facebook mainonta

Facebook mainonnan hinta – mitä FB-mainonta maksaa?

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Usein mainonnassa verrataan hintaa suoraan näyttökertojen määrään, esimerkiksi näin: “Noh, paljonko maksaa, että näytetään 10 000 ihmiselle Tampereen alueella?” Hinnoittelu ei kuitenkaan ole ihan niin suoraviivaista, vaan siihen vaikuttaa monet asiat.

Yksinkertaisesti sanottuna Facebook mainonnan hinta muodostuu pitkälti huutokaupan pohjalta. Facebook ei kuitenkaan anna mainospaikkoja automaattisesti näyttökerrasta eniten maksavalle mainostajalle, vaan se huomioi hakukoneoptimoinnin tapaan mm. Kuinka paljon ihmiset ovat aiemmin klikanneet mainosta, onko mainoksen tavoite toteutunut sivuilla (ostos, sähköpostilistalle liittyminen, jne), onko sivuston latausnopeus kunnossa ja kuinka hyvin se toimii mobiililaitteilla. Hakukoneoptiomointi ei siis ole vain Googlea varten. Olemme kirjoittaneet hakukoneoptimoinnista blogissamme “Mitä on hakukoneoptimointi?“, jossa pääset syventymään hakukoneoptimoinnin merkitykseen. 

Tässä artikkelissa käymme läpi Facebook-mainonnan hintaan vaikuttaviin tekijöihin ja annamme vinkkejä siihen, miten saat eniten hyötyä irti Facebook-mainoksistasi.

Facebook-mainonnan hinta – paljonko maksaa jos et tee sitä?

Facebook-mainonnan avulla nopeutetun kasvun esteenä on usein pelko satsata tuntemattomaan ja kokeilla uutta. Askeleen syvempänä näistä esteistä saattaa olla epävarmuus joko omasta osaamisesta tai yhteistyökumppanin sitoutumisesta liidien keruun tehostamiseen.

Samaan aikaan hukataan lukemattomia tunteja kaikkeen muuhun: bloggaamiseen, somettamiseen yms. Totuus on, että ne saattavat loppupeleissä maksaa huomattavasti enemmän kuin maksettu hakukone- tai Facebook-mainonta. Kun teet blogia, kaikki taustatyöhön, kirjoittamiseen, kuvittamiseen ja artikkelin jakamiseen kuluva aika on pois muusta tekemisestä. Toisaalta taas blogiartikkelien tuottamat tulokset ovat usein huomattavasti korkeammassa kuusessa kuin Facebook mainonnan, joka puolestaan antaa tuloksia huomattavasti nopeammin.

En kuitenkaan väitä, että esimerkiksi bloggaaminen tai LinkedIniin postaaminen olisi turhaa, päinvastoin. Blogiahan tässä itsekin parhaillaan raavin kasaan. On kuitenkin hyvä vetää selkeä raja ilmaisiin ja maksullisiin kanaviin sekä niiden hyviin ja huonoihin puoliin.

Ilmaiset kanavat vaativat aikaa, kärsivällisyyttä, hikeä, verta… Kaikkea. Googlen algoritmit, tai ainakaan niihin Googlen tekemät muutokset ja päivitykset eivät ole omissa käsissäsi. Myös niiden ennustettavuus on vaikeaa. Vaikka kilpailu esimerkiksi kenkälankin valintaan liittyvillä hakusanoilla näyttäisikin oivalle saumalle saada muutama sata kävijää kuussa sivuille, tulokset näkyvät vasta myöhemmin – jos silloinkaan.

Toinen yleinen harhakuva on se, että Facebook-markkinointi on ylimääräinen menoerä. Tosiasiahan on juuri päinvastoin: Facebook-mainonta on sijoitus. Ja oikein toteutettuna se poikii tuottoa. Antaisitko minulle 5€ nyt, jos saat huomenna 20€ takaisin?

Mikäli taas tarkoituksena on vain kasvattaa esim. sähköpostilistaa, voit tarjota kiitos-sivullasi jotain pientä ostosta, joka kattaa liidin hankinnan kulun saman tien. Nämä toki ovat jo pidemmälle vietyä ajattelua, mutta on syytä muistaa, että siinä vaiheessa kun asiakas esimerkiksi liittyy maililistalle, rauta on myös samaan aikaan kuumimmillaan. Eihän kukaan liity suin päin satunnaiselle postituslistalle, ellei ole oikeasti kiinnostunut aiheesta.

Ota yhteyttä meihin, jos haluat pallotella eri ideoita laajemmin liidien keruuseen liittyen tai tuotteen/palvelun myyntiin liittyvän myyntisuppilon suunnittelussa.

Saattaa kuulostaa aika no-brainerille, mutta näihin törmäämme yllättävän usein.

Facebook markkinoinnin hinta koostuu siis yksinkertaistetusti:

  • Laitat 1€, saat takaisin 0,5€ = 0,5€ tappiota
  • Laitat 1€, saat takaisin 3€ = 2€ voittoa

Ajattelu kannattaa siis kääntää enemmän siihen suuntaan, miten saadaan isoin hyöty per sijoitettu mainoseuro. Jos nettoat vaikka keskimäärin 2€ per sijoitettu euro, sinunhan kannattaa sijoittaa aina vain enemmän ja enemmän euroja.

Facebook-mainonnan hinta määräytyy muun muassa tavoittelemasi yleisön, Facebook-mainonnan osuvuuspisteiden sekä valitsemasi tavoitteen perusteella.

Jotta saat Facebook-mainontaan panostamillesi mainoseuroille parhaan vastineen, vaatii se Facebook-mainonnan jatkuvaa optimointia, joka taas tarkoittaa mainosten vertailua ja mainosten sekä laskeutumissivun sisällön kehittämistä.

Lisäksi olisi hyvä vertailla eri kohdeyleisöjen tuloksia, eri mainossijoitteluita ja tehtyjä optimointitoimenpiteitä, joilla kohdennetaan mainoseurot mainoksiin ja yleisöihin, jotka tuovat parhaan tuloksen.

Jos edeltävä kuulostaa kinkkiseltä, voi olla, että sinun kannattaa tehdä Facebook-mainonta siihen erikoistuneen kumppanin kanssa. Facebook-mainonnan suunnittelu, toteutus ja optimointi vie paljon aikaa ja mikäli et 100 % varmuudella tiedä mitä teet upotat myös Facebook-mainontaan paljon ylimääräistä rahaa.  

Autamme sinua ja yritystäsi mielellämme Facebook-mainonnan kanssa.

Varaa kanssamme maksuton konsultaatio klikkaamalla alla olevaa painiketta niin keskustellaan lisää aiheesta.​

Miten Facebook-mainosten hinta muodostuu?

Facebook-mainosten hinta muodostuu huutokaupan pohjalta. Käytännössä (ja huomattavasti yksinkertaistetusti) siis:

  1. On olemassa asiakas Frank Facettaja
  2. On olemassa Keijon Kenkäkauppa ja Laurin Lakukauppa, jotka haluavat mainostaan Frankin kaltaisille henkilöille. Kuvitellaan vaikka, että Frank on kiinnostununut Eccon kengistä ja Kouvolan Lakusta.
  3. Facebook määrittää yrittäjän maksaman hinnan ja mainosten historiallisen tehokkuuden perusteella, kumman yrityksen mainos näkyy Frankin Facebook-feedissä tai jossain muussa Facebookin hallinnoimassa mainosympäristössä. 
  4.  

Facebook ei kuitenkaan anna mainospaikkoja automaattisesti näyttökerrasta eniten maksavalle mainostajalle, vaan se toimii pitkälti samalla tavalla kuin hakukoneoptimointi. Käytännössä siis huutokauppa-tarjous-yhtälöön lasketaan näyttökertatarjouksen lisäksi muun muassa:

  • Kuinka paljon ihmiset ovat aiemmin klikanneet mainosta
  • Onko mainoksen tavoite toteutunut sivuilla (ostos, sähköpostilistalle liittyminen, jne)
  • Sivuston nopeus
  • Sivuston mobiilitoimivuus

Kaikkien näiden tavoitteena Facebookilla on tarjota käyttäjilleen mahdollisimman hyvä käyttökokemus ja täten varmistaa käyttäjien pysyminen oman palvelunsa piirissä.

Facebookin tavoite on siis näyttää kullekin käyttäjälle sellaisia mainoksia, jotka kiinnostavat käyttäjää ja ovat relevantteja.

Loppupeleissä hinnan muodostuminen siis on hyvin monimutkainen yhtälö, mutta hyvällä mainonnalla ja sekä mainosten että kohdesivun optimoinnila, Facebook-mainonnan hintaa voidaan optimoida kohderyhmästä riippuen tasolle 3 – 27 € / 1000 näyttöä.

Miten kustannustehokas FB-mainonta saavutetaan?

Jotta Facebook-mainonta olisi mahdollisimman (kustannus)tehokasta, on tärkeää ottaa huomioon enemmän kuin pelkkä mainosten pyörittely. Useimmiten mainonnan tavoitteena on saavuttaa enemmän kuin tykkäyksiä ja kommentteja. Toisin sanoen mainonnalla tavoitellaan yleensä tunnettuuden parantamista tai uuden asiakkaiden hankintaa. Tämän vuoksi on tärkeää ottaa huomioon myös, mitä on Facebookin ulkopuolella.

Kohderyhmä: Kaikki alkaa siitä, että mietit tarkkaan, minkälaiselle kohderyhmälle tuotteitasi tai palvelujasi mainostat. Ovatko he yleensä miehiä vai naisia? Minkä ikäisiä he ovat? Missä päin Suomea tai maailmaa he asuvat? Onko heillä erityisiä kiinnostuksen kohteita? Kun nämä asiat on hyvin mietitty, pääsee mainoksiakin suunnittelemaan paremmalla tähtäimellä.

Mainos: Itse mainoksessa kannattaa käyttää kohderyhmään todennäköisemmin tehokkaampia kulmia. Myytkö koiranhoitotuotteita? Korosta läheisyyttä ja rakkautta omaan lemmikkiin, älä pelkästään tuotetta. You get the drill.

Laskeutumissivu: Kun potentiaalinen asiakas klikkaa mainostasi ja siirtyy sivustollesi, minkälaisen laskeutumiskokemuksen hän saa? Onko sivu suunniteltu mainoksen jatkumoksi, vai heitetäänkö potentiaalinen asiakas täysin eri maailmaan? Myös tällä on merkitystä, sillä on tärkeää tarjota juuri sitä, minkä takia potentiaalinen asiakas on mainosta klikannut.

Nämä edellämainitut esimerkit ovat vain pintaraapaisu tehokkaaseen Facebook-markkinointiin. Tärkeintä on muistaa, että markkinointi on kokonaisuus, ja mainonta on ainoastaan osa sitä. Mikäli omat resurssit eivät riitä koko paletin oppimiseen, on syytä löytää osaava kumppani Facebook-mainonnan avuksi.

Yhteenveto

Yleisesti voidaan todeta, että Facebookin kautta mainonta on monilla aloilla kannattavampaa kuin useilla muilla alustoilla. Usein Facebook- ja Google-mainonta ovat vastineeltaan parhaat kanavat.

Facebook markkinoinnin hintaa kannattaa lähestyä siitä kulmasta, mikä on tavoitteesi ja onko mainonta kannattavaa. Toisin sanoen, kannattaako maksaa sähköpostilistan tilaajasta 5€, jos hyödyt jokaisesta tilaajasta keskimäärin 3€. Toisaalta taas kyseisessä skenaariossa on hyvä miettiä, voisiko mainontaa tehdä ylipäätänsä tehokkaammin myös muun, kuin mainonnan osalta.

Mikä on sitten hyvä nyrkkisääntö sille, että sopiiko tuotteesi Facebookiin? Meidän mielestä hyvä nyrkkisääntö on, että pystytkö tekemään ns. “peukalonpysäyttäviä” mainoksia, joita käyttäjät jäävät katsomaan, eivätkä rullaa suoraan ohi.

Jos oma osaaminen arveluttaa, on hyvä kääntyä ammattilaisen puoleen ennen kuin heittää kirvestä kaivoon. Sisältö Miikkalla olemme tehneet useiden eri alojen toimijoille Facebook-mainontaa tavoitteena liiden tehokkaampi generointi. Olemme toimineet 300 euron kuukausibudjetista aina 6000 euron kuukausibudjettiin ja saaneet molemmilla erinomaisen hyviä tuloksia aikaan. Jos oma osaaminen siis arveluttaa, niin voit kääntyä ensin meidän puoleen täältä.

Usein kysyttyä Facebook-mainonnasta

Facebook-mainosten hinta määräytyy pitkälti sen mukaan, millaiselle kohderyhmälle markkinoidaan sekä minkälaisia mainoksia käytetään. Suuntaa antavana nyrkkisääntönä voidaan pitää noin 7€/1000 näyttökertaa.

Lopullinen hintatarjous muodostuu useammasta eri tekijästä: Kuinka kilpailtua tavoittelemasi yleisö on, Miten hyvät laatupisteet facebook antaa sinulle (mainoksesta sivuston relevanttiuteen, toimivutteen ja nopeuteen), sekä mainonnan tavoite.

Tämä riippuu täysin siitä, minkälaiset resurssit sinulla on käytössäsi. Jo 10 euron päiväbudjetilla voi saada hyviä tuloksia aikaan, mutta jos yritykselläsi on edellytykset kasvulle, ei sitä kannata rajoittaa pitämällä budjettia matalana.

Hyvien tulosten pohjalla mainonnassa on aina oikeanlainen kohdennus. Hyvä kohdennus alkaa itse mainoksesta ja yltää aina Facebook Business Managerin asetuksiin. Tärkein tekijä kohdennuksessa on, että mainoksen näkevästä yleisöstä mahdollisimman moni on kohderyhmääsi.

Mikään ei estä sinua tekemästä Facebook-markkinointia yksin. Facebook-mainonnassa ja sen tehokkuudessa on kyse kuitenkin kokonaisvaltaisesta paketista, sisältäen lasketutuissivut, mainosten kuvat, videot ja tekstit sekä tietenkin itse mainosten hallinnan. Kyseessä on aika iso paletti monelle yrittäjälle ydin bisneksen lomassa hoidettavaksi. Facebook-markkinoinnin tehostamiseksi siis kannattaa miettiä ainakin osan toiminnoista ulkoistamista.

Facebook tarjoaa Business Managerissa verkkosivuille asennettavan seurantakoodin, jonka asentamalla sivuille Facebook voi seurata sivustosi käyttäjiä ja optimoida mainoksia heitä varten.

Facebook mainontaan kannattaa käyttää rahaa omien resurssien mukaan. Jollekin riittää 10€ päiväbudjetti, kun taas toiset saavat tarpeeksi vasta 100€ päiväbudjetilla.

Facebook mainonnan hintaan vaikuttaa suurimmaksi osaksi mainosten ja mainonnan laatupisteet. Tämä tarkoittaa hyvin kohdennettua ja laadukasta mainosta, hyvin suunniteltua laskeutumiskokemusta mainosta klikattaessa (relevanttius, latausnopeus sekä mobiiliresponsiivisuus

Syötä yhteystietosi alle, niin me tehdään sinulle ILMAINEN

SEO-analyysi (arvo 195€ + alv).

* Palaamme sinulle 48 tunnin kuluessa valmiin analyysin kanssa.

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Syötä yhteystietosi alle, niin me tehdään sinulle ILMAINEN
SEO-analyysi (arvo 195€ + alv).

* Palaamme sinulle 48 tunnin kuluessa valmiin analyysin kanssa.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Miikka Linna - Perustaja

Miikka Linna - Perustaja

Sisältö Miikkan perustajana olen iloinen, että löysit tiesi sivustollemme. Me haluamme auttaa sinua kasvattamaan liiketoimintaasi digitaalisia kanavia pitkin. Toivottavasti löydät sivultamme, mitä etsit.?

Tilaa ILMAINEN SEO-analyysi!

(arvo 195€ + alv)

Hei! Haluaisitko saada täysin ILMAISEN SEO-analyysin verkkosivuistasi?

(arvo 195€ + alv)

JÄTÄ YHTEYSTIETOSI, PALAAN TARJOUKSEN MERKEISSÄ 24 TUNNIN KULUESSA.

Oletko valmis päivittämään näkyvyytesi uuteen uskoon?

Syötä yhteystietosi alle, niin me tehdään sinulle ILMAINEN SEO-analyysi (arvo 195€ + alv).

* Palaamme sinulle 48 tunnin kuluessa valmiin analyysin kanssa.