seo-1210158_1280

Hakukoneoptimoinnin perusteet – 4 yksinkertaista askelta kohti hakutulosten kärkeä

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Tämä hakukoneoptimointiopas käy läpi hakukoneoptimoinnin perusteet yksinkertaisten esimerkkien ja käytännön ohjeiden kautta. Oppaan tarkoituksena on auttaa sinua parantamaan nettisivujesi tuottavuutta askel kerrallaan, hakukoneoptimoinnin keinoin.

Mitä on hakukoneoptimointi ja miksi se on tärkeää?

Hakukoneoptimointi on suurella todennäköisyydellä jo entuudestaan tuttu käsite sinulle. Koska kertaus on opintojen äiti: hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan toimenpiteitä, joiden avulla pyritään saamaan haluttu verkkosivu näkymään hakukonetulosten kärkisijoilla ja sitä kautta saada mahdollisimman paljon kävijöitä kyseiselle sivustolle.

Mutta miksi on tärkeää olla hakutulosten kärjessä?

Tutkimusten mukaan haun tehneet henkilöt klikkaavat hakutuloksia seuraavanlaisen jakauman mukaisesti:

Kuvitellaan, että 5000 henkilöä tekee kuukausittain Google-haun sanalla “polkupyörä”. Kuinka monta klikkiä eli sivukatselua kukin hakutulos keskimäärin saa?

  1. hakutulos ~ 1500 kävijää/kk
  2. hakutulos ~ 700 kävijää/kk
  3. hakutulos ~ 500 kävijää/kk
  4. hakutulos ~ 350 kävijää/kk
  5. hakutulos ~ 250 kävijää/kk
  6. jne.

Mietitään seuraavaksi eroa vuositasolla, kuukausitason sijaan. Siinä missä ensimmäisenä hakutuloksissa näkyvä sivusto kerää sivuilleen 18 000 kävijää vuodessa, esimerkiksi viidentenä näkyvä sivusto saa ainoastaan 3 000 kävijää. Eroa kertyy siis vuositasolla jopa 15 000 potentiaalisen ostajan verran.

Jos esimerkiksi joka 100. kävijä ostaa 200€ maksavan pyörän, ero rahana mitattuna on 30 000€.

Paalupaikka Googlen hakutuloksissa tarkoittaa siis paitsi paikkaa auringossa, myös huomattavan määrän enemmän euroja kirstun pohjalla.

Miten parantaa sivuston sijoitusta Googlessa?

Lienee tässä vaiheessa jo aika selvää, että hakutulosten kärkisijojen havittelu on vähintäänkin tavoittelemisen arvoista. Siirrytään nyt itse asian ytimeen, eli miten pääset palkintopallisijoille Googlessa?

Sivuston omistajana sinun tulee muistaa, että hakukoneoptimointia tehdessäsi työskentelet kahdelle eri asiakkaalle – sekä ihmislukijoillesi että Googlelle. Ihmisasiakas on helppo ymmärtää käsitteenä ja ehkä saatatkin jo keksiä, millaisia asioita sinun tulisi huomioida.

Mutta miksi myös Google tulee mieltää asiakkaaksi?

Ajattele Google asiakaspalvelijana. Tai itse asiassa joukkona asiakaspalvelijarobotteja. Heidän tehtävänsä on tarjota asiakkaalleen, eli haun tehneelle henkilölle, mahdollisimman hyvä asiakaskokemus.

Potentiaalisen ihmisasiakkaan ja asiakaspalvelijarobottien yhtäaikainen miellyttäminen voi äkkiseltään kuulostaa aika vaativalle tehtävälle. Sitä se ehkä paikoin onkin.

Helpotetaan asian ymmärtämistä jakamalla hakukoneoptimointi neljään peruspilariin:

  • Sivuston relevantti ja korkealaatuinen sisältö
  • Sivuston käyttäjäkokemus ihmisen näkökulmasta
  • Sivuston käyttäjäkokemus ”asiakaspalvelijarobottien” näkökulmasta
  • Sivustosi maine ja referenssit

Lähdetään tarkastelemaan näitä peruspilareita yksitellen. Mietitään samalla käytännön toimia, joilla voimme edesauttaa sivustomme suositeltavuutta Googlen ”silmissä”.

Ennen kuin aloitamme, tahdomme vielä korostaa, että pitämällä huolen seuraavasta neljästä eri osa-alueesta, olet edellä jo suurinta osaa nettisivujen omistajista. Hyvin harvoilla on edes nämä 4 peruselementtiä kunnossa.

Askel 1 – Varmista sivustosi korkealaatuinen ja relevantti sisältö

Ensimmäisenä tehtävänäsi on ottaa selvää millaisia hakuja potentiaaliset asiakkaasi tekevät. Tätä vaihetta kutsutaan avainsanatutkimukseksi. Olemme kirjoittaneet aiheesta erillisen blogipostauksen, jonka löydät täältä: https://sisaltomiikka.fi/avainsanatutkimus-on-laadukkaan-hakukoneoptimoinnin-perusta/

Nopeasti kiteytettynä, avainsanatutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä sanoja ja sanayhdistelmiä ihmiset käyttävät hakiessaan yrityksesi tuotteita tai palveluita Googlesta. Työvaiheena avainsanatutkimus on helppo, mutta työläs.

Avainsanatutkimukseen kannattaa todella panostaa, sillä se toimii kaiken tulevan optimointisi pohjana.

Kun olet tehnyt avainsanatutkimuksen huolellisesti ja löytänyt korkean potentiaalin omaavia hakusanoja, kirjoita avainsanojen mukaan laadukkaita tekstejä nettisivuillesi. Tekstit voivat olla esimerkiksi blogitekstejä tai laajempia tuote- ja palvelukuvauksia ns. laskeutumissivun muodossa. 

Pyri kirjoittamaan tekstit mahdollisimman mukaansatempaavasti, jotta sivuillesi päätyvät henkilöt viettäisivät mahdollisimman paljon aikaa tuotostesi parissa.

Miksikö?

Pitkään sivuillasi viihtynyt henkilö on Googlelle signaali onnistuneesta suosittelusta. Käänteisesti ajatellen, melkein saman tien hakukoneeseen palannut henkilö taas viestii Googlelle, ettei sivustoa olisi kannattanut suositella, koska hakija ei siellä viihtynyt.

Kannattaa myös muistaa seuraavat helpot vinkit:

  1. Linkitä esimerkiksi blogitekstejä yhteen. Ohjaa lukija neulontaohjeista langan valintaa koskevaan artikkeliin jne. Näin sivustosi palvelee paremmin vierailijaa. Samaan aikaan sisäiset linkit myös viestivät Googlelle, mitkä ovat sivustosi tärkeimmät sivut, mikä taas auttaa sitä hahmottamaan sivustorakennettasi paremmin.
  1. Kannusta vierailijoitasi jakamaan ja kommentoimaan sivustosi sisältöä sekä liittymään sähköpostilistallesi. Sitouttamalla vierailijan, viestit Googlelle, että sivustosi suosittelu oli hyvä veto ja Google jatkaa vierailijoiden ohjaamista sivuillesi entistäkin tarmokkaammin.

Näillä ohjeilla pääset jo hyvin alkuun matkallasi kohti hakukonetulosten kuuminta kärkeä. Tulemme tulevissa blogipostauksissa kattamaan sisältöstrategioita tarkemmin, mutta mikäli haluat keskustella aiheesta jo aiemmin, voit laittaa meille viestiä osoitteeseen info@sisaltomiikka.fi.

Askel 2 – Varmista miellyttävä ja houkutteleva kokonaisuus ihmisvierailijoille

Koska Google arvostaa yli kaiken asiakaskokemusta, he monitoroivat tarkkaan ihmisten toimintaa sivuillasi. Mikä muu vaikuttaa ihmisten viihtyvyyteen sivuillasi kuin juuri heitä varten räätälöity blogiteksti tai laadukas keskustelu blogipostauksen kommenttikentässä?

Tarkastellaan ensiksi, millainen käyttäjäkokemus sivuillesi saapuvaa henkilöä odottaa. Asetu hänen kenkiinsä ja katso sivustoasi. Mieti, pystytkö vastaamaan kaikkiin seuraaviin kysymyksiin ”kyllä”. Mikäli et, niin tiedät heti mitä sinun pitää korjata.

  1. Ovatko sivustosi tekstit selkeitä? Nauttisitko itse lukemisesta, jos esimerkiksi fontti on liian tiheää tai teksti on muuten vain huonosti aseteltu? Varmista siis, että sivustosi tekstit ovat helposti luettavissa. Tarvittaessa kannattaa kääntyä jonkun puolueettoman henkilön puoleen.
  2. Onko sivustosi siisti ja selkeä vai onko se täynnä vilkkuvia mainoksia ja bannereita? Tuskin itsekään viihdyt sivuilla, jossa koko ajan jokin ponnahdusikkuna tai banneri hyppii silmillesi, häiriten sinua kun yrität ratkaista ongelmaasi esim. artikkelia lukemalla. Ponnahdusikkunat yms. ovat tehokkaita ja suositeltavia, mutta kuten hajuvettä, käytä niitä harkiten.
  3. Toimiiko sivustosi vähintään kiitettävästi myös mobiililaitteilla? Nykyään jopa 60% hakukoneliikenteestä on mobiililaitteista. Pidä siis huoli, että Google voi suositella sivua myös mobiiliystävällisenä vaihtoehtona. Mikäli et ole varma, niin testaa sivustosi Googlen työkalulla: https://search.google.com/test/mobile-friendly.

Varmista sivustosi houkuttelevuus myös hakukoneissa

Google näyttää hakutuloksissaan sivustosta niin sanotun meta-otsikon sekä meta-kuvauksen. Nämä molemmat ovat hyvin oleellisia paitsi Googlen robottien, myös potentiaalisten sivustovierailijoiden silmissä. Mistä käytännössä on siis kyse?

Metaotsikko ja -kuvaus Googlessa

Meta-otsikko itsessään ei näy sivuillasi missään. Se on sivusi nimi hakukoneissa, minkä lisäksi se näkyy myös selaimen välilehdissä. Meta-otsikon pituus on syytä pitää alle 60-merkkisenä.

Ennen kaikkea meta-otsikko antaa sinulle mahdollisuuden esittää avainsanasi siinä muodossa, että se houkuttelee haun tehnyttä henkilöä klikkaamaan juuri sinun sivuasi.

Myös meta-kuvaus on syytä pitää mielessä. Se ei ole välttämättä yhtä tärkeä osa robotteja varten tehtyä hakukoneoptimointia, mutta se tarjoaa sinulle noin 155 merkin verran tilaa vakuuttaa haun tehnyt henkilö klikkaamaan sinun sivusi auki.

Vai kumpaa hakutulosta sinä klikkaisit?

Johannan Kuvaamo
Etusivu – Yritys – Ota yhteyttä – Laskutustiedot – Osoite Katutie 11, 00100 Helsinki – Facebook – Instagram – Twitter…

Vai ehkä tätä:

Johannan Kuvaamo | Valokuvat sinulle tärkeistä hetkistä 30 vuoden kokemuksella
Johanna on ammattivalokuvaaja yli 30 vuoden kokemuksella. Johannan erityisosaamista ovat ylioppilas- ja hääkuvaukset. Ota yhteyttä soittamalla 044333333…

Askel 3 – Hurmaa myös Googlen robottiarmeija

Nauttiaksesi Googlen sinulle luomasta vakaasta ja runsaslukuisesta asiakasvirrasta, sinun tulee myös pystyä hurmaamaan Googlen robottiarmeija. Mutta kuinka hurmata joukko robotteja?

Erilaista se on kuin ihmisen hurmaaminen. Monin paikoin ihmismäisellä ajattelulla päästään kuitenkin jo komeasti eteenpäin. Lähdetään jälleen palastelemaan asiaa kohta kohdalta:

Käytä lyhyitä ja kuvaavia verkko-osoitteita

Jos sinä olisit Googlen robotti, kumpaa vaihtoehtoa suosittelisit ensisijaisesti henkilölle, joka on tehnyt haun termillä “japaninpystykorva”?

1) www.koiradomain.fi/836w9sjs8ys47849893830290930n.asp

2) www.koirainfo.fi/millainen-koira-on-japaninpystykorva

Uskoisin, että sinäkin päätyisit vaihtoehtoon numero 2, ihan kuten Googlekin. Pidä siis huoli siitä, että sivustosi verkko-osoitteet ovat kunnossa. Mikäli käytät WordPressiä sivustosi pyörittämiseen, parhaat työkalut verkko-osoitteen muokkaamiseen ovat Yoast SEO ja Rank Math. Suosittelemme jommankumman asentamista muutenkin, sillä kyseiset työkalut ovat huikea apu etenkin aloitteleville hakukoneoptimoijille. 

Varmista, että käytät otsikoita ja alaotsikoita loogisesti

Otsikot arvotetaan asteikolla H1-H6. H tarkoittaa otsikkoa (header) ja numerot 1 ja 6 välillä kertovat, kuinka korkeasta prioriteetista on kyse, 1 ollessa korkein arvo. Käydään asiaa tarkemmin läpi esimerkin kautta.

Miten robotit osaavat erotella otsikoiden erilaiset arvot?

Tässä vaiheessa sukelletaan hieman syvemmälle koodirivien sekaan. Roboteille on todella tärkeää erotella, mikä on sivustosi ”the deal” ja mitkä sivustosi osat tukevat tätä rakennetta. Sivuston hierarkia määräytyy otsikoiden prioriteettien mukaan.

Kuvitellaan, että sivustosi kertoo Helsingin ravintoloista. Koska pääotsikon tulee sisältää avainsanasi, voisi H1-otsikko olla esim. ”Helsingin parhaat ravintolat”.

Otsikkohierarkiasi voisi näyttää täten kutakuinkin tältä:

  • H1: Helsingin parhaat ravintolat
    • H2: Helsingin kalaravintolat
      • H3: Lohi ja Keitto
      • H3: Ravintola Suomu
    • H2: Helsingin vegeravintolat
      • H3: Tofuituravintola
      • H3: Ravintola Viheriö
      • H3: Hotelliravintola Vegetarian Heaven
    • H2: Helsingin Top 3 ravintolat
      • H3: Pottu ja Muussi
      • H3: Grill It Like It’s Hot
      • H3: BBQ Vaja
    • H2: Yhteenveto Helsingin parhaista ravintoloista

Selkeän rakenteen avulla Googlen robotit voivat helposti luokitella sisältösi ja suositella sitä lukijoille. 

Optimoi sivustosi kuvat

Kuvat sivustoilla elävöittävät sivua ja tekevät sen selaamisesta mieluisampaa ihmisille. Roboteille tilanne voi olla täysin päinvastainen, mikäli unohdat seuraavat asiat:

  • Muokkaa kuvien kokoa TinyPNG-ohjelmalla, jotta ne ovat kevyempiä avata.
  • Lisää kuvillesi kuvaava alt-attribuutti, kuten alt=”kermainen lohikeitto”.

WordPressillä lisäät kuvallesi Alternative Textin, joka ajaa saman asian.

Varmista, että verkkosivustosi latautuu nopeasti

Selailetko mieluummin sivuja, jotka latautuvat silmän räpäyksessä, kuin sellaisia, joiden latautuessa ehdit keittää kahvit? Niin mekin.

Itse asiassa, tutkimusten mukaan jopa 40% ihmisistä poistuu sivuilta, joiden latauksessa kestää yli 3 sekuntia.

Miksi siis robotti suosittelisi edes hidasta sivua kellekään?

Pidä siis huoli, että sivustosi latautuu nopeasti. Voit testata sivustosi nopeuden ilmaiseksi esimerkiksi GTMetrixin avulla. Samalla näet, mikä sivuillasi hidastelee. Jos tarvitset tulkinta-apuja, niin lähetä meille tuloksesi PDF-muodossa osoitteeseen info@sisaltomiikka.fi

Asenna SSL-varmenne

Kun olet sivustollasi, löytyykö selainriviltä riippulukko ennen verkko-osoitettasi?

Jos riippulukko löytyy, niin asia kunnossa ja voit huokaista tämän rastin kohdalla.

Riippulukko kertoo sivuston SSL-varmenteen olevan kunnossa. Kyseinen varmenne on yksi merkittävimmistä luottamustekijöistä Googlelle. Lisäksi se vaikuttaa positiivisesti esimerkiksi sivujesi latautumisaikaan.

Samaan aikaan sen käyttämättä jättäminen voi olla myös tietoturvariski, etenkin jos sivullasi ollaan tekemisissä rahan kanssa tai siellä täytetään lomakkeita.

Mikset siis laittaisi asiaa kuntoon? Saat hankittua sertifikaatin ilmaiseksi esim. https://letsencrypt.org/ kautta.

Askel 4 – Pidä huolta suosittelijoistasi

Suosittelu, siinäpä vasta voimakas tapa saada joku varmistumaan tuotteen tai palvelun laadusta. Tämä koskee sekä ihmisiä että robotteja. Itse asiassa Google on myöntänyt, että sivustolle ohjaavat ulkoiset linkit ovat kolmen tärkeimmän tekijän joukossa sivuston laatua arvioidessa.

Miten saadaan suosituksia nettisivuillesi?

Linkkien luomista varten on olemassa useita eri taktiikoita, toiset laillisia ja suotavia, kun taas toiset… No, vähemmän suotavia.

Katamme tätä aihetta myös toisessa, syvemmin hakukoneoptimointiin suuntautuvassa artikkelissa, jonka löydät täältä. Joka tapauksessa, sivustollesi johtavat linkit toisilla sivuilla indikoivat roboteille, että sivustollasi on jotain hyödyllistä – eihän sinne muuten kukaan sivustonomistajakaan ehdottaisi vierailijoitaan menemään.

Jotta saat sivustollesi laadukkaita ja suotavia linkityksiä, tarvitset a) rahaa tai b) aikaa.

Vaihtoehdossa A, ostat linkkejä toisilta sivuilta, joilla on enemmän auktoriteettia ja kävijöitä kuin sinun sivuillasi. Vaihtoehdossa B, voit esimerkiksi kirjoittaa blogitekstejä toiselle sivustolle linkkiä vastaan.

Linkkien rakentamiselle ja ostamiselle on syytä varata aikaa toistuvasti, sillä niitä ei ihan itsestään synny, ainakaan pienemmille sivustoille. Onkin hyvä, että laadit itsellesi toimintasuunnitelman linkkivarastosi kasvattamiseksi.

Yhteenveto hakukoneoptimoinnin perusteista

Hakukoneoptimointi on kokonaisuudessaan pitkä ja työläs prosessi. Laadukkaasti toteutettuna se kuitenkin kantaa hedelmää vielä pitkään työnteon jälkeen, joten siihen on syytä todella panostaa. Kukapa ei haluaisi sivuilleen tuhansia ilmaisia “lisäkävijöitä”?

Toteuttaessasi hakukoneoptimointia, pidä mielessä hakukoneoptimoinnin perusteet:

  1. Etsi relevantteja ja potentiaalisia avainsanoja 
  2. Optimoi sivuston käyttäjäkokemus
  3. Optimoi robottien kokemus
  4. Kerää “suosittelijoita”

Ajan myötä näiden prosessien toistaminen auttaa sinua kasvattamaan sivustosi auktoriteettia, mikä taas antaa sinulle mahdollisuuden päästä kovemmin kilpailtujen hakusanojen kärkisijoille.

Tuntuuko, että tarvitset lisäkonsultointia tai apua? Ota yhteyttä meihin klikkaamalla tästä.

Syötä yhteystietosi alle, niin me tehdään sinulle ILMAINEN

SEO-analyysi (arvo 195€ + alv).

* Palaamme sinulle 48 tunnin kuluessa valmiin analyysin kanssa.

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Syötä yhteystietosi alle, niin me tehdään sinulle ILMAINEN
SEO-analyysi (arvo 195€ + alv).

* Palaamme sinulle 48 tunnin kuluessa valmiin analyysin kanssa.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tuomas Mäkelä

Tuomas Mäkelä

Tilaa ILMAINEN SEO-analyysi!

(arvo 195€ + alv)

Hei! Haluaisitko saada täysin ILMAISEN SEO-analyysin verkkosivuistasi?

(arvo 195€ + alv)

JÄTÄ YHTEYSTIETOSI, PALAAN TARJOUKSEN MERKEISSÄ 24 TUNNIN KULUESSA.

Oletko valmis päivittämään näkyvyytesi uuteen uskoon?

Syötä yhteystietosi alle, niin me tehdään sinulle ILMAINEN SEO-analyysi (arvo 195€ + alv).

* Palaamme sinulle 48 tunnin kuluessa valmiin analyysin kanssa.