iPad Google hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnin hyödyt – Mitä hyötyä on Google-näkyvyydestä?

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Verkossa voi saada näkyvyyttä monin eri keinoin. Toiset tykkää kasvattaa sosiaalisen median seuraajakuntaa, toiset taas käyttää rahaa mainoksiin ja toiset ovat valmiita tekemään kaikkensa saadakseen yrityksensä sivut Googlen kärkisijoille ja vieläpä pysymään ne siellä.

Kaikki näistä ovat hyviä keinoja kasvattaa yrityksesi ja brändisi näkyvyyttä, mutta toki kaikissa näissä on myös huomioitavaa. Monesti varsinkin liiketoimintaa aloittelevalla henkilöllä tai rajallisella kassalla toimivalla voi olla haastavaa pysyä mukana mainonnan hintojen perässä. Kovasti kilpailluilla aloilla ne saattavat olla hyvinkin korkeita, kun taas vähemmän kilpailluilla aloilla todella edullisia.

Otetaan vaikka esimerkiksi Kotisivupalvelun mainostaminen vs. vaatturin palveluiden mainostaminen Helsingissä. Kotisivujen tekijöitä ja palvelua mainostavia tahoja on pilvin pimein, ja yhden klikkauksen hinnaksi saattaa muodostua jopa 12 €! Kun taas esimerkiksi vaatturin palveluita mainostavalle yhden maksullisen kävijän saa sivuille noin eurolla.

Kaikki maksaa, joko aikaa tai rahaa

Maksullisen mainonnan, esimerkiksi Google Ads tai Facebook Ads, kautta ostat lisää liikennettä yrityksesi kotisivuille. Jokainen klikki maksaa ja asiakkaan hinta muodostuu siitä, kuinka monta klikkausta tarvitaan keskimäärin yhden asiakkaan saamiseksi.

Myös hakukoneoptimointi maksaa. Jos päätät opiskella ja tehdä sitä itse, se maksaa aikaa ja vaivaa, vaikkei se olekaan mitään rakettitiedettä. Toisaalta taas jos palkkaat ammattilaisen tekemeään sitä, maksaa se sillon puolestaan rahaa. Maksulliseen mainontaan nähden tässä on kuitenkin merkittävä ero, koska päästyäsi etusivulle ja kärkisijoille, sinun ei tarvitse maksaa ainoastakaan klikistä saadaksesi kävijöitä sivustollesi. Toki on hyvä seurata Googlen kautta tulevaa asiakasvirtaa, jotta tiedät miten paljon saat maksetuille mainoksillesi tuottoa.

Mainoksiin verrattuna hakukoneoptimoinnista on myös se etu, että Google-näkyyvyyden eteen tehty työ paiskii hommia sinulle koko ajan. Se ei siis tapahdu on-off tyyppisesti, kuten mainoskampanjan hallinta. Googlen robotit selaavat jatkuvasti eri nettisivuja läpi ja pyrkivät löytämään mahdollisimman tarkoin nettihakuja vastaavia asioita sivustojen sisällöistä. Jos hakukoneoptimointi on tehty sivuillasi hyvin, takaa se sen, että näyt kohderyhmällesi aina, kun he sinua Googlesta etsivät. Maksettujen mainosten kanssa näyt hakutuloksissa ainoastaan silloin, kun mainoskampanjasi on käynnissä ja päiväbudjetissasi on siihen varaa.

Äläkä ymmärrä väärin, en ole maksettua mainontaan vastaan. Molempi on aina parempi, etenkin jos markkinointibudjetti sen mahdollistaa. On kuitenkin hyvä keskittyä perusasioihin ensiksi. Monesti hyvä näkyvyys Googlen luonnollisissa hakutuloksissa tarkoittaa myös sitä, että markkinointibudjettisi kasvaa lisääntyneen asiakasvirran myötä.

Hakukoneoptimointi tuo lisää asiakkaita ja myyntiä

Kun yritystäsi ei löydy netistä, ei sinulla voi olla myöskään verkossa tapahtuvaa liiketoimintaa. Googlen hakuja tehdään jo pelkästään Suomessa noin 30 miljoonaa joka päivä. Kaikki näistä hauista ei ole tietenkään relevantteja oman bisneksesi kannalta, mutta sanotaan että 100 näistä on. Tämä tarkoittaa käytännössä 100 potentiaalista asiakasta yrityksellesi. Luulen, että haluaisit olla ottamassa näistä oman siivusi.

Kuten aikaisemmissa artikkeleissa sivusimme, hakukoneoptimointi on siis tehtyä työtä sen eteen, että yrityksesi näkyisi mahdollisimman korkealla Googlen hakutuloksissa. Tämä käsittää toimenpiteitä aina sivuston sisällön optimoimisesta tekniseen optimoimiseen ja ulkoisten linkkien rakentamiseen muilta sivuilta omille sivuille.

Kaikkien näiden toimenpiteiden tarkoituksena on yksinkertaisesti saada lisää kävijöitä kotisivuillesi. Mitä korkeammalla hakutuloksista löydät, sitä suurempi tämä todennäköisyys on. Tutkimusten mukaan yleensä sijat 1-3 saavat suurimman osuuden ihmisten klikkauksista. Mikäli yrityksesi ei löydy ensimmäiseltä sivulta, tarkoittaa se käytännössä sitä ettei sitä ole olemassa. Ainoastaan 5% ihmisistä siirtyy hakutulosten toiselle sivulle ja voit varmaan arvata, millainen tilanteesi on jos olet kolmannella tai neljännellä sivulla.

Itse en ainakaan edes muista koska olisin mennyt Googlen hakutulosten toiselle tai kolmannelle sivulle. Tähän siis kannattaa panostaa. Joko ammattilaisen toimesta, tai itse hakukoneoptimointia opiskelemalla. Lisätietoa hakukoneoptimoinnin palvelustamme ja yhden asiakastarinan löydät näistä linkeistä: Case joosuavisuri.fi ja hakukoneoptimoinnin hinta.

Myynti kasvuun Google-näkyvyyden optimoimisella

Koska hakukoneoptimoinnin päätarkoituksena on saada sivustosi näkymään paremmin hakutuloksissa, auttaa se luonnollisesti kasvattamaan myyntiä. Tämä tietysti edellyttää sen, että kotisivusi ovat miellyttävän näköiset ja että niitä on helppo käyttää. Mikäli koet, että verkkosivuillasi olisi parantamisen varaa, ota meihin yhteyttä niin katsotaan yhdessä, mitä asialle voisi tehdä. Asiakkaat odottavat ennenkaikkea sujuvaa käyttökokemusta, ja parhaan käyttökokemuksen tarjoava verkkosivusto kerää itselleen lojaalimman asiakaskunnan.

Hakukoneoptimointi tuo lisää näkyvyyttä

Olitpa sitten voittoa tavoitteleva yritys, innokas bloggaaja tai mielipidevaikuttaja, panostamalla optimointiin saat enemmän asiakkaita ja yleisöä. Käydessäni keskustelua monien ihmisten kanssa, olen myös todennut että usein ihmiset mieltävät korkeammat hakutulokset Googlessa jollain tapaa myös palvelun tai tuotteiden laadun mittarina.

Tästä ei ole edes kauaa, kun juttelin erään naisen kanssa joka sanoi valitsevansa usein palvelun tarjoajan Googlesta ensimmäisten kolme yrityksen joukosta, koska hän mieltää korkeamman sijoituksen liittyvän jollain tapaa yrityksen tuottamaan palvelun laatuun. Tämähän ei välttämättä pidä lainkaan paikkaansa, mutta mikäli osa ihmisistä valitsee palvelunsa tällä perusteella, on se painava syy pyrkiä kärkisijoille Googlessa.

Lisänäkyvyys on myös brändin rakentamisen kannalta oleellista. Kaikki ihmiset eivät välttämättä ole heti ostamassa mitään tai itse ostamassa mitään. Ihmisen mieli yhdistelee kuitenkin asioita itsestä ja saattaa olla että jonkin tutun kysyessä tiedätkö ketään alan X asiantuntijaa, että mieleesi tulee Googlen etusivulla näkynyt sivusto. Tai oman tarpeen herätessä etsit sivuston uudelleen käsiisi.

Hakukoneoptimointi säästää rahaa

Hakukoneoptimointiin panostamalla on myös mahdollisuus säästää yrityksen markkinointikustannuksissa. Kun yrityksesi dominoi Googlen hakutuloksia kaikilla liikentoimintasi kannalta tärkeillä hakusanoilla, löydyt Googlesta käytännössä aina vaikka et käyttäisi euroakaan maksulliseen Google Ads-mainontaan.

Toki me olemme sitä mieltä, että myös mainoksiin kannattaa satsata jos tarvetta on. Etenkin siinä kohtaa, kun markkinointiin on mahdollisuus käyttää euroja. Molempien hyödyntäminen ainoastaan lisää ja tukee yrityksesi kasvua. Hyvien Google-sijoitusten etu on myös siinä, että mainoskassan loputtua ne näkyvät edelleen ihmisten hakiessa tuotteitasi tai palveluitasi. Ne näkyvät käytännössä 24/7, kun taas mainokset näkyvät ainoastaan sillon, kun budjettissasi on tilaa ja mainoskampanja on päällä.

Yhteenveto

On lukuisia syitä panostaa hakukoneoptimointiin. Siitä ei ole kenellekään kasvuhakuiselle ja lisää asiakkaita haluavalle yritykselle haittaa, päin vastoin. Hakukoneoptimointi tuottaa pitkäaikaista lisäarvoa tuomalla asiakkaita ympäri vuorokauden ja viikosta toiseen. Se ei ole vain ostettu mainoskampanja tai lehtimainos.

Hyvä ystäväni alalta kuvaili hyvin hakukoneoptimointia verrattuna mainoksiin. Esimerkiksi lehtimainoksesta maksaessasi sen näkee ehkä muutama ihminen, joka on oikeasti kohderyhmääsi. Kun taas Googlen hakua tehdessä ihmiset etsivät oikeasti apua, vinkkien tai palveluiden muodossa. Tekemäsi tai ostamasi työ hakukoneoptimoinnin eteen ja hyvät Googlen etusivun sijoitukset tarjoavat sinulle näin ollen jatkuvaa kohdennettua asiakasvirtaa.

Sama pätee bloggareihin, mielipidevaikuttajiin sekä voittoa tavoittelemattomiin tahoihin. Aina kun haluat lisää yleisöä, panosta Googleen!

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Nyt on juuri oikea aika keskustella yrityksesi verkkonäkyvyyden parantamisesta.

Ota rohkeasti yhteyttä, niin jutellaan lisää!

Miikka Linna - KTM, Yrittäjä

Miikka Linna - KTM, Yrittäjä

Sisältö Miikkan perustajana ja sisällöntuottajana olen erittäin iloinen, että löysit tiesi sivustollemme. Yrityksemme ja sivustomme pyörimiseen on selkeä syy, joka on intohimo verkossa tapahtuvaa liiketoimintaa ja markkinointia kohtaan. Haluamme jakaa osaamistamme ja kokemustamme, jotta voisit välttyä turhilta sudenkuopilta liiketoimintaasi kasvattaessa. Kokemuksesta voin sanoa, ettei aina tarvitse mennä vaikeimman kautta.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

LIITY UUTISKIRJEEN TILAAJAKSI

Tulet vastaanottamaan ainoastaan arvokasta informaatiota markkinointiin, verkkoliiketoiminnan kasvattamiseen sekä yrittäjyyteen liittyen.

JÄTÄ YHTEYSTIETOSI, PALAAN TARJOUKSEN MERKEISSÄ 24 TUNNIN KULUESSA.

Oletko valmis päivittämään näkyvyytesi uuteen uskoon?