta erilaista tapaa tehdä asiakashankintaa samanaikaisesti, vaikka resurssit tai raha ovat rajalliset. Näin tehtäessä usein tulokset eivät puhu puolestaan, koska mihinkään tapaan ei panosteta kunnolla. 

Kuten kaikessa, myös tässä less is more. Eli kun pistät paukut yhteen tai kahteen asiakashankintakanavaan ja optimoit ensin ne kunnolla toimiviksi, niin saat varmasti enemmän laadukkaita liidejä ja maksavia asiakkaita, kuin jakamalla energiasi lukuisiin eri tapoihin ja opettelemalla niitä samanaikaisesti.

Me Sisältö Miikkalla käytämme asiakashankintaan ja liidigenerointiin mitattavia, tämän vuosikymmenen keinoja, joista voit lukea seuraavaksi, kun esittelemme digitaalisia asiakashankintakanavia. Se mistä juuri sinun yrityksen kannattaa aloittaa, riippuu paljon toimialastasi ja siitä millaisia asiakkaita etsit.

SOME-mainonta

Sosiaalisessa mediassa pyörii pelkästään Suomessa päivittäin miljoonia ihmisiä. Näiden ihmisten joukossa on varmasti yrityksesi tarjoamista tuotteista ja palveluista kiinnostuneita asiakkaita. Kokemuksemme mukaan sosiaalisen median voima aliarvioidaan liian usein, kun mietitään miten asiakashankintaa voitaisiin lähteä tehostamaan digitaalisia kanavia pitkin.

Esimerkiksi Facebook-mainonta ja Instagram-mainonta ovat oiva tapa tavoitella liidejä isolla volyymilla. Molemmat näistä kanavista hyödyntävät samaa Facebook Business Manager -mainostyökalua. Voimme luvata, että suunnittelemalla mielenkiintoisen kampanjan ja sen jatkeeksi peukalon pysäyttävät mainokset, liidejä alkaa kertymään jopa satoja kuukaudessa. 

Sosiaalisen median kautta mainostaminen on todella kustannustehokas tapa kerätä liidejä, koska siellä pystyt kohdistamaan mainokset erittäin tarkasti. Mikäli markkinointibudjettisi ei ole hirveän suuri, ota Instagram- ja Facebook-mainokset kokeiluun, sillä siellä saat suhteellisen pienellä rahalla ison näkyvyyden ja alhaiset klikkihinnat.

Voit käydä lukemassa lisää Facebook mainonnasta artikkelistamme “Facebook mainonnan hinta – mitä FB-mainonta maksaa?”.

Vaikka sosiaalisesta mediasta tulleet liidit eivät kaikki olisikaan lämpimiä, saat sieltä kuitenkin valtavasti kontakteja markkinointikoneistoosi. Näin voit suunnata sisään tulleille kontakteille jatkomarkkinointia, jotta pysyt heidän mielessä ja heistä tulisi tulevaisuudessa asiakkaitasi.

Google Ads -mainonta

Fun fact: Pelkästään Suomessa tehdään 30 miljoonaa hakua päivittäin.

Maksetulla Google-mainonnalla saat tuotteesi ja palvelusi tuhansien ihmisten nähtäville ja pystyt tavoittelemaan asiakkaita, joilla on jo ostohousut jalassa. Googlessa kaikki perustuu hakusanoihin ja niiden optimointiin.

Google-mainontaa tehtäessä mainokset kannattaa optimoida hakusanoille, joilla asiakas on jo mahdollisimman pitkällä ostoprosessissa. Yksi simppeli esimerkki on  tärkeimmän hakusanasi eteen sanan “hinta” tai “paikkakunta” lisääminen. Näin rajaat automaattisesti pois pelkät informaation etsijät.

Googlessa pyörii myös paljon informaation etsijöitä, joka on hyvä pitää mielessä Google Ads -mainontaa tehtäessä. Harvalla yrityksellä on varaa tai halua kuluttaa mainoseuroja tällaisiin henkilöihin.

Optimoi Google mainosten otsikot ja kuvaukset

Mainoksen otsikolla ja lyhyellä kuvauksella on myös paljon merkitystä. Klikkauksen todennäköisyys kasvaa, kun haun tehnyt henkilö näkee heti, että mainoksesi vastaa siihen mitä hän on vailla ja mistä sivustollasi on kyse.

Google Ads on tehokas kanava lämpimän liikenteen tavoitteluun. Vaikka klikkihinnat ja asiakashankinnan kustannus on Facebookkia kalliimpi, kannattaa Google-mainonnalle antaa mahdollisuus, mikäli lompakkosi nyörit antavat myöden. 

Hakukoneoptimointi

Jo yhdellä oikealla hakusanalla voit tehdä miljoonalla eurolla kauppaa. Houkuttelevaa, eikö? 

Hakukoneoptimoinnilla on suurempi merkitys kuin uskotkaan. Keskimäärin noin 70% ihmisistä ohittavat mainokset ja siirtyvät suoraan orgaanisiin hakutuloksiin. Tämä tarkoittaa sitä, että jos et löydy orgaanisista tuloksista ensimmäiseltä sivulta, menetät todennäköisesti paljon asiakkaita kilpailijoillesi. 

Lisäksi jo saavutetut hakukonesijoitukset eivät vaadi samalla tavalla mainosbudjettia kuin mainokset. Näin ollen niitä ei ota kukaan sinulta pois vaikka lopettaisit mainonnan.

Kuten yllä jo mainitsin, suomessa tehdään miljoonia Google-hakuja päivässä. Mikäli haluat kääntää pelkät informaation etsijät kaupaksi, sinun tulee rakentaa sivustosi myynti edellä. Rakenna sivustosi siis niin, että sivusto itsessään toimii asiakkaalle polkuna asettamaasi konversiopisteeseen, tarjouksen pyytämiseen. Näin asiakas päätyy kuin itsestään informaation etsijästä yrityksesi liidiksi tai jopa maksavaksi asiakkaaksi.

Mikäli kaipaat apua hakukoneoptimoinnin kanssa, me voimme auttaa!

Voit lukea lisää hakukoneoptimointi palvelustamme täältä

Vaihtoehtoisesti voit olla meihin suoraan yhteydessä alta.

Hakukoneoptimoitu sivusto saa aurinkopaikan

Hakukoneoptimointi mahdollistaa hyvän orgaanisen näkyvyyden eli paikan auringossa, josta sinun ei tarvitse maksaa mitään.

Kuten aiemmin sanottu, tutkimusten mukaan yli 70% selaajista skippaa mainokset. Tästä johtuen on tärkeää näkyä Google-haun yläosassa orgaanisesti. Optimoimalla sivustosi Googlen tekoälylle helpommin tulkittavaksi, Google nostaa sivustoasi luonnollisesti ylöspäin.

Hakukoneoptimointi on usein aliarvostettu keino asiakashankinnassa. Voimme kuitenkin kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa, että sillä voidaan saavuttaa huipputuloksia niin sivustoliikenteen kasvattamisessa kuin asiakkaiden hankinnassa.

Hakukoneoptimointi on erityisen merkityksellistä silloin, kun et käytä maksettua mainontaa. Mainoksen tuoma näkyvyys päättyy siihen hetkeen, kun laitat sen tauolle. Hyvin tehdyllä hakukoneoptimoinnilla saavutettua orgaanista näkyvyyttä kukaan ei voi viedä sinulta pois.

Olemme kirjoittaneet hakukoneoptimoinnista aiemmassa blogissamme. Mikäli haluat syväluotaavamman katsauksen aiheeseen, lue artikkelimme Hakukoneoptimoinnin perusteet.

Yhteenveto: Miten saan tehostettua liidien keruuta?

Tämän artikkelin lopuksi haluamme jakaa teille meidän kolme kovinta vinkkiä liidien keruun tehostamiseen. Kokeile ainakin seuraavia asioita:

    1. Harkitse tarkkaan, keneen mainoseurosi käytät
      Älä tavoittele kaikkia, vaan kohdista mainoksesi ja viestintäsi tärkeimmälle kohdeyleisöllesi. Rakenna mainos niin, että se lähtökohtaisesti kolahtaa vain kohderyhmääsi. Näin säästät markkinointikuluissa ja saat laadukkaampia liidejä.
    2. Suunnittele peukalon pysäyttävät mainokset kampanjallesi
      Etenkin sosiaalisen median mainonnassa on tärkeää osata suunnitella hyvän kampanjan jatkeeksi peukalonpysäyttävät mainokset, jotta erotut massasta. Geneerinen mainos ei vain tule toimimaan ja se on hyvä pitää mielessä.
    3. Käytä referenssejä mainonnassasi
      Samaistuttavat tarinat auttavat palveluasi harkitsevia tekemään ostopäätöksen nopeammin.

Olemme koonneet viisi tehokkainta vinkkiämme liidien keruu aiheiseen oppaaseemme.

Mikäli haluat tietää lisää asiakashankinnan tehostamisesta, voit ladata “Viisi vinkkiä liidien keruun tehostamiseksi” -oppaamme tästä. Hyviä lukuhetkiä!

Usein kysyttyä liidien keruusta

Liidi on palvelustasi tai tuotteestasi kiinnostunut henkilö. Liidi voi olla lämmin tai kylmä. Kylmä liidi ei yleensä tiedä sinusta tai koe välttämättä heti tarvetta palvelullesi. Lämmin liidi on taas usein ostoaikeissa ja kiinnostunut sinusta palveluntarjoajana. Jättämällä yhteystiedot liidi osoittaa olevansa kiinnostunut tuotteestasi tai palvelustasi.

Liidien keräämiseen ei ole yhtä oikeaa tapaa, mutta osa on tehokkaampia kuin toiset.
Se, miten keräät liidejä, vaikuttaa luonnollisesti kustannuksiin. Tehokkainta liidien keruu on rakentamalla yritykselle selkeä liidien keruu funneli, joka mahdollistaa liidien keruun automatisoinnin.

Me veloitamme myyntifunnelin rakentamisesta yleensä kiinteän 4500€ tai sopimuksen mukaan. Mainoskampanjan hallinnoinnista veloitamme alkaen alk. 600€/kk. Tähän lisäksi asiakkaan tulee vielä itse määrittää mainosbudjetti kuukausitasolla.

Lämmin liidi on henkilö, joka on jo tietoinen sinusta, on kiinnostunut palveluistasi ja osaa odottaa yhteydenottoasi tai on itse ollut sinuun yhteydessä.

Kylmällä liidillä ei ole välttämättä vielä tietoa sinusta. Usein kylmälle liidille tarvitsee luoda tarve palveluillesi.

Asiakashankintaa ovat ne toimet, joilla pyritään kasvattamaan yrityksen asiakasmäärää. Asiakashankintaa voi tehdä perinteisesti kylmämyyntinä eli esim. vierailemalla paikan päällä tai soittamalla läpi kylmiä liidejä, eli henkilöitä jotka eivät tiedä palveluistasi tai ole osoittanut proaktiivista tarvetta palveluillesi.

Toinen tapa on tehdä asiakashankintaa digitaalisia kanavia pitkin rakentamalla kohdennettuja mainoskampanjoita esimerkiksi Googleen tai sosiaaliseen mediaan.

Jokaisen kasvuhaluisen yrityksen kannattaisi automatisoida liidien keruu. Se helpottaa myyjien työtä ja toimii yrityksesi kasvumoottorina.

Kun liidien keruu automatisoidaan ja optimoidaan hyvin, voidaan sitä kautta parhaimmillaan säädellä asiakasmäärää pelkästään sillä, kuinka paljon mainosbudjettia per viikko tai kuukausi käytetään.

Tässä kolme tärkeintä ominaispiirrettä yritykselle, joka miettii liidien keruun automatisointia:

  1. Sinulta löytyy resurssit kontaktointiin.
  2. Haluat klousata kaupat nopeammin.
  3. Et halua soitella pelkille kylmille liideille.

Syötä yhteystietosi alle, niin me tehdään sinulle ILMAINEN SEO-analyysi (arvo 249€ + alv).

* Palaamme sinulle 48 tunnin kuluessa valmiin analyysin kanssa.

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Kiia Riuttula

Kiia Riuttula

Syötä yhteystietosi alle, niin me tehdään
sinulle ILMAINEN SEO-analyysi (arvo 249€ + alv)

* Palaamme sinulle 48 tunnin kuluessa valmiin analyysin kanssa.

Tilaa ILMAINEN SEO-analyysi!

(arvo 195€ + alv)

Hei! Haluaisitko saada täysin ILMAISEN SEO-analyysin verkkosivuistasi?

(arvo 195€ + alv)

Ota rohkeasti yhteyttä!

Soita tai laita viestiä, me autamme sinua mielellämme!​

Syötä yhteystietosi alle, niin lähetämme sinulle ilmaisen oppaamme: “Viisi vinkkiä liidien keruun tehostamiseksi”

Syötä yhteystietosi alle, niin me tehdään sinulle ILMAINEN SEO-analyysi (arvo 249€ + alv).

* Palaamme sinulle 48 tunnin kuluessa valmiin analyysin kanssa.

Kiinnostaisiko tietää, kuinka paljon nettisivut maksavat?

Laskurimme avulla selvität nettisivujen hinnan kätevästi. Kokeile nyt!