SISÄLTÖ MIIKKAN BLOGI

Vinkit markkinointiin ja liiketoiminnan kehittämiseen!

Google analytics Suomi esittely

Google Analytics ohje: Miksi sitä tarvitaan ja miten pääset alkuun?

Google Analytics on Googlen tarjoama web -analytiikkatyökalu, joka seuraa ja mittaa verkkosivustojen vierailijoiden määrää ja käyttäytymistä. Google Analyticsistä voit seurata muun muassa sivulatausten määrää, vierailuiden kestoa, selailijoiden maantieteellistä sijaintia, mistä liikenne tulee sivuillesi sekä tavoitteiden toteutumista.

Kivijalkakaupassa sinun on helppo seurata, mitä sisään tullut asiakas katselee ja mistä hän on mahdollisesti kiinnostunut. Verkossa et saa koskaan tietää mikä asiakkaitasi kiinnostaa, ilman web-analytiikkaa.

Vahva läsnäolo verkossa on monesti avain yrityksen kasvuun, varsinkin näin digitaalisena aikakautena. Näkyvyyden kasvattaminen vaatii kuitenkin pohjalle huolellisen strategian ja aktiivista web-analytiikan seurantaa, jotta oikeasti tiedät mihin tekemäsi toimenpiteet johtavat. Analytiikan hyödyntäminen liiketoiminnan kasvattamisessa on kasvuhakkerointia, josta kirjoitimme aiemmin kattavan blogipostauksen. Lisää kasvuhakkeroinnista ja sen hyödyistä pääset lukemaan artikkelistamme ”Mitä on kasvuhakkerointi?”.

Jos sinulle Google Analytics on uusi työkalu ja web-analytiikka on tuntematonta, voi koko asia vaikuttaa hieman pelottavalta. Tulkitsemalla oikeaa dataa ja hyödyntämällä työkaluja oikein, sinulla on mahdollisuus viedä yrityksesi verkkosivut ja markkinointi täysin uudelle tasolle.

Tärkeintä analytiikan tulkitsemisessa on se, että osaat mitata oikeita asioita, sopeutua erilaisiin tilanteisiin ja kehittää toimintaasi edellä mainittujen pohjalta.

Verkkosivun analytiikka on tärkeää kaiken kokoisille yrityksille, sillä oli yritys pieni tai iso, niin sillä ei ole varaa jättää hyödyntämättä maksutonta Google Analyticsiä digitaalisen markkinoinnin onnistumisen mittaamiseen.

Google Analyticsin soveltaminen: Tärkeimmät seikat!

Mittaa

Verkkosivuston toimintaa on helppo mitata tarkastelemalla kävijämääriä, joissa usein ajatellaan olevan se absoluuttinen totuus. Analytiikka on kuitenkin paljon enemmän kuin pelkkä sivuston kävijämäärä. Sen avulla pystyt mittaamaan mm. asiakashankinnan tehokkuutta samalla tavalla, kuin missä tahansa kampanjassa tai projektissa, joille on asetetut päämäärätietoiset tavoitteet.

Sivustovierailijoiden lukumäärä on usein avainasemassa, koska mitä enemmän sinulla on liikennettä, sitä suurempi todennäköisyys on myös saavuttaa asettamasi tavoite, kuten esimerkiksi asiakkaan yhteydenotto. Näitä molempia olisi kuitenkin tärkeä mitata, koska pelkkä kävijämäärä ei kerro vielä tarpeeksi.

Sopeudu

Kun olet asettanut oikeanlaiset tavoitteet ja mittaat tarkkaan sivustosi suoriutumista, sinulla on hyvät lähtökohdat kehittää sivustoasi. Web-analytiikka kertoo sinulle nopeasti mm. sen kuinka hyvin uudet muutokset ovat toimineet verrattuna aiempaan. Tällaisen tiedon pohjalta on huomattavasti parempi tehdä jatkokehitysideoita, kuin pelkän arvailun varaan jättämällä.

Ensimmäisenä kannattaa tarkastella vierailijoiden kulkua sivustolla. Mihin kävijät laskeutuvat, minne he menevät ja mistä he lähtevät. Tarkastelemalla näitä saat paremman ymmärryksen siitä, kuinka asiakkaat käyttävät verkkosivustoa. Esimerkiksi vierailijoiden kulku sivustolla auttaa sinua ymmärtämään, mitkä sivustosi sivut ovat suosituimpia ja näin ollen mihin liidikatiskat kannattaa sijoittaa, jotta ne ohjaavat mahdollisimman paljon potentiaalisia asiakkaita kohti sinua.

Lisäksi Google Analytics kertoo sinulle myös millä laitteilla verkkosivujasi selataan eniten. Optimoimalla sivustosi oikeanlaisille laitteille sekä parantamalla sivustosi latausnopeutta voit luoda paremman käyttäjäkokemuksen vierailijoillesi. 

Tökkivätkö nykyiset nettisivusi? Me Sisältö Miikkalla luomme verkkosivut aina myynti edellä ja asiakkaan kohderyhmä huomioon ottaen. Tekemämme verkkosivut latautuvat nopeasti ja ne on optimoitu kaikille eri laitteille. Pääset lukemaan lisää palvelustamme kotisivut yrityksille sivulta.

Kehitä

Analytiikan käyttö ja datan ymmärtäminen auttaa sinua kehittämään digitaalista markkinointia sekä asiakashankintaa entisestään. Voit esimerkiksi kehittää sisältöstrategiaa niiden sivujen perusteella, jotka ovat menestyneet hyvin Googlessa. Hyvä tapa saada vielä lisää kävijöitä verkkosivullesi on mm. luoda lisää kiinnostavaa sisältöä näiden aihealueiden ympärille.

Mikä on Google Analytics ja mihin sitä tarvitaan?

Google Analytics on Googlen tarjoama web -analytiikkatyökalu, joka seuraa ja mittaa verkkosivustojen liikennettä ja sivuston toimivuutta. Google Analyticsistä voit seurata muun muassa sivulatausten määrää, niiden kestoa, selailijoiden sijaintia sekä liikenteen lähdettä.

Google Analyticsiin voidaan myös integroida esimerkiksi Google Ads -palveluun, joka helpottaa mainoskampanjoiden tehokkuuden seuraamista ja tavoitteiden toteutumista.

Web-analytiikan tarkoitus on tehdä kaikesta digitaalisesta markkinoinnista mitattavaa, jotta yritysten ei tarvitse arvailla, tuottavatko toimenpiteet haluttuja tuloksia.

Google Analyticsin näyttää tärkeimmät tiedot peruskäyttäjälle hallintapaneelin etusivulla.

Google Analyticsin käyttöönotto: Mistä aloitan?

Google Analyticsin asentaminen on helppoa. Mitään erillistä ohjelman lataamista ei tarvita, sillä Analytics toimii selaimellasi osoitteessa www.analytics.google.com.

Voit luoda Google Analytics tilin omalla tai yrityksesi Google-tilillä. Suosittelemme luomaan tilin itse sen sijaan, että antaisit jonkun ulkopuolisen luoda sen puolestasi (esim. web-suunnittelijan tai hakukoneoptimoijan). Tilin omistus on aina parempi pitää itsellä, jotta et menetä tietojasi jos tiet kolmannen tahon kanssa joskus eroavat.

Kun tili on luotu, tarvitsee sinun lisätä Analyticsin asetuksista löytyvä koodi skripti sivujesi header osioon. Useimmilla alustoilla tämä lisätään koodin sekaan, joten suosittelen pyytämään apua ammattilaiselta, jotta et riko sivuilta mitään. 

Mikäli haluat seurata lukuisia eri asioita sivustollasi ja hyödynnät Facebook Business Manageria, suosittelemme tutustumaan Google Tag Manageriin seurantakoodien hallinnoinnin helpottamiseksi.

Tarvittaessa löydät Googlesta ja Youtubesta lukuisia Google Analytics asennus ja käyttöönotto oppaita.

AUTAMME SINUA JA YRITYSTÄSI MIELELLÄMME GOOGLE ANALYTICSIN KANSSA.

Jos yritykselläsi ei ole Google Analytics käytössä, ja haluaisit tietää lisää sen toiminnallisuuksista sekä siitä, kuinka tämäkin työkalu voi auttaa bisnestäsi eteenpäin, ota yhteyttä ja varaa maksuton konsultaatio tästä.

Mitkä ovat Google Analyticsin tärkeimmät raportit?

Google Analytics raportit löytyvät hallintapaneelin vasemman puoleisesta valikosta, seuraavien otsikoiden alta: Yleisöt, Hankinta, Käyttäytyminen ja Koversiot

  • Yleisöt (audiences): Ketä sivuillasi käy? Tämän raportin tunnusluvuilla sinun on helppo muodostaa kokonaiskuva siitä, minkälaisia vierailijoita sivustollasi käy. Tärkeimpiä tunnuslukuja kävijäseurannassa:
  • Istunto: yksittäinen verkkosivuilla vierailu, joka saattaa pitää sisällään useita sivulatauksia
  • Käyttäjät: Käyttäjät, jotka ovat aloittaneet vähintään yhden istunnon valitsemasi ajanjakson aikana.
  • Sivun katselut: Sivun katselukerrat kertoo katseltujen sivujen kokonaismäärän ottaen huomioon yksittäisen sivun toistuneet tarkastelut.
  • Sivut/istunto: Kuinka monta sivua yhdellä istunnolla on selattu keskimäärin. Tässäkin otetaan huomioon yksittäisen sivun toistuneet katselut.
  • Istunnon keskim. kesto: Kuinka kauan keskimäärin vierailija viettää sivustolla
  • Välitön poistumisprosentti: Verkkosivulla vierailu, jossa vierailija ei klikkaa eteenpäin aloitussivulta, vaan poistuu tekemättä mitään.

Yleisö-osio tarjoaa myös katsauksen laitteisiin, joita sivustokävijät ovat käyttäneet selatessaan sivustoasi. Eri laitteet ovat tietokone, matkapuhelin ja tabletti.

Näitä seuraamalla pystyt parhaiten optimoimaan sivustosi toimivuutta kohdeyleisölle. Jos käyttäjistä 90% selaa sivuasi mobiililaitteella, kannattaa sivuston suunnittelussa kiinnittää erityistä huomiota sivuston mobiiliystävällisyyteen.

Hankinta (acqusition): Mistä vierailijat tulevat?

Tämä raportti kertoo liikenteen lähteen eli mistä kanavista verkkosivuvierailijasi tulevat. Pystyt erottelemaan filttereillä ovatko vierailijat tulleet Googlen orgaanisista hauista vai esimerkiksi Facebook-mainosten kautta.

Alta voit lukea lyhyesti kanavista, joita Google Analytics käyttää liikenteen lähteiden seuraamiseen:

  • Orgaaninen haku: Vierailijat, jotka tulevat verkkosivustollesi Googlen hakukoneesta.
  • Maksettu haku: Vierailijat, jotka tulevat verkkosivustollesi Google Adsin kautta.
  • Suorat: Vierailijat, jotka tulevat verkkosivustollesi ilman jäljitettävää viittauslähdettä, esimerkiksi kirjoittamalla URL-osoite osoitepalkkiin tai käyttämällä kirjanmerkkejä selaimessa.
  • Viittaus: Vierailijat, jotka tulevat verkkosivustoosi toiselta verkkosivustolta napsauttamalla siellä sijaitsevaa linkkiäsi.
  • Sosiaalinen: vierailijat, jotka tulevat verkkosivuilelsi sosiaalisesta mediasta.
  • Muu: Jos käytät UTM-parametreja mukautettuun kampanjaseurantaan esimerkiksi Facebook-mainonnassa, näkyvät ne tämän kategorian alla.

Käyttäytyminen (behaviour): Kuinka vierailijat käyttäytyvät sivustollasi?

Käyttäytymisosio kertoo, mitä kävijät tekevät verkkosivustollasi. Tarkemmin sanottuna raportit kertovat millä sivuilla ihmiset käyvät, kuinka kauan he viettävät sivustollasi aikaa ja mitä toimia he tekevät sivustolla käydessään.

Tätä raporttia tarkastelemalla voit arvioida verkkosivustosi sisällön tehokkuutta ja nähdä, kuinka hyvin vierailijat suorittavat haluamasi toiminnot, kuten esimerkiksi yhteydenotto.

Tärkeimpiä mittareita ovat:

  • Suosituimmat sisältösivut: Tämän otsikon alta näet mitä kävijät ovat katselleet eniten.
  • Suosituimmat laskeutusmissivut: Mille sivuille asiakkaasi laskeutuvat eniten.
  • Sivut, joilta poistutaan eniten.

Haluatko tietää millä mallilla verkkosivustosi nopeus on?

Käyttäytymisraportista sivuston nopeus -osiosta näet miten hyvin sivustosi latausnopeus tukee käyttäjäystvällisyyttä. Nopeussuositukset raportista saat yksityiskohtaisia neuvoja verkkosivustosi latausnopeuden optimoimiseksi. Näet osiosta myös yksityiskohtaiset ohjeet, miten toimenpiteet kannattaa toteuttaa.

KoNversiot (conversions) : Miten hyvin kauppa käy sivustoltasi?

Konversio-osuudessa pääset seuraamaan tavoitteiden onnistumista. Konversio eli tulos tarkoittaa loppuun saatettua toimintoa, joka on tärkeä yrityksesi menestyksen kannalta. Asetettu tavoite voi olla vaikka asiakkaan yhteydenotto tai ostoksen tekeminen verkkokaupassa. Kun sivustovierailija suorittaa halutun toiminnon, syntyy konversio. 

Konversion hinta (Cost per conversion): Kuinka paljon yhden asiakkaan hankkiminen maksaa (edellyttää usein maksetun mainonnan hyödyntämistä). Jos asiakashankinnan kustannukset ovat kohtuuttomat, konversion määrällä ei oikeastaan ole väliä. Nettotulosi saattavat mennä äkkiä nollaan tai pakkasen puolelle, jos asiakkaan hankkiminen maksaa enemmän kuin se tuottaa. Yrittäessäsi nostaa konversioprosenttia pidä mielessäsi asiakkaan kustannukset ja kokonaismarginaalit, eli seuranta seuranta seuranta!

Konversioprosentti (Conversion Rate): Kuinka suuri prosentti sivustovierailijoistasi on suorittanut halutun toiminnon. Toivottavasti mahdollisimman moni eli tämän luvun tulee olla mahdollisimman korkea.

Konversion sijainti kertoo miltä sivulta haluttu toimenpide on toteutunut.

Konversioiden seuraaminen on erittäin tärkeää aloittaa heti verkkokaupan perustamisen jälkeen. Tutustu Shopify– ja Woocommerce verkkokauppojen perustamisen eri vaiheisiin.

Yhteenveto

Google Analytics on tärkeä työkalu jokaiselle, joka haluaa tehdä digitaalista markkinointia tehokkaasti, koska seuranta on lähtökohtaisesti kaiken A ja O aina kun halutaan kehittyä jossain.

Google Analytiikan kautta näet helposti ja selkeästi nettisivujesi kehityksen ilman, että sinun täytyy tarjota asiakkaille jokaisella sivulla ärsyttävää “Mitä tykkäät sivustostamme” pop-up kyselyä.

Rohkaisemmekin sinua ottamaan Google Analyticsin haltuun jo tänään! Mikäli koet tarvitsevasi apua siinä, olethan meihin yhteydessä alta.

Usein kysyttyä Google Analyticsistä

Google Analytics on Googlen tarjoama web -analytiikkatyökalu, joka seuraa ja mittaa verkkosivustojen liikennettä ja sivuston toimivuutta. Google Analyticsistä voit seurata muun muassa sivulatausten määrää, niiden kestoa, selailijoiden sijaintia sekä liikenteen lähdettä.

Web-analytiikan tarkoitus on tehdä kaikesta digitaalisesta markkinoinnista mitattavaa, jotta yritysten ei tarvitse arvailla, tuottavatko toimenpiteet haluttuja tuloksia.

Google Analytics asennetaan asettamalla yksilöity seurantakoodi verkkosivuston koodin sekaan, yleensä header osioon. Itse Google Analytics palvelu ei vaadi asennusta, vaan se toimii selainpohjaisesti.

Google Analyticsin tärkeimmät mittarit ovat: Yleisö (audience), Hankinta (acquisition), Käyttäytyminen (behavior) ja Konversiot (conversions). Näillä mittareilla seuraat mm. millaisia vierailijoita sivustolla on, mistä he tulevat, mitä he tekevät sivustolla ja kuinka moni heistä tekee halutun toimenpiteen sivuilla.

Verkkosivujen latausnopeutta voidaan mitata monin tavoin, esimerkiksi Google PageSpeed Insightsin, Pingdomin tai GTmetrixin kanssa. Nämä työkalut antavat sinulle latausnopeuden ja/tai pistemäärän, joka tulisi olla Google PageSpeed Insights mittarisa vähintään 80 sekä mobiilissa että työpöytäversiossa. Jos pistemääräsi on tätä alhaisempi, sinun on ehkä tehtävä joitakin muutoksia verkkosivustosi latausnopeuden parantamiseksi.

Sivuston latausnopeus on tärkeää useista syistä. Ensinnäkin se kertoo, kuinka nopeasti verkkosivustosi latautuu kävijöille. Hidas verkkosivusto voi turhauttaa kävijöitä ja estää heitä palaamasta sinne tulevaisuudessa. Lisäksi latausnopeus on myös hakukoneiden sijoitustekijä. Nopeasti latautuvat sivustot näkyvät hakutuloksissa todennäköisemmin korkeammalla, mikä voi lisätä liikennettä. Nopeat latausajat voivat myös parantaa konversiolukuja, koska kävijät saavat tarvitsemansa tiedot ennen kuin klikkaavat pois sivustolta.

Laske nettisivujen hinta

Laskurimme avulla selvität nettisivujen hinnan kätevästi.
Aloita valitsemalla verkkosivujen tyyppi.

Pienyrittäjän nettisivut soveltuvat hyvin aloittavalle tai pienelle, mutta kasvuhakuiselle yritykselle.

Räätälöidyt nettisivut suunnitellaan huolellisesti yrityksen brändin sekä markkinointitarpeiden mukaisesti.

Kerro meille tarpeestasi!

Palaamme sinulle pikimmiten.

Soita

WhatsApp

Sähköposti

Lähetä viesti

Ota yhteyttä

Soita

WhatsApp

Sähköposti

Lähetä viesti

Kiinnostaisiko tietää, paljonko nettisivut maksavat?

Laskurimme avulla selvität nettisivujen hinnan kätevästi. Kokeile nyt!