avainsanatutkimus-blog

Avainsanatutkimus on laadukkaan hakukoneoptimoinnin perusta

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Mikä ihmeen avainsanatutkimus?

Avainsanatutkimus, tai hakusanatutkimus tarkoittaa tarkoin selvitettyjä sanoja tai sanayhdistelmiä, joilla ihmiset hakevat yrityksesi tuotteita tai palveluita Googlesta (ja nykyisin myös Youtuben haku toimii samalla tavoin). Ilman huolellisesti tehtyä avainsanatutkimusta hakukoneoptimoinnissa on käytännössä mahdotonta onnistua.

Hakukoneoptimoinnista löytyy pilvin pimein artikkeleita, videoita ynnä muuta informaatiota pelkästään sillä, että Googletat sanan “hakukoneoptimointi”. Eikä ihme, onhan se tärkeä aihe jokaiselle yritykselle, joka haaveilee saavansa lisää bisnestä netin kautta.

Mekin ollaan kirjoiteltu aiheesta aikaisemmin, mutta vähän pintapuolisesti. Nyt onkin tarkoitus paneutua aiheen pienempiin osa-alueisiin hieman tarkemmin. Tämä siksi, että monelle jo pelkästään termit kuten avainsanatutkimus, eivät kerro vielä yhtään mitään.

Avainsanatutkimus on Google-näkyvyyden kulmakivi

Avainsanatutkimuksen tarkoitus on selvittää tärkeimmät avainsanat, joilla nettisivuja voidaan markkinoida ja saavuttaa oikea kohderyhmä. Avainsanat ovat yhtä kuin hakutermit, joilla ihmiset etsivät palveluita, tuotteita, tai informaatiota netistä.

Nämä avainsanoista muodostavat hakutermit, ovat siis se mitä potentiaaliset asiakkaasi kirjoittavat Googleen, kun he etsivät yrityksesi tarjoamaa tuotetta tai palvelua netistä.

Hyvä avainsanatutkimus yhdistettynä hakukoneoptimointiin tuottaa tuloksia. Case joosuavisuri.fi.

Avainsanatutkimuksen tavoite on selvittää tärkeimmät avainsanat, joilla nettisivujasi voidaan markkinoida ja joiden avulla saavutetaan oikea kohderyhmä. Avainsanat ovat yhtä kuin hakutermit, joilla ihmiset etsivät palveluita, tuotteita, tai informaatiota netistä.

Nämä avainsanoista muodostuvat hakutermit ovat siis se mitä potentiaaliset asiakkaasi kirjoittavat Googleen, kun he etsivät yrityksesi tarjoamaa tuotetta tai palvelua netistä.

Huolella valitut avainsanat ovat käytännössä myös tavoitteesi hakukoneoptimoinnille = sanat, joilla Googlessa halutaan näkyä parhaalla mahdollisella tavalla. Lisäksi ne tekevät myös optimoinnin tulosten seuraamisesta huomattavasti helpompaa.

Millaiset sanat ovat hyviä avainsanoja?

Kun teemme perusteellista avainsanatutkimusta, käytämme kahta eri määrittävää tekijää mittaamaan avainsanan “hyvyyttä”. Toinen näistä on sanan tai sanayhdistelmän kuukausittaisten hakujen määrä, ja toinen avainsanan tarjoama tuottopotentiaali.

  1. Riittävästi hakuja kuukaudessa.

Avainsana on hyvä, kun sillä tehdään riittävästi hakuja kuukaudessa. Hakujen määrä riippuu monesta tekijästä, kuten asiakkaiden tuotteelle tai palvelulle syntyvästä tarpeesta: Herääkö se kuukausittain vai vaan silloin tällöin?

Esimerkiksi autopesun tarve toistuu ympäri vuoden ja lukuisilla ihmisillä on auto, jota tarvitsee pestä. Toisaalta taas omakotitaloja valmistavien talotehtaiden kannalta tärkeiden avainsanojen hakumäärät voivat olla huomattavasti pienemmät, mutta silti niille optimointi on kannattavaa koska kauppojen euromäärät ovat huomattavasti autopesun kustannusta suurempia.

Näin ollen pelkkiä hakumääriä tuijottamalla voit ohittaa merkittäviäkin avainsanoja tai avainsanayhdistelmiä.

  1. Tarpeeksi tuottava avainsana.

Toinen hyvä mittari hyvälle avainsanalle on sen tuottavuus. Informatiiviset haut, kuten “kuinka pestä auto?” ovat keskimäärin huomattavasti vähemmän tuottavia kuin toimintaan tähtäävät haut, esimerkiksi “autopesu helsingin keskusta”.

Jälkimmäinen hauista kertoo jo rivien välistä että asiakkaalla on ostohousut jalassa, joten autopesua Helsingin keskustan alueella tarjoavan yrityksen kannattaa ehdottomasti näkyä tällä haulla Googlen kärkisijoilla.

Kuten jo ylempänä mainitsin, toisen bisneksen volyymi voi olla todella korkea, mutta kaupan euromäärät pienempiä. Toisaalta taas toisen bisneksen hakusanojen volyymi voi olla matala, mutta jo yksikin asiakas voi tuoda satoja tuhansia euroja liikevaihtoa.

Yksinkertaistettuna voitaisiin sanoa, että mitä pidemmällä ostoprosessi potentiaalinen asiakkaasi hakutermiä kirjoittaessa on, sitä tuottavampi on myös hakutermikin. Helsingin keskustan alueelta autopesua hakeva henkilö konvertoituu lähes varmuudella kaupaksi, kun taas autopesuohjeita etsivä henkilö korkeintaan tutustuu kotisivuihisi.

Miten avainsanatutkimus tehdään ja miten parhaat avainsanat poimitaan?

Avainsanatutkimuksen tekemiseen ja avainsanojen hakuvolyymien selvittämiseen on olemassa lukuisia erilaisia työkaluja, kuten esimerkiksi Google Keyword Planner tai Keywords Everywhere. Nämä ovat loistavia apureita oikeiden ja tuottavimpien avainsanojen löytämiseen.

Niiden pohjalle olisi kuitenkin hyvä ensin brainstormata ihan kynän ja paperin, tai tietokoneen ja tyhjän tekstitiedoston kanssa, että millaisilla hakutermeillä yrityksesi palveluita tai tuotteita voitaisiin hakea.

Kun avainsanatutkimusta tehdään, on hyvä listata sekä yksittäisiä avainsanoja, joita haussa voidaan käyttää (esimerkiksi autopesula) että avainsanojen yhdistelmiä (esimerkiksi autopesula helsinki). Avainsanojen yhdistelmät, joissa on mukana termejä kuten hinta tai kaupunki, korostuvat etenkin yrityksille, jotka haluavat saada mahdollisimman lämpöisiä liidejä ja ostohousut jalassa olevia vierailijoita sivustolleen.

Esimerkinomaisesti voisit verrata henkilöä, joka hakee Googlesta “autopesu” vrt. autopesu helsingin keskusta. Jälkimmäinen on todennäköisesti huomattavasti pidemmällä ostoprosessissa ja tarvitsee autolleen pesua mieluummin jo tänään.

Seuraavassa yksinkertainen, mutta selkeä flow miten avainsanatutkimuksessa kannattaisi edetä:

  1. Asetu asiakkaasi asemaan ja mieti millaisilla avainsanoilla sekä hakutermeillä potentiaalinen asiakkaasi voisi etsiä yrityksesi tarjoamia tuotteita tai palveluita Googlesta. Kirjoita kaikki mieleesi tulevat ylös joko paperille tai tyhjään tekstitiedostoon tietokoneella.
  1. Tarkista Google Analyticsin kautta tai Google Webmaster Toolsin kautta millä avainsanoilla nykyiset sivuston vierailijat ovat yrityksesi Googlesta löytäneet. Työkalujen kautta löytyvistä hakusanoista kannattaa lisätä aiemmin tekemääsi listaan tässä kohtaa kaikki.
  1. Millä avainsanoilla kilpailijasi löytyvät Googlesta? Yleensä riittää, että käyt läpi top 3 kovimmat kilpailijasi. Tarkastele heidän sivuja, ja kiinnitä erityisesti huomiota palveluiden laskeutumissivuihin tai tuotesivuihin. Kirjaa ylös kaikki havaitsemasi avainsanat, joita he näillä sivuilla käyttävät, ja joille he ovat laskeutumis tai tuotesivunsa optimoineet. Mikäli sivut ovat hyvin Googlen hakukoneille optimoidut, tärkeimmät avainsanat löytyvät yleensä tuote- ja palvelusivujen ensimmäisistä otsikoista.
  1. Kokeile avainsanatyökalua parhaiden hakutermien löytämisen tukena. Google Keyword Planner on hyvä työkalu kunhan muistat käyttää hakua tehdessä lähteeksi esimerkiksi kilpailijan nettisivut. Tämä siksi, että se käyttää lähteeksi syötettävää sivustoa etsiessään uusia hakusanaideoita.

Toinen kokeilemisen arvoinen työkalu avainsanojen ideointiin on myös Keywords Everywhere lisäosa Google Chromeen. Se käytännössä ehdottaa vastaavanlaisia avainsanoja Googlen hakutulosten oikealla puolella.

  1. Viimeisenä on tärkeää kirjata kaikki potentiaaliset avainsanat ylös ja laittaa ne tärkeysjärjestykseen. Tämä on hyvä tehdä jokaiselle tarjoamallesi palvelulle ja tuotteelle erikseen. Tavoitteena olisi löytää sinulle ja bisneksellesi oleellisimmat avainsanat.
Avainsanoja voi myös lähteä laajentamaan ydintoimialaan liittyvillä teemoilla. Case Koti Puhtaaksi Oy

Parhaita mittareita oleellisuudelle ovat riittävä määrä hakuja sekä se missä vaiheessa ostoprosessia Google haun tekijä on. Kun vielä valitset näistä sanoista ne, joiden kilpailu ei ole kovinta, on menestyksen merkit kohdillaan! Kilpailun näkee helposti mm. Keyword Plannerin kautta.

Mikä tulisi olla avainsanatutkimuksen lopputulos?

Valmis lista noin 25-50 bisneksesi kannalta tärkeimmästä avainsanasta, joilla nettisivustoasi tai verkkokauppaasi kannattaa lähteä optimoimaan. Listasta on hyvä löytyä sekä hakujen määrä, että kilpailutilanne.

Kuinka voin seurata avainsanojen sijoitusten kehitystä?

Markkinoilta löytyy kymmeniä työkaluja avainsanojen seurantaan. Tällä hetkellä omasta mielestäni paras työkalu on ehdottomasti wincher.com. Työkalulla voi seurata avainsanojen rankingia ilmaiseksi 14 päivän ajan, ja senkin jälkeen vain muutaman euron kuukausimaksua vastaan. Syötät vain domainin sekä ne avainsanat joita haluat seurata sillä domainilla. Wincher näyttää nykyisen sijoituksen sekä sen kehityksen per viikko ja per kuukausi. Tämän lisäksi työkalu näyttää tyylikkään graafin josta on helppo seurata kehitystä vaikkapa koko viimeisen vuoden ajalta.

Avainsanatutkimus Google Ads mainonnassa

Jos hyödynnät Google Ads mainontaa, suosittelen lukemaan vielä tämän viimeisen osion. Mainoksia optimoitaessa on tärkeää, että mainokset näkyvät ainoastaan niillä hakusanoilla, joilla potentiaaliset asiakkaasi hakevat palveluitasi tai tuotteitasi Googlesta. Toistaalta mainostaminen käy myöskin kalliiksi, jos teet sitä ainoastaan sanoilla, joilla kilpailijasi sitä tekevät.

Monen asiakkaamme Google Ads -tili on ollut todellinen rahasyöppö, kunnes olemme pääseet sitä tutkimaan ja optimoimaan. Mitä paremmin osaat löytää sopivia ja hyödyntää sopivia hakusanoja Google Adsien perustana, sitä tuottavampaa mainonta tulee olemaan.

Jos sulla heräsi kysymyksiä hakukoneoptimointiin liittyen, kirjaa ne tähän alle kommentteihin tai ole meihin yhteydessä tämän linkin kautta. Me vastaamme mielellämme kysymyksiin ja myös autamme yrityksesi näkyyvyyden parantamisessa tarvittaessa. Lisätietoja tarjoamastamme hakukoneoptimointipalvelusta löydät sivulta Hakukoneoptimointi Helsinki.

Syötä yhteystietosi alle, niin me tehdään sinulle ILMAINEN

SEO-analyysi (arvo 195€ + alv).

* Palaamme sinulle 48 tunnin kuluessa valmiin analyysin kanssa.

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Syötä yhteystietosi alle, niin me tehdään sinulle ILMAINEN
SEO-analyysi (arvo 195€ + alv).

* Palaamme sinulle 48 tunnin kuluessa valmiin analyysin kanssa.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Miikka Linna - Perustaja

Miikka Linna - Perustaja

Sisältö Miikkan perustajana ja sisällöntuottajana olen erittäin iloinen, että löysit tiesi sivustollemme. Yrityksemme ja sivustomme pyörimiseen on selkeä syy, joka on intohimo verkossa tapahtuvaa liiketoimintaa ja markkinointia kohtaan. Haluamme jakaa osaamistamme ja kokemustamme, jotta voisit välttyä turhilta sudenkuopilta liiketoimintaasi kasvattaessa. Kokemuksesta voin sanoa, ettei aina tarvitse mennä vaikeimman kautta.

Tilaa ILMAINEN SEO-analyysi!

(arvo 195€ + alv)

Hei! Haluaisitko saada täysin ILMAISEN SEO-analyysin verkkosivuistasi?

(arvo 195€ + alv)

JÄTÄ YHTEYSTIETOSI, PALAAN TARJOUKSEN MERKEISSÄ 24 TUNNIN KULUESSA.

Oletko valmis päivittämään näkyvyytesi uuteen uskoon?

Syötä yhteystietosi alle, niin me tehdään sinulle ILMAINEN SEO-analyysi (arvo 195€ + alv).

* Palaamme sinulle 48 tunnin kuluessa valmiin analyysin kanssa.